• Anonym

Har en LSS-handläggare tystnadsplikt mot vuxna barn?

Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga det här.. jag ringde i förra veckan och pratade med min mammas LSS-handläggare, jag ville veta vad som har blivit bestämt, och om det blivit någon plats ledig på LSS-boende till min mamma och isåfall vart. Då säjer LSS-handläggaren att det får jag prata med min mammas förvaltare om och att han är en myndighetet och inte kan lämna ut några uppgifter men det kan förvaltaren göra, berättar han. Detta trots att min mamma godkänt att jag ska vara med på vårdplanering. Stämmer det att han inte får säja något till mig som är hennes vuxna dotter? Jag har försökt få tag på förvaltaren sen i torsdags, pratat in medelanden på hennes mobil att hon ska ringa varje dag , men hon ringer ju inte upp, det går inte att få tag på henne, i fredags svarade hon, men avslutade snabbt att jag skulle ringa på kvällen, och det har jag gjort, men inget svar. Har hon ingen skyldighet som förvaltare att ringa upp mig? Jag måste få tag i henne, för jag och min bror som bor i en annan stad vill lägga fram ett förslag att hon ska säja till LSS-handläggaren att utöka sökningen efter LSS-boende till den staden som vi bor i, då vi är ett stort stöd för vår mamma, och hon behöver komma bort från personer i staden där hon bor nu. Jag har försökt lägga fram förslaget till LSS-handläggaren, men han säjer att det måste gå genom förvaltaren, men hon går ju inte att få tag på.. någon som har ett förslag på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Har en LSS-handläggare tystnadsplikt mot vuxna barn?
  • Anonym

jo de har tystnadsplikt meen den går att gå runt om du har en fullmakt på att din mamma vill att du ska ta del av deras samtal samt hur mkt information du har rätt till

är förvaltaren full förvaltare dvs även med rätt att ta medicinska beslut eller bara ekonomiska beslut?
    Gör stor skillnad...

men även där gäller att förvaltaren har tystnadsplikt gentemot er barn men även här gäller att det är skrivet ok nånstans att du ska ha tillgång till info

• Anonym
    Anonym skrev 2008-12-08 13:00:59 följande:
    jo de har tystnadsplikt meen den går att gå runt om du har en fullmakt på att din mamma vill att du ska ta del av deras samtal samt hur mkt information du har rätt tillär förvaltaren full förvaltare dvs även med rätt att ta medicinska beslut eller bara ekonomiska beslut?Gör stor skillnad...men även där gäller att förvaltaren har tystnadsplikt gentemot er barn men även här gäller att det är skrivet ok nånstans att du ska ha tillgång till info

Jag tror att förvaltaren bara har hand om ekonomiska beslut, för tidigare när jag har pratat med henne så har hon ingen aning om nånting och svarar att hon är civilekonom och bara har hand om min mammas ekonomi, men ändå så är det hon som ansökt om LSS-boende till min mamma och ringt till LSS-handläggaren och sagt vilka områden som ska sökas på. Min mamma har haft henne som förvaltare i ca25år sen hon hon var i 20års åldern, då kanske det ansågs att det räckte med en förvaltare som hade hand om ekonomin också har det löpt på så.. Jag är övertygad om att hon behöver en förvaltare som har hand om mer än ekonomin, någon som får ta mer beslut än så. Kan man  på något vis ansöka om att få det prövat, på något vis? Så att förvaltaren ska kunna bestämma mer?

• Anonym (LSS-handlä)

Det är isf förvaltaren själv som ska ansöka om det.

Om din mor samtycker till att du får ta del av uppgifter som framkommer i samband med utredningen eller i samband med boendet så finns inga hinder att delge dig informationen.

För att flytta till boende i den kommun där ni barn bor kan man ansöka om sk förhandsbesked i LSS. Det betyder att den nya kommunen redan innan flytten kan ta ställning till vilken hjälp personen kan få. Om det handlar om ett boende med särskild service för personer med utvecklingsstörning så är det nästan ett måste att ha fått en sådan bostad i den nya kommunen innan flytt. För andra insatser ska det finnas en fast och klar intention att flytta till den nya kommunen ( i praktiken ska en bostad redan vara gång). Är det boende för personer med psykiska funktionshinder som din mamma ska bo på så tror jag att det blir väldigt svårt att hitta det inom ramen för LSS, likaså om det är ett boende för perosner med förvärvad hjärnskada. I regel väldigt få och svåra att få plats på.

• Anonym (LSS-handlä)

Alla ansökningar måste göras av förvaltaren.

• Anonym

Tack för svar Jag har pratat med överförmyndarförvaltningen idag, och min mammas förvaltare är full förvaltare enligt deras dator. Men förvaltaren säger till mig att hon bara har hand om min mammas ekonomi, så jag undrar om hon vet om själv att hon är full förvaltare och har rätt till att fatta medicinska beslut.
    Det är LSS-boende för utvecklingstörda som hon ska flytta till har LSS-handläggaren berättat, och att hon står i kö till det. Men nu senast när jag ringde honom i förra veckan så var han väldigt tyst, han antydde att det blivit en plats ledig men han sa ingenting mer, utan sa då att jag skulle prata med förvaltaren om fler detaljer. Idag har jag försökt få tag på förvaltaren i en vecka, men hon ringer inte upp..

• Anonym

Nu ringde hon (förvaltaren).. Jag berättade om mitt förslag att söka efter LSS-boende i staden som jag och min bror bor i, jag berättade också att jag pratat med LSS-handläggaren och han sagt att ansökningar ska gå via henne. Hon lät trött och upprörd, och sa "jag ringer dig när det blivit klart med LSS-boende åt din mamma, jag orkar inte mer hittar du en annan förvaltare så är jag beredd att avgå" "Jag har kämpat för din mamma i 14 år och nu kommer du och har så mycket synpunkter om allting, och jag orkar inte mer" Sen försökte hon avsluta samtalet med att hon ringer mig när det blir klart med boende för min mamma. Men då försökte jag lägga fram mitt förslag om att utöka sökningen till den staden där jag och min bror bor. Då svarar hon att isåfall så får jag hitta en annan förvaltare som ansöker om det också är hon beredd att avgå, eller så får jag ansöka om det själv." Då frågade jag henne om det inte är bättre att vi sammarbetar? Då svarar hon NEJ, jag är inte beredd att samarbeta, och att isåfall så får jag hitta en annan förvaltare, sen avslutar hon samtalet med att hon ringer när det blivit klart med boende åt min mamma.
    Hon var jätte sur och kort i tonen hela samtalet, jag vet inte vad jag ska göra nu, är det så konstigt att jag vill kämpa för min mamma och påverka och lägga fram förslag, och kanske försöka ändra sånt som jag inte tycker är riktigt bra? Hur ska jag kunna göra det när det är förvaltaren som bestämmer allt och hon vägrar sammarbeta? Vad tycker ni att jag ska göra?

• Anonym (LSS-handlä)

Knepigt det där. Och ena sidan kan det vara en trött och ej så engagerad förvaltare och andra sidan kan du vara en väldigt krävande dotter. Det är vädligt svårt att utläsa från det som framkommer här.

Jag antar att det har varit en hel del problem kring din mamma tidigare eftersom hon har förvaltare samt antar jag att hon aldrig tidigare bott i gruppbostad (boende med särskild service enligt LSS). Jag gissar att det finns en blandproblematik hos din mamma så det kan mycket väl vara så att förvaltaren upplever att hon redan kämpat och gjort mycket för din mamma. Det är dock inte din sak att utse en ny förvaltare utan överförmyndarnämndens. Om hon verkligen inte vill/kan/klarar av att fortsätta sitt förvaltarskap så bör hon omedelbart kontakta överförmyndarnämnden.

Det är svårt att råda dig då jag av erfarenhet vet att det oftast inte är så enkelt. Det kan vara så att det finns väldigt goda skäl till att din mamma inte ska bo i samma stad som er barn. Vilka vet du säkert i så fall. Jag undrar hur det kommer sig att ni inte redan bor i samma stad. Vad beror det på? Har er mamma bott på något annat boende (HVB el liknande) eller beror det på att din mamma har flyttat ifrån den stad där ni tidigare har bott tilsammans, eller är det rentav så att du och din bror är uppvuxna i en annan familj? (familjehem).

Jag undrar också varför din mamma nu med redan vuxna barn (antar att hon därmed iaf är över 50 år) ska flytta till en gruppbostad om hon inte tidigare har bott i sådan. Har hon bott i en egen lägenhet tidigare? Har hon fått hjälp i hemmet? Vilken typ av stöd har hon fått tidigare? När fick hon/ ni veta att hon har en utvecklingsstörning? Vad är det för typ av hjälp hon har behov av att få stöd med? Har hon daglig verksamhet?

Hur fungerade hon som mamma när ni var små?

Många och kanske till synes irrelevata frågor, men inte för en LSS-handläggare.

Kan det vara så att det finns en massa saker om din mamma som du inte känner till? Sådant som handlar om pengar, droger och/eller annat?

Svar på tråden Har en LSS-handläggare tystnadsplikt mot vuxna barn?