• gookie

Hjälp mig få min hund att känna mer förtroende för mig

Får nog ta det från böjan. Har hämtat en eng staff från organisationen hundar utan hem för en vecka sedan. Urgo men lite av en utmaning. Hon är inte helt rumsren men det blir bättre och bättre. Den största utmaningen e väl att det e nästan enbart husse som gäller och hon HATAR att vara utomhus då blir hon en helt annan hund osäker och går precis intill fötterna och vill bara in. Släpper jag henne så sticker hon hem men husse följer hon då kan hon gå ute på tomten och bara strosa. Sen e hon väldigt känslig om man höjer rösten. Om husse går skriker hon och springer runt vi föröker träna på detta så här gör vi för att få föröka få ordning på henne.

1. Jag försöker ta alla promenader och försöker ta allt med ro

2. Husse ska hon vara ifrån en hel del och då försöker jag få henne söka lite godis inne, kela med henne och låtsas som ingenting. Bara vara lugn

3. Vi gör så att bara husse ska in på toaletten vad han än ska göra där så stänger han, e han ute och grejar så e hon inne med mig mm.

Anmärk gärna på det ni tycker är bra/dåligt, skriv gärna hur ni hade gjort i denna situation. Tips på hur man kan få henne att slappna av mer på promenaderna och så småningom kunna komma på inkallning. Har funderingar på om man skulle försöka få henne att söka efter mig i skogen, vet dock inte om det kan vara negativt då hon har lite separationsångest. Jaktinkallning kanske? Ja kom med massa ideer nu e ni snälla Vet detta kan ta tid men bättre att göra rätt från början så därför hör jag ni med er vad ni alla tycker så har man ju själv möjlighet att plocka ut det man tycker e bra

• Svar på tråden Hjälp mig få min hund att känna mer förtroende för mig
  • Hundtok

Jag tror inte på det där att ni försöker få "bort" husse mer. Hon är osäker och har valt honom som sin trygghet och jag tror ni motarbetar er själva om ni väljer att "tvinga" hunden föredra matte.

Jag förstår givetvis att ni inte tvingar hunden men jag kom inte på nåt bättre ord.

Låt henne ha husse som sin trygghet många hundar väljer ju en i familjen som är nr 1 och sen kommer resten som nr 2. Inget man kan göra nåt åt.

I övrigt tycker jag det du pysslar med låter kanon. Aktivera lätt, inte ha för höga krav. Om du börjar träna inkallning utomhus så gör det inte förrän du känner att du har hundens fulla förtroende. O använd långlina i början ifall hunden blir rädd och får för sig att fly.

Fokusera på att bara uppmärksamma hennes goda beteenden, nonchalera det som blir fel. O bli absolut inte arg på henne. Korrigeringar kan du börja med (om det behövs) när hunden byggt upp sitt självförtroende och er relation blivit starkare.

• gookie

OK men det jag tänkte på e att han ska ju börja jobba sen och då vill jag att hon ska träna på att kunna vara utan honom och det funkar bättre och bättre. Det e det att det e bara han som gäller hon lyssnar på honom men inte på mig och hon följer honom väldigt mycket därför tänkte jag att det kunde vara bra för henne att bara umgås med mig emellanåt och göra roliga saker. I början skrek hon mycket efter honom men nu e hon betydligt lugnare. Så det e inte det att hon ska föredra mig utan vi vill att hon ska känna sig trygg även med mig det känns som att om hon skulle vara med honom vart han än åkte så vänjer hon sig aldrig vid att vara utan honom och att det då kan bli problem förstår du hur jag tänker? Annars så får hon välja precis vem hon vill vara med i soffan och kela med mm just bara att jag vill lära henne att husse kommer tillbaks och att hon överlever en tid utan honom

• Hundtok

Oki, jag förstår precis vad du menar. Tror du får köra lite på känn. Är ju jätte svårt att ge råd när man inte träffat hunden .

Ni har haft henne så kort tid så hade det varit jag så hade jag väntat med avvänjningen av husse... (låter som om hunden har drogproblem men du förstår nog vad jag menar), tills hon är lite tryggare i sin omgivning.

gookie skrev 2008-12-08 12:33:49 följande:
    OK men det jag tänkte på e att han ska ju börja jobba sen och då vill jag att hon ska träna på att kunna vara utan honom och det funkar bättre och bättre. Det e det att det e bara han som gäller hon lyssnar på honom men inte på mig och hon följer honom väldigt mycket därför tänkte jag att det kunde vara bra för henne att bara umgås med mig emellanåt och göra roliga saker. I början skrek hon mycket efter honom men nu e hon betydligt lugnare. Så det e inte det att hon ska föredra mig utan vi vill att hon ska känna sig trygg även med mig det känns som att om hon skulle vara med honom vart han än åkte så vänjer hon sig aldrig vid att vara utan honom och att det då kan bli problem förstår du hur jag tänker? Annars så får hon välja precis vem hon vill vara med i soffan och kela med mm just bara att jag vill lära henne att husse kommer tillbaks och att hon överlever en tid utan honom
  • gookie

Ja det e inte lätt för det e ju lätt att förstöra en så pass skör hund. Men hon blir bättre och bättre hela tiden. Hon har nog inte haft det lätt vet inte ens om hon aldrig fått vara inne kanske därför hon hatar att vara ute, sen så kan hon vara väldigt känslig ibland, när jag tappade en skål i golvet så tog hon det så otroligt hårt medans min rottis inte ens blinka så det verkar som det varit mycket bråk i familjen. Min sambo råkade slå sig med hammaren och svor till och det tog hon också hårt. Men det e kul med utmaningar och att ta hand om såna här djur är en upplevelse, nog tar det på tålamodet ibland men det e nåt jag har lärt mig att då e det bättre att bryta en stund och ta en paus

• gookie

Tänkte på det du sa med att vänta. på fredag börjar han jobba som tur e så e det alltid någon hemma då vi aldrig jobbar samma tider, men känner jag vill förbereda henne lite och så länge vi ser framsteg och hon blir lugnare och lugnare utan han hemma så e det väl inte fel?eller vad tycker du? Ser alltid till att ägna henne mycket tid då han inte e här. Vad tycker du om att köra jaktinkallning, ska jag vänta eller ska jag prova och se? Vi kan ju ta det på tomten

• Hundtok

Tycker absolut du ska prova... funkar det inte så är det ju bara att avvakta..

Vad menas med jaktinkallning?

gookie skrev 2008-12-08 12:57:40 följande:
    Tänkte på det du sa med att vänta. på fredag börjar han jobba som tur e så e det alltid någon hemma då vi aldrig jobbar samma tider, men känner jag vill förbereda henne lite och så länge vi ser framsteg och hon blir lugnare och lugnare utan han hemma så e det väl inte fel?eller vad tycker du? Ser alltid till att ägna henne mycket tid då han inte e här. Vad tycker du om att köra jaktinkallning, ska jag vänta eller ska jag prova och se? Vi kan ju ta det på tomten
  • gookie

Kanske bara kallas så här. Det e att en håller henne så springer den andra iväg och när man springer så ropar man som i detta fallet Jessie kom då men den andra håller kvar man fortsätter och springer och sätter sig sedan när och ropar igen Jessie kom då När sedan hunden kommer ska man ge massa beröm detta triggar ju igång dom lite till att komma och dom brukar vara ivriga och glada när dom väl kommer

• Hundtok

Oki, ja det borde ju funka... Bra sätt att få upp tempot på en inkallning.

gookie skrev 2008-12-08 13:06:32 följande:
    Kanske bara kallas så här. Det e att en håller henne så springer den andra iväg och när man springer så ropar man som i detta fallet Jessie kom då men den andra håller kvar man fortsätter och springer och sätter sig sedan när och ropar igen Jessie kom då När sedan hunden kommer ska man ge massa beröm detta triggar ju igång dom lite till att komma och dom brukar vara ivriga och glada när dom väl kommer
Svar på tråden Hjälp mig få min hund att känna mer förtroende för mig