• fam sandström

CSN lån

Skriver denna fråga åt en vännina..

Då jag ej har haft studielån så vänder jag mig nu till er.

Om man har en obetald studieskulld kan man då få studiebidrag igen?

Hon fick studielåneller ska man säga att hon tog ut det i 2 månader innan hon hoppade av skollan så summan ligger på 16000 kr i skulld.

Tacksamm för svar.

• Svar på tråden CSN lån
  • mooogn

De jag känner som haft skulder hos CSN har inte fått studiestöd förrän skulden varit betald. Samma sak händer om man inte får ihop tillräckligt många högskolepoäng.

• drömhus

Att fortsätta studera och fortfarande ha skuld är ju liksom tanken med csn, eftersom man betelar av halva livet sen. Men csn har däremot krav på att man ska klara av ett visst antal poäng under en termin för att få fortsätta ta lån. Det ska inte släpa efter för mycket så att säga.

Men om din kompis har pluggat i 2 månader och sen hoppat av så borde hon väl få lån på en ny termin. Hon ska inte börja om på sin utbildning? Är det en ny?

• mooogn

Haha, ja det är sant. Naturligtvis har man "ständigt" skulder.

Det kanske är så att din kompis bara tog ut studiestöd för just de två månader hon pluggade. Då kan det vara så att hon får studiestöd direkt när hon börjar plugga igen. De jag tänkte på fortsatte plocka ut pengar ett tag efter att de hoppat av... *trött och läser för snabbt*

• fam sandström

Hon har funderat på att gå någon utbildning på lernia eller på komvux.Hon gick på folkhögskola i ca 6 månader 2004-2005 . Fick först något som hete rektureringsbidrag som då låg på 6900 kr sen så var hon tvungen å få studielån i 2 månader då hon i fick  deras bidrag (fult  pga förmånga sökande) sen så hoppade hon av pga dödsfall i famiiljen ,så hon tog aldrig ut allt studelån som hon hade fått beviljat .

• aspie

Om man har särskilda orsaker kan man skriva ett brev till csn så gör de undantag från reglerna. Om nu reglerna inte passar. Vet inte alls vilka de är dock. Reglerna alltså. Trött...

Svar på tråden CSN lån