• Såpbubblan

Se hit!!! Alla ni som tänker baka lussekatter...

Igår hade jag storbak av lussekatter.(Mmmmmmmmmmm...)
    Nästan 100 st!!! Ska det va, så ska det va rejält...

Vill bara dela med mig av mina små hemliga knep som gör lussekatterna extra goda;

# Baka efter vilket recept som helst - bara det innehåller Kesella. (Gör degen mer lättarbetad och saftig.)

# Lägg russinen i blöt en timme innan.
    (De dra åt sig vätska från bullarna, som då blir lite torrare.)

# Ta lite extra av socker o smör. (Mer smör än socker.)

# Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i en mortel. (Frigör smaken mer.)

# Använd ett extra paket saffran i degen. (Smakar mer!)

# Låt degen jäsa lite längre än vad som står angivet i receptet. (Större och luftigare bullar.)

# Använd så lite mjöl som möjligt. (Mjölet gör bullarna torra och kompakta.)

# Tryck ner russinen långt ner i de färdigrullade lussekatterna. (Annars blir de så torra och hårda.)

# Pensla EFTER de har varit i ugnen! (Först med äkta smör, smält förstås, sen med uppvispat ägg.)

Följer ni mina tips så lovar jag att ni kommer få världens godaste lussekatter.

Lycka till!!!

• Svar på tråden Se hit!!! Alla ni som tänker baka lussekatter...
  • Caranlachiel

Bra tips! Tackar för det. Ska baka en variant på lussekatter idag och det här var välbehövliga tips.

Vecka 26 - and counting! (BF 21 mars)
  • yava

Ett annat tips är att byta ut sockret mot vit sirap (samma mängd, ca 1½dl) och värma mjölk tillsammans med kesella. Låt smör/margarin va rumstemp och blanda i när resten av degen är färdig.
    Jag lovar att det blir stor skillnad med margarinet i efterhand. Bullarna blir så saftiga och behåller saftigheten längre än om man smälter margarinet och har i degvätskan.

• L i n n

Men åh. Att jag inte kunde få läsa det här tidigare dååå
    Bakade i helgen och mina blev då så smaklösa och torra så.

• Såpbubblan

L i n n skrev 2008-12-08 12:54:37 följande:

Men åh. Att jag inte kunde få läsa det här tidigare dååå Bakade i helgen och mina blev då så smaklösa och torra så.
    Men skriv ut o spara till nästa år...
  • L i n n

Såpbubblan skrev 2008-12-08 13:32:23 följande:

L i n n skrev 2008-12-08 12:54:37 följande:
    Men skriv ut o spara till nästa år...
    I will!
    Nästan så jag måste baka en sats till ikväll!
  • Anna Svenssonliv

tack för bra tips! i vissa recept står det att man ska ha i vodka, någon som har erfarenhet av det?

linn- berätta hur du gjorde så vet vi hur man INTE ska göra

• Såpbubblan

Va kul att fler tips rullar in!

Trodde jag hade tagit reda på alla små knep, men även jag blir ju sugen på att baka fler lussekatter bara för att testa fler baktips...

...men jag sparar det nog till nästa år ändå.

Fler som sitter på hemligheter när det gäller att få till de godaste lussekatterna?

Svar på tråden Se hit!!! Alla ni som tänker baka lussekatter...