• Anonym (Eskilstuna)

Parterapi eller liknande i Eskilstuna?

Jag och min man var på väg att separera i helgen. Vi insåg efter många långa timmars pratande och gråtande att vi vill försöka få vårt förhållande att fungera igen men att vi kanske behöver hjälp.

Jag har känslor och tankar som jag inte vet hur jag ska hantera, jag vet inte om jag vill försöka lappa ihop förhållandet av rätt anledningar. 

Så vi vill nu komma in kontakt med någon som har parterapi eller parrådgivning, gärna då i Eskilstuna eftersom vi bor här. Är det någon som har en psykolog, terapeut eller liknande att rekommendera? Hur går man till väga?

Tacksam för hjälp!!

• Svar på tråden Parterapi eller liknande i Eskilstuna?
  • Anonym (Eskilstuna)

Ingen Eskilstunabo som gått i parterapi?

• bjorsa77

Hej!

Ville bara höra om du fått nåt tips än?
    Detta för att jag och min sambo sitter i exakt samma situation som ni samt att vi bor i Etuna.......jättebra om du kunde svara.

Ha det bra!

Björn

• Anonym

Jo, vi har...
    För cirka åtta år sedan, då min man plötsligt kom på att han ville skiljas.

Jag krävde dock familjerådgivning innan han fick ta något beslut. Vi ringde till landstingets familjerådgivning och fick snabbt en jättebra terapeut. Jag vet att kyrkan här i stan också har familjerådgivning. Vi gick dit kanske 3-4 gånger, sedan kunde vi faktistikt prata själva hemma, det släppte liksom och hon hade fått oss att inse vissa saker som vi själv inte hade förstått.

Det var kämpigt och slitigt och även en otrohetsaffär som jag inte hade en aning om kom fram. Plötsligt var frågan om det verkligen var värt att kämpa vidare den mest aktuella... men efter mycket slit, så bestämde vi oss trots allt för att vi skulle försöka igen, vi hade då en liten dotter tillsammans på två år.

Hur gick det sedan då? Jo, det är som sagt åtta år sedan och forfarande går det bra, vi har nu ytterligare två barn och kan nog anses som ganska lyckliga

• Anonym

Kolla med kommunen, och typ familjerådgivning. Vet att i Gävle så kan man få hjälp för typ 150 kr/ggr, vilket är väldigt bra tycker jag!!! Kommer dock inte ihåg vad det heter exakt, men det ska finnas något landstingsfinansierat.

LYCKA TILL

• Anonym (Eskilstuna)

Bjorsa77: Nej, jag hade inte fått nåt tips innan du skrev. Nu har både vi och ni fått lite tips, jag kommer att ta upp dessa med min sambo när jag kommer hem från jobbet idag.

Har ni haft diskussionen om familjerådgivning, du och din sambo? Har ni några barn?

Anonym #3: Tack för tipset och vad härligt att höra att ni löste det och fortfarande lever lyckliga tillsammans!! Ska kolla upp vad landstinget har att erbjuda!

• Anonym (Jag)

kontakta familjerätten så talar dom om hur ni ska gå till väga :) det gjorde vi! Jag bor i Eskilstuna själv :)

• Anonym (Eskilstuna)
    Anonym (Jag) skrev 2008-12-11 11:56:42 följande:
    kontakta familjerätten så talar dom om hur ni ska gå till väga :) det gjorde vi! Jag bor i Eskilstuna själv :)
    Och var hittar jag dem?

Tack för svar förresten!
  • Anonym

Hej igen, nu är det jag från inlägg nr 3, som har provat på familjerådgivning...
    Jag kollade länken som Bjorsa77 skickade, och Ooopps! Det var nog hon som hette Gerd som vi träffade för åtta år sedan, om jag inte kommer ihåg alldeles fel...!

Hoppas att det går bra för er som har det kämpigt just nu, och att familjerådgivning kan fungera för er... Det beror väl alldeles på vad problemet är och om man VILL lösa det, i och för sig... Men det sista som överger människan är ju hoppet!

• Anonym (Jag)

Anonym (Eskilstuna) skrev 2008-12-11 11:59:56 följande:

Och var hittar jag dem? Tack för svar förresten!
    Det står i tele katologen :) lycka till!
  • Anonym (Eskilstuna)

Jo, vi vill väldigt gärna vara tillsammans, så långt har vi kommit överens. Frågan är bara ifall vi vill det av rätt anledningar. Det jag är rädd för är att vi vill vara tillsammans för att vi har så lika syn på framtiden, samma värderingar och vi ser samma framtid tillsammans. Men är vi kära i varann fortfarande? Det är det som oroar mig och när jag börjar tänka så mycket blir det bara fel... så jag vill egentligen få bekräftat att dessa tankar är fullt normala och att de inte betyder att jag inte älskar min sambo. Nu blev det krångligt känner jag, men jag hoppas att du/ni förstår hur jag menar.

• Anonym (Jag)

Anonym (Eskilstuna) skrev 2008-12-11 15:33:44 följande:

Jo, vi vill väldigt gärna vara tillsammans, så långt har vi kommit överens. Frågan är bara ifall vi vill det av rätt anledningar. Det jag är rädd för är att vi vill vara tillsammans för att vi har så lika syn på framtiden, samma värderingar och vi ser samma framtid tillsammans. Men är vi kära i varann fortfarande? Det är det som oroar mig och när jag börjar tänka så mycket blir det bara fel... så jag vill egentligen få bekräftat att dessa tankar är fullt normala och att de inte betyder att jag inte älskar min sambo. Nu blev det krångligt känner jag, men jag hoppas att du/ni förstår hur jag menar.
    Har ni barn tillsammans? I så fall kan ni vända er till bvc så hjälper dom er. ha de fint!
  • Anonym (Eskilstuna)

Nej, inga barn.

• isa01

Hej!
    Jag utbildar mig till par och familjeterapeut och söker nu klienter som vill gå i terapi hos mig. Detta är den avslutande delen i min utbildning och jag står under handledning av leg psykoterapeut. Jag har reducerade priser till 250 kr/ timmen. Jag finns i Eskilstuna och Stockholm.

Hör av dig för mer information

Isa-johansson@hotmail.com  

Svar på tråden Parterapi eller liknande i Eskilstuna?