• Behemot

Människor som förutsätter att man är född med en silversked i munnen bara för att man har det bra nu...

I diskussioner om ekonomi så verkar vissa inte tycka att man har någon talan och att man inte kan veta hur det är att vara fattig om man inte är det. De kan komma med spydiga kommentarer i stil med "prova att gå en mil i mina skor".

Tror ni att den ekonomiska situationen alltid är konstant? Eller förstår ni att dne kan ändras men att rätten att ha en åsikt fråntas när man når upp till en viss nivå? Var går den gränsen egentligen?

• Svar på tråden Människor som förutsätter att man är född med en silversked i munnen bara för att man har det bra nu...
  • Mrs Ray

Jag håller med till viss del. Med förbehållet att man faktiskt glömmer hur det var när man fått det bättre. Jag kan knappt komma ihåg hur det var att vara fattig student, nu när jag varit yrkesverksam med hyfsad lön i många år.

• Virriga Vera

Jag kommer aldrig att glömma hur det var att inte kunna köpa de kläder barnen behövde, man var tvungen att prioritera VEM som skulle få kläder/skor den månaden. Hur jag satt långt in på nätterna och sydde kläder till hela familjen medans bröden var i ugnen och ändå jobbade jag 100%. Nästan allt pålägg gjorde jag själv, man syltade och saftade och bakade. På dagarna var det jobb och på kvällarna läxläsning och allt som hörde till för att få familjen att överleva.

Jag hade som mest 3 jobb för att få det att gå runt och det har lärt mig det jag idag vet om ekonomi. Det har också gjort mig till den människa jag är idag. Jag är varje dag tacksam att jag SLIPPER baka mitt eget bröd, att jag kan gå ut och köpa det pålägg jag vill ha. Jag är lycklig att jag är så förunnad att jag inte idag behöver göra allt det jobb jag hade när barnen var små.

• Plutteli

hmm..måste få lägga till att jag hatar de som förutsätter att man är lat och bortskämd och inte vet vad ett arbete är bara för att man har "rika" föräldrar. Har själv föräldrar med löner runt 40.000 i månaden (efter skatt) min mor är uppvuxen under fattiga förhållanden och därmed väldigt sparsam, min pappa är uppväxt mer "rikt" och fick allt han pekade på MEN samtidigt värderingen att arbete är viktigt!

För egen del har jag ALDRIG varit bortskämd. Kläder jag haft har jag ärvt, köpt på rea eller postorder, aldrig märkeskläder. Från 15 har jag jobbat varje sommar, men även helger under skolterminerna och extra runt jul. Dessa pengar har varit mina fickpengar + 300:- i månaden från mina föräldrar.. osv.
    trots dessa verkar många tro att jag fått allt jag pekat på och aldrig haft ett jobb i hela mitt liv!

• Behemot

Virriga Vera skrev 2008-12-08 15:48:24 följande:

Jag är varje dag tacksam att jag SLIPPER baka mitt eget bröd, att jag kan gå ut och köpa det pålägg jag vill ha. Jag är lycklig att jag är så förunnad att jag inte idag behöver göra allt det jobb jag hade när barnen var små.
    Precis

Jag älskar att baka bröd ibland och då gör jag det, men när jag inte har lust att göra det så ser jag ingen orsak för nu när jag jobbar heltid (minst) har ju tiden blivit mer värdefull!
    Eller om man ska jaga extrapriser... Att lägga en extra timme enbart för att spara en hundralapp är inte meningsfullt när man hade tjänat mer än så på att jobba den timmen, inte om det är något man inte vill göra. Om man älskar att gå i affärer och jämföra priser är det ju en annan sak...
  • Funkyiore

Men används inte det argumentet, när de andra tryter? "prova att gå en mil...". Det uttrycket kan nog alla använda sig av, ingen människa är den andra lik, ingen annan har upplevt det just du/jag upplevt. Men visst kan människor och situationer vara snarlika varandra. Jag förstår inte varför man inte ska få yttra sig om ekonomi, om man har det relativt bra ställt. ÄVEN om man faktiskt är "född med en silversked i munnen" (tror nog att de befinner sig i minoritet dock). Olika åsikter, är ju det som för diskussioner och utvecklingen framåt. Eller har jag fel?

Håller med dig, margaritha, varför ägna tid åt bakning (tex) om man inte sparar så mycket pengar på det. Tiden är faktiskt en viktig faktor när det gäller ekonomi.

Gläds åt det lilla för i slutänden, finns inget större
Svar på tråden Människor som förutsätter att man är född med en silversked i munnen bara för att man har det bra nu...