Är "kattmjölk" vanlig laktosfri mjölk?
Sån där kattmjölk är ju svindyr så om det funkar med vanlig mjölk så...
Sån där kattmjölk är ju svindyr så om det funkar med vanlig mjölk så...
Det undrar jag oxå. Vore ju perfekt om man kan köpa vanlig mjölk istället!
Eller laktosfri mjölk som jag hoppades att det skulle vara
Mjölk är inget höjdar till katter. Men om man nu promt vill ge katterna mjölk så går det bra med vanlig laktosfri mjölk eller grädde.
Joo, men står det inte låglaktos på dom små paketen eller flaskerna m katt mjölk man köper......det boorde ju funka!!
Annars har ju katter ialla tider blitt uppväxta på vanlig mjölk,så nån fara kan d ju inte va iaf.....
marjalena skrev 2008-12-08 13:43:21 följande:
Beror det på hur känsliga de är eller? För vi ger våra ibland SMÅ mängder vanlig mjölk (just eftersom vi hört att det inte är bra) men vi har aldrig märkt nåt av det...
Min katt blir dålig i magen av vanlig mjölk och kattmjölken gillar han inte. Han får helt enkelt nöja sig med vatten :)
"Ett exempel på foderintolerans är mjölkintolerans (laktosintolerans) då djuret inte tål mjölk eftersom det inte kan bilda enzymet laktas som bryter ner mjölksocker. Djuret får diarré, eftersom mjölksockret som inte bryts ner ger en gynnsam miljö för bakterier och dessutom håller vatten kvar i tarmen. Diagnosen är oftast mycket svår att ställa, tursamt nog är denna åkomma ovanlig. Kattungar har däremot förmågan att bryta ned laktos eftersom de kan producera det enzym som behövs (laktas)."
http://www.katter.nu/katter/mage_tarm.htm
Står det att alla har det?
klicka på länken, men i texten står det ju:
"Diagnosen är oftast mycket svår att ställa, tursamt nog är denna åkomma ovanlig"
Så för att gardera sig borde ju vanligt laktosfri mjölk funka fint.
Tack, är lite lat idag...
Dante skrev 2008-12-08 13:53:54 följande:
Ylva Helmersson skrev 2008-12-08 13:54:55 följande:
tvål skrev 2008-12-08 15:45:48 följande: