• Cookie10

Vad innebär det att vara suppleang?

Jag har blivit tillfrågad av min bostadsrättsförening att vara suppleang i styrelsen..
    Jag sa att jag inte vet vad det innebär, men han skulle förklara det för mig om jag kom på styrelsemötet med hsb!

Jag undrar om någon vet vad detta innebär?
    ska på mitt första möte den 11e dec..

Någon?:)

• Svar på tråden Vad innebär det att vara suppleang?
  • danitra
    DigApony skrev 2008-12-08 02:03:06 följande:
    För vemdå?
    Ordinarie ledamot.
    danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • danitra
    DigApony skrev 2008-12-08 02:08:27 följande:
    Jaha, så jag får bara kallelser om det saknas någon?
    Vet inte hur det funkar med det.
    danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • Viewsonic

Suppelant

www.google.se/search&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=5AV&q=suppleant&btnG=S%C3%B6k&meta=lr%3Dlang_en|lang_sv

• Viewsonic

Suppleant är ett äldre uttryck för en person som valts att vid frånfälle ersätta en ordinarie ledamot av en styrelse eller nämnd.

I tidigare versioner av kommunallagen och kyrkoordningen var det en väsentlig skillnad mellan ersättare och suppleant på så sätt att i de nämnder och styrelser, där ersättarna har närvarorätt (ofta i kommunstyrelsen och större nämnder) även då de inte tjänstgör, benämndes de suppleanter, medan i andra organ där ersättarna enbart har närvarorätt då de tjänstgör som ersättare för frånvarande ordinarie ledamot (till exempel arbetsutskott) benämndes de ersättare.

I nuvarande versioner av kommunallagen och kyrkoordningen är ordet konsekvent utbytt mot ersättare, oberoende av närvarorätt.

Inom näringslivet och föreningslivet är det fortfarande vanligt att ersättare i styrelsen kallas för suppleanter. Dessa väljs på årsmöte eller årsstämma.

Svar på tråden Vad innebär det att vara suppleang?