• Bonanza

Hur vet man om lilltån är bruten eller stukad?

Slog i min lilltå ordentligt för ett litet tag sen. Det gör svinont när jag rör på den (vilket är svårt) och svinont när jag håller den stilla! blä! Hur vet jag om den är bruten eller bara stukad? Ska jag göra något åt det? Ooont...

• Svar på tråden Hur vet man om lilltån är bruten eller stukad?
  • Harley

Aj... Oavsett om den är bruten eller stukad så gör inte doktorerna något åt det. Det läker bäst själv. Ett tips är att använda träskor...

• Jezika

Beror ju på hur länge sedan men jag skulle nog linda om den, så den får "stöd" av de andra tårna. Testa så några dagar o blir det inte bättre, se till att någon ser på den.

• Majblomma12

Jag bröt lilltån när jag var liten. Den svullnade upp och när man rörde på den skar det som en skarp smärta långt upp i benet. När jag höll den still bultade det mera. Tog ganska lång tid att läka.

Stackare...

• Tant Raffa

Usch, onda lilltår är inte det minsta kul Och det tråkiga är, som Harley säger, att det inte är någon idé att gå till läkare. När jag ringde när jag gjorde illa min lilltå för ett par år sen tog de inte ens emot mig, men jag kunde få låna en krycka om jag ville.

• Majblomma12

Du kan väl tejpa tån, som idrottare gör? Tejpa fast den mot de andra tårna, så du slipper risken att "fastna" med tån i nåt, om du förstår hur jag menar?

När jag hade brutit min tå och den börjat läka (kände knappt av den längre) satt jag och syrran på hallgolvet och lekte med barbie när farsan stegade förbi och råkade sparka till min tå. Kan ni tänka er illvrålet som ekade genom huset?

• Tant Raffa

Iors syster, om du hade sparkat tillbaka i det läget hade det räknats som förmildrande omständigheter! (även om man naturligtvis aldrig ska göra illa någon annan med flit )

• Majblomma12
    Farsan blev upprörd och började gapa han också "men sitt inte här och lek då!" Stackras farsan, var väl inte kul att vara orsaken till dotterns gråtattack som höll på i typ en timme...
  • Tant Raffa

Det låter mer som dåligt samvete och inte som ilska...

• Björkeli

Åh stackars dig!!
    Det har hänt mig 2ggr! *väldigt klumpig ibland*

Jag gjorde som de ovan, tejpade för stöd o använde skor som satt helt perfekt. Varken för stora eller för små, vilket gav skön avlastning när man gick ute.

Hoppas det snart blir bättre!

• Bonanza

Tack för alla svar! Jag ska nog köpa tejp och tejpa den, det låter smart. Det ironiska är att jag hade planerat in låååångpromenad med vagnen idag. Inte så aktuellt längre...

Svar på tråden Hur vet man om lilltån är bruten eller stukad?