• VenusMilo

Åka till fjällen - men vilka fjäll?

Vi är några som pratar på att sticka till fjällen. Har noll erfarenhet av detta. Vart är det lämpligt att åka? Vad skall man tänka på när man väljer backar? Några tips och erfarenheter att dela med er?

• Svar på tråden Åka till fjällen - men vilka fjäll?
  • Asil1

Ska ni åka skidor i Sverige? Då gillar jag Lindvallen, Hundfjället och Tandådalen.
    Var i Hemsedal (Norge) för första gången förra säsongen. Underbart! Kommer nog aldrig att "nöja mig" med Sälen igen.
    Har ni barn som ska med? Hur duktiga är ni på att åka skidor?

• VenusMilo

Inga barn och inga färdigheter. Två har åkt tidigare och två helt noviser. Så helst vore det fint med några lätta, några inte fullt så lätta och så några svåra för de vana. Svårt tycker jag att hitta en ort som har backar för vana och nybörjare när man inte har några erfarenheter.
    Norge är bättre än Sverige? Blir det mycket dyrare med tanke på kronans värde, eller är det värt det för att får bra skidåkning och upplevelser?

• Asil1

Ok... Jag har åkt skidor så länge jag kan minnas. När jag var liten och åkte med familjen så åkte vi alltid till Lindvallen. Förra säsongen blev jag bjuden till Hemsedal. Jag älskade det! Det finns mycket skidåkning för olika "stadier".
    I Sälen (Lindvallen m.m.) upplever jag att jag åker mer lift än skidor ibland. Backarna är väldigt korta. Hemsedal är det lååånga backar. Dom behöver inte vara svåra för att dom är långa.
    I Norge är ju allt lite dyrare. Men kan man åka söndag-torsdag så behöver inte boendet vara så jätte dyrt.
    Skidåkningen och upplevelsen gör det värt varenda öre!

www.skistar.com/hemsedal/norsk/booking/index.app&poollid=15398&selectSite=hemsedal

• Asil1

Finns några bilder i mitt galleri om du vill kika lite på Hemsedal.

Svar på tråden Åka till fjällen - men vilka fjäll?