• Tualisa

Vilken puré skall man ge för att undvika hård mage?

Har en lite tjej, Alva, som är 6,5 månad (4,5 korrigerad) som har börjat att få smakportioner. Hon tycker jätte mycket om gröten. Jag ger henne plommon och päronpuré, några skedar vid varje tillfälle. Hon har blivit så hård i magen, svårt att bajsa. Undrar om någon har något annat tips i matväg.. vilka purér kan man ge för att få magen lösare? Tänkte speciellt på fruktpurér? Finns ju så mycket som dom blir hårda av.. morot, majs.. banan..

Lilla Alva är här
  • Svar på tråden Vilken puré skall man ge för att undvika hård mage?
  • Prinsessan Leia

precis de du ger, päron o katrinplommon är lösande. Kanske behöver hon mildare välling ( om hon nu äter det) messmör går oxå o testa

• Tualisa

å tack messmör har jag inte tänkt på,,,, men vilka frukpurer ska man "akta" sig för om dom är hårda? och vilka andra smakisar? är morot stoppande?

Lilla Alva är här
  • Lady Bling

Morot är som du skrev i TS stoppande. Aprikospure är däremot lösande så det kan du ge om du vill att ditt barn ska bli mindre hård i magen.

• Johanssons

Åh, min son har inte bajsat på ett par dagar efter smakisar av gröt. (Han har inte ont i magen, än...) Tänkte ge honom lite plommonpuré för att se om det hjälper till. Ger jag det tillsammans med gröten? Hur mycket?
    Jag ger majsgröt, tror den är lite stoppande i sig...(Men bvc tyckte inte att jag skulle byta)

• Tualisa

jag gav majsgröt från början oxå.. men slutade och gav mild havregröt istället och risgröt. Jag har provat med plommon nu, lite mer än förrut och efter lite massage så kom det lite bajs... men ganska hårt. Va jobbigt om hon ska ha det så här.. hur länge tar det tror ni innan magen vänjer sig? Nu har jag oxå köpt mango pure, vilket hon tyckte var jätte gott, är det lösande eller stoppande?

Lilla Alva är här
  • Johanssons

Tualisa: Blev magen bättre med havregröten? Jag får prova plommonen först och se...Tycker du det har fungerat med plommon?

• Alice mamma

Finns en katrinplommon/äpple puré som är ganska populär här. Gav ganska mkt så det skulle sätta fart på magen snabbare. Jag hade fortsatt ge som du redan gör fast mer. Tänk på att ge mkt vatten också!!

• Tualisa

Jag har inte gett något vatten... hmm måste man det. jag ammar alltid före och ibland även efter. enligt bvc så räckte det.. men det kanske det inte gör?

havregröten är nog likadan tror jag, men hon gillar det bättre än majsgröten har även risgröt med persika ohc päron, den tycker hon oxå om.

Lilla Alva är här
  • PerG

Kiwipuré har vi gett sonen och det verkar ha gjort susen för magen!

• Tualisa

finns det kiwipure att köpa? jag har inte hittat någon sån. jag vet ju att kiwi är bra för hårda magar på oss vuxna . vilken månad är den burken från?

Lilla Alva är här
  • PerG

Öh.. vet inte.. ;).. Vi gör all barnmat själva så jag vet inte om det finns nån att köpa..

Vi brukar köpa en sån låda med typ 800g kiwi och sen dela dem, gröpa ur ner i en skål och mosa med gaffel (eller stavmixer använde vi tidigare när sonen var mindre). Sen fryser vi in det i isbitar, flyttar över till fryspåse när det frusit och tar sen fram så många vi vill ha ur frysen när vi ska servera.

Brukar blanda det med äppelpuré (lika många isbitar äpple som kiwi) när vi serverar för att det inte ska bli allt för syrligt (även om sonen verkar tycka det är gott med bara kiwi också).

AlvaochTor skrev 2008-12-08 11:34:58 följande:
    finns det kiwipure att köpa? jag har inte hittat någon sån. jag vet ju att kiwi är bra för hårda magar på oss vuxna . vilken månad är den burken från?
  • Tualisa

Å vilken bra ide` jag gör oxå maten själv.. eller inte frukt och plommon och sånt.. ännu. Utan har gjort morot, majs, potatis... kanske ska prova göra kiwi då...

Lilla Alva är här
  • Jeanette1986

kiwipuré finns på burk från 8mån. jag gav det dock innan sonen va 8mån.

• Johanssons

Hur lång tid tror ni det tar innan magen kommer igång om man provar med katrinplommonpuré?

• Tualisa

jag har gett alva nu igår och idag, har fått använda termometern och lite olja.. och då kom det ut ganska hårt bajs... så nu kansek det kommerigång

Johanssons skrev 2008-12-08 13:31:22 följande:
    Hur lång tid tror ni det tar innan magen kommer igång om man provar med katrinplommonpuré?
    Lilla Alva är här
  • Johanssons
    Svar på #16
    AlvaochTor skrev 2008-12-08 16:08:42 följande:
    jag har gett alva nu igår och idag, har fått använda termometern och lite olja.. och då kom det ut ganska hårt bajs... så nu kansek det kommerigång
    Hur mycket ger du? 1-2 tsk. tillsammans med gröten?
  • Tualisa

jag har faktiskt gett 4-5 tsk nu lite med gröten och sen efter. Fick höra att en del ger en halv burk.. så det är nog ingen fara om man ger lite mer

Lilla Alva är här
Svar på tråden Vilken puré skall man ge för att undvika hård mage?