• kokoskärlek med bubblor

Vad händer om ett paket är sänt med för lite porto?

Vad händer om en person sänt ett paket till mig med för lite porto? Om hon betalade 33 men det egentligen skulle kostat 44 eller 55..? Kommer det fram?

• Svar på tråden Vad händer om ett paket är sänt med för lite porto?
  • Castle

Du kommer i så fall få en avi från posten då kan du själv välja att betala extra för att få packetet levererat. Vill du inte det så blir det inget packet

Aha så då går jag bara till posten och betalar de resterande kronorna?
    Paketet sänds alltså inte tillbaka till henne?

• Llimen

om hon har angett avsändaradress å kommer det troligtvis bli hon som får betala, annars du.
    Jag har för mig att det är en straffavgift också, så det blir nog er än det egentligen skulle ha kostat.

• Castle

ja, det stämmer nog som Llimen skriver, står det avsändaradress så kan jag tro att det skickas en avi till avsändaren. Och ja det tillkommer en avgift för det merarbete det kostar dem. Men det är ingen jättestor summa för ett valigt typ brev så kostar det 10 kronor tror jag i avgift.

men packetet tror jag inte sänds tillbaka då får de ju jobba ännu mer utan att få betalt, så vill hon ha tillbaka det så får hon nog allt betala för det också i så fall.

Ok tack

• Pansarhamster

Det stämmer att det kan komma en avi från posten med en straffavgift + vad det skulle kostat om det var rätt.

Men normalt händer absolut ingenting. Tror ni postanställda har tid att stå och väga alla paket? Nänä, det gör faktiskt bara stickprov.

Jag har jobbat på en postterminal.

• Llimen

jag hade extrem otur en gång. Skickade stora brev/paket till två olika personer och lyckades sätta på för lite porto (inte meningen) båda två fiskades upp så visst kan man åka fast. (låter alltid personalen väga breven åt mig numer)

• Cerrgweni

Jag har själv råkat skicka med fel porto.. (egentligen inte mitt fel för jag var på posten och vägde det...men hon satte fel ändå!)

Paketet kommer fram då, men jag fick ett blev hem senare med en räkning på vad jag skulle betala + en liten "straff"avgift. Minns inte hur mycket extra det var.

Om man inte angett avsändaradress vet jag faktiskt inte hur det går till. Men skickar man via postombud så kollar de alltid så att det finns avsändaradress!

Lycka till!

Svar på tråden Vad händer om ett paket är sänt med för lite porto?