Du gör helt rätt, gå på magkänsla, hur skulle du själv vilja bli behandlad/mött? ha det som måttstock så ordnar sig det andra, det finns ingen perfekt manual att följa utan du känner bäst vad ditt barn behöver. Det stora misstaget jag gjorde som förstagångsförälder (jag var 22år) var att jag ville göra allt "rätt" har rätt sovrutin, sätta rätt gränser..osv.. idag ångrar jag det och kjag kan se att min äldsta har blivit en mer nervös och osäker person än min son som jag gett fullt förtroende från dag 1, jag har känt vad han vill, brottats med mig sjäv "vad är egentligen det värsta som kan hända?!" om hittat en väg som funkar för alla. Man kanske kan säga att jag vrot mer "slapp" med honom, hansov i vår säng öngre, han sitter lite som han vill vid matbordet osv men han är en otroligt trygg och glad och självsäker liten krabat och det är väl ändå det vikigaste?
Som förälder har man obegränsad makt över sina barn och det är viktigt att inte missbruka den, som talesättet säger "med stor makt kommer stort ansvar" säg inte nej bara för att säga nej, tänk först efter varför du säger nej och om det verkligen är så viktigt? Då blir de gånger du verkligen säger nej mer genomtänkta och "riktiga" och framför allt mer auktoritära. Mina son vet att när mamma väl säger nej då är det nej och inte öppet för vidare diskussion, men märk väl, då har han redan fått blivit hörd!
Tror du är jääteduktig, du reflekterar över din egen mamaroll och bara det visar att du är kärleksfullt engagerad och mer än så behöver ingen bebis ; )