• Ninno

Tillväxthämning=Komplikationer?

Jag undrar om en tillväxtavvikelse ofta tyder på andra komplikationer med barnet, sjukdomar etc?
    Jag var på 3d-ul i vecka 26 och då var bebben -7% i tillväxt. Ska på tillväxt-ul nu i vecka 32 och är lite nojjig att bebisen ska vara för liten. Har läst på MAS (malmö-sjukhuset) hemsida att foster som ligger 7% under förväntad vikt räknas som misstänkt tillväxthämmade och man får gå på extra ultraljud osv...

Hur mycket mindre ska bebben vara för att man ska börja se allvarligt på avvikelsen?

• Svar på tråden Tillväxthämning=Komplikationer?
  • LindaHirvonen

Hej!

Vet inte om detta hjälper dig ngt men jag väntar vårt 3e barn och det ligger på -18% på tillväxt kurvan (låg där för ca.2veckor sen, ny kontroll på torsdag) å på det sjukhus vi tillhör sa de att barnen räknas som normala uupp till-15%på kurvan..
    Så till oss sa de att det var ingen större fara, men jag är nojjig å tycker det är det..
    Får se vad de säger på torsdag när vi ska in..
    Undrar vad shänder om bebis inte vuxit ngt tills torsdag?? Ingen har sagt/gett information om det..

Kramar

(¯`°?.¸ ♥ Melissa & Nova ♥ ¸.?°´¯)
  • Zumna

Min dotter låg på -22 % och jag fick extra kontroller under resten av graviditeten.
    Dottern kom ut på BF +4, vägde 3060g och var 47 cm lång.
    Hon är idag 15 år och lika normal( eller onormal? ) som alla andra tonåringar...

Ella Bella Bus ska bli storasyster om allt går bra... One voice raised against the void celebrates it?s own existence
  • Ninno

det verkar ju gansla vanligt att bebisarna avviker i tillväxt? nån mer som fått det intrycket?

• ananda74

din bebis räknas inte alls som tillväxthämmad! jag gick också på UMAS och där räknade de ut att min bebbe vägde 19% under det normala, men det var först vid 21% det räknades som tillväxthämmat. sen äkade hon i vikt till slutet och låga bara 12% under. hon vägde 3100 när hon föddes och var helt perfekt. förmodligen växer din bebbe till sig i slutet och gör den inte det så är den ändå heeeeelt normal. vad är 7% under det normala....? typ typ 3800 istället för 3500 gr?

dessutom sa de på UMAS att de hade ett projekt där de kollade upp alla som var mer än 15% under men i vanliga fall kollade de endast de som låg 21% under.

• Ninno
    ananda74 skrev 2008-12-08 16:23:24 följande:
    din bebis räknas inte alls som tillväxthämmad! jag gick också på UMAS och där räknade de ut att min bebbe vägde 19% under det normala, men det var först vid 21% det räknades som tillväxthämmat. sen äkade hon i vikt till slutet och låga bara 12% under. hon vägde 3100 när hon föddes och var helt perfekt. förmodligen växer din bebbe till sig i slutet och gör den inte det så är den ändå heeeeelt normal. vad är 7% under det normala....? typ typ 3800 istället för 3500 gr? dessutom sa de på UMAS att de hade ett projekt där de kollade upp alla som var mer än 15% under men i vanliga fall kollade de endast de som låg 21% under.
    aha okej. Det står på deras hemsida att foster som ligger -7% räknas som misstänkt tillväxthämmade och får gå på extra UL i vecka 37. Det är därför jag blev fundersam. Det är ju inte så mycket egentligen i ren vikt. Tycker det är skumt :S Men jag har också hört att det ska vara 22% under "normal-vikten" för tiden för att det ska räknas som tillväxthämning öht.
  • Gelis14

Jag är kanske helt trög här men hur upptäcker man ev tilläxthämning?..magmåttet inte ökar...mammans vikt under graviditeten..?....

• Ninno
    Gelis14 skrev 2008-12-08 19:11:54 följande:
    Jag är kanske helt trög här men hur upptäcker man ev tilläxthämning?..magmåttet inte ökar...mammans vikt under graviditeten..?....
    Här i Malmö så får man alltid gå på tillväxt-ul i vecka 32. Det är olika i olika städer och län. Där kan man då upptäcka ev. tillväxthämning. Annars är det om sf-måttet står still eller sjunker, då brukar man skickas på ul tillslut beroende på hur pass mkt man avviker från kurvan. Mammans vikt är nog inte så jätteavgörande skulle jag tro
  • Ninno
    Gelis14 skrev 2008-12-08 19:11:54 följande:
    Här i Malmö så får man alltid gå på tillväxt-ul i vecka 32. Det är olika i olika städer och län. Där kan man då upptäcka ev. tillväxthämning. Annars är det om sf-måttet står still eller sjunker, då brukar man skickas på ul tillslut beroende på hur pass mkt man avviker från kurvan. Mammans vikt är nog inte så jätteavgörande skulle jag tro
Svar på tråden Tillväxthämning=Komplikationer?