• Fridolino

Något gott och enkelt med kycklinglår-filé?

Jag har ju total idétorka när det gäller att tänka ut vad man ska fixa till middag. Det känns som vi lagar 10 olika maträtter som bara går runt runt, jättetrist verkligen. Är supertacksam för tips och idéer på vad man kan göra med kycklinglår-filé (har det hemma) eller vanlig kycklingfilé.

Alla tips som är någorlunda snabba och enkla är jättevälkommna!! :)

ps. kanske redan har funnuts sånna här frågor flera gånger i det här forumet...?

• Svar på tråden Något gott och enkelt med kycklinglår-filé?
  • SanSin

Nånting som är supergott och framförallt ENKELT. =)

Ta cirka 500g kycklingfilé. Hacke det i mindre bitar. Lättast är att göra detta medans den fortfarande är lite fryst i mitten. Stek sedan i en stekpanna med beläggning eller ännu bättre en wokpanna. Salta, peppra och häll över lite kycklingfond eller släpp ner en sån här kycklingbuljong. Ta ganska mycket...det är gott. =) Häll på en halv burk kokosmjölk. (Spara resten och frys in till nästa gång) Låt allt detta koka tills kycklinge är helt färdig. Om det behövs, fyll på med mer kokosmjölk. Det ska vara lite sås-aktigt. =)

Sen när kycklingen är klar, häller du i lagomt mycket wokgrönsaker av valfri sort. Och låter dom koka med tills allt är genomvarmt. Servera med ris och soja...mmm

• Mylla

Enkelt med paprika:

Dela kycklingen i bitar och bryn i en panna med kanter så såsen får plats sen
    Tärna en gul och en röd paprika

Blanda en matsked mjöl i såsen

Häll på:

grädde(av nån sort, jag tar riktig grädde)
    en burk mjukost med paprika
    paprikan
    soja så det blir lite ljusbrunt
    kalvfond 1-2 matskedar
    lite pappar
    kanske salt men smaka först

om du vill ha vitlök så ha i den med kycklingen i början.

Man kan ha klyftpotatis till.

• Mylla

Jag skrev ju fel, blanda en matsked mjöl med kycklingen menar jag förstås

• Fridolino

åååååååååååh vilka goda recept!!

Mylla: Det lät ju supersuper gott men vad för mjukost med paprika ska det vara, typ creme bonjour eller nått i den stilen?

• Fridolino

ok va gott det låter ska definitivt testa det receptet i veckan:)

• JuniBebiis

Skär kyckling och gul paprika i bitar

stek kycklingen och häll sedan i paprika, salta peppra
    häll sedan i matlagninsgrädde (mängd beroende på hur mkt sås)
    Krydda med cayenne, häll sedan i Blue Dragon sweet&Sour

Servera med tagliatelle

kom ihåg att smaka mkt så det inte blir För starkt =)

• Fridolino

oh gott igen! massa idéer jag inte tänkt på :)

• SanSin

TvåM skrev 2008-12-08 15:06:43 följande:

Detta testade jag för ett par veckor sedan o det var supergott o enkelt.
    www.arla.se/Default____17653.aspx...
    Måste bara skriva och berätta, jag skulle göra det här recepten men jag modifierade det lite. Jag gjorde pajdegen som vanligt, fast med lite mer pajdeg, så jag kunde lägga strimlor ovanpå pajen också =) Sen mixade jag kyckligen i mixerna, blandade i kryddor, lite tacokrydda, salt peppar och curry. Sen hackade jag i en tomat, hällde i massa broccoli, tre ägg och ost i kycklingröran, sen hällde jag över det i pajformen och gräddade i 45 minuter, vart jättegott!
Svar på tråden Något gott och enkelt med kycklinglår-filé?