• snöbebis

Gravid yoga ej bra för foglossning?

Hej,

Jag har provat gravidyoga (Amelias DVD) och märkt att jag fick mer ont i fogarna dagen därpå. Kan det bero på yogan tro? Jag gjorde dock inte övningar där man ska stå på ett ben. Tränar styrketräning och motionscyklar i vanliga fall och det brukar inte försämra mitt tillstånd. Någon med samma erfarenhet?

• Svar på tråden Gravid yoga ej bra för foglossning?
  • lillabebben

Jag har också yogat till Amelias gravidyoga och tyckte inte att den var något bra. Krångliga och inte alltid så skonsamma övningar. Vissa övningar är direkt olämpliga om man har foglossning. Har däremot gått på gravidyoga (Estelas gravidyoga i Stockholm) som har varit jättebra. Har man foglossning finns det vissa övningar man inte ska göra men på kursen fanns det dem som hade foglossning och det gick bra, de fick anpassa övningarna bara. Yogan var superbra och man får en bok så man kan träna hemma också. Tror att jag kommer att ha stor nytta av att ha gått kursen när det blir dags för förlossningen.

• Milletti

Jag får ont efter alla aktiviteter, yoga som promenader men dagen efter är det 100 gånger bättre än det var innan motionen. Ser det lite som träningsvärk och sen blir kroppen starkare om du förstår vad jag menar =)

• snöbebis

Tack så mycket för era svar!

Finns det fler därute som har erfarenhet av detta tro...?

• ToKar

Jag tror alla leder tar "skada" av yoga. Jag har handledsproblem och skulle bli svullen och ha smärta i minst en vecka om jag gick på yoga... Har man problem med foglossning så fungerar nog promenader eller simning bättre... Skulle aldrig våga prova yoga i det här tillståndet

• snöbebis

ToKar skrev 2008-12-10 13:12:58 följande:

Jag tror alla leder tar "skada" av yoga. Jag har handledsproblem och skulle bli svullen och ha smärta i minst en vecka om jag gick på yoga... Har man problem med foglossning så fungerar nog promenader eller simning bättre... Skulle aldrig våga prova yoga i det här tillståndet
    Man tackar för ytterligare svar.

Men detta med simning/promenad har du nog fått om bakfoten. Ingen av dessa aktiviteter är särskilt bra om man har foglossning. Man ska gå med mycket små steg, och om man ska simma får det vara crawl. Bröstsim är direkt olämpligt.
  • ToKar

Ja men om man tror att yoga är bättre än att simma så är man ju helt ute och cyklar... haha

• snöbebis

ToKar skrev 2008-12-11 18:36:15 följande:

Ja men om man tror att yoga är bättre än att simma så är man ju helt ute och cyklar... haha
    hmm ja, Amelias gravidyoga blir det nog inte mer i alla fall. Jag får hålla mig till motionscykeln. Synd för det var ganska "roligt" och också skönt just när man höll på.
  • lillabebben

Fast just anpassad yoga för gravida, som utförs på ett korrekt sätt ÄR bra, även om man har foglossning. Amelias gravidyoga hör dock inte till denna typ av yoga. Bäst är att gå en kurs i gravidyoga, ska även fungera om man har problem med handlederna. I alla fall var den yoga som jag gick på (se mitt inlägg ovan) upplagd på det sättet.

• meanwhile

jag gick på en kurs i gravidyoga och då sa instruktören till när det va några (två eller tre) övningar som inte va bra om man hade foglossning.

• snöbebis

lillabebben skrev 2008-12-11 20:50:55 följande:

Fast just anpassad yoga för gravida, som utförs på ett korrekt sätt ÄR bra, även om man har foglossning. Amelias gravidyoga hör dock inte till denna typ av yoga. Bäst är att gå en kurs i gravidyoga, ska även fungera om man har problem med handlederna. I alla fall var den yoga som jag gick på (se mitt inlägg ovan) upplagd på det sättet.
    Javisst är det bra om man gör det rätt. Det finns det en hel del vetenskapliga undersökningar (som jag läst) på faktiskt. Jag funderar på en kurs. men de är lite dyra tycker jag (betalar redan 500/månaden för gymkortet).Får se hur jag gör.
  • snöbebis

meanwhile skrev 2008-12-11 20:54:55 följande:

jag gick på en kurs i gravidyoga och då sa instruktören till när det va några (två eller tre) övningar som inte va bra om man hade foglossning.
    bara några? Det låter ju lovande. Du råkar inte minnas vilka de var...?
  • Mamma till två mirakel

Jag har gått hos sjukgymnast nu de sista 3 måpnaderna för min foglossning och yoga var inget hon rekommenderade,där emot enkla övningar i varmt vatten...finns ju oftast en varm pool på badhuset...
    Fogarna ska inte tas isär,du ska istället stabilisera dig så mkt som möjligt...
    Knä böj är bra och att i kortare vändor sitta i 90grader mot en vägg... att gå framåt och bakåt i vatten är också bra...samt cykla med benen...i vatten...

(¯`°?.¸ ღ♥ Nedräkning pågår,22 dagar till BF ♥ღ ¸.?°´¯)
  • snöbebis

Nattfjärilinnan skrev 2008-12-12 08:14:56 följande:

Jag har gått hos sjukgymnast nu de sista 3 måpnaderna för min foglossning och yoga var inget hon rekommenderade,där emot enkla övningar i varmt vatten...finns ju oftast en varm pool på badhuset...Fogarna ska inte tas isär,du ska istället stabilisera dig så mkt som möjligt...Knä böj är bra och att i kortare vändor sitta i 90grader mot en vägg... att gå framåt och bakåt i vatten är också bra...samt cykla med benen...i vatten...
    ja, vattengympa har jag hört rekommenderas av många. Jag tror det beror på hur kraftig foglossning man har. är man riktigt dålig fungerar nog inte så mycket annat. Motionscykel funkar bra för mig, samt enklare styrketräning. Än så länge i alla fall. Så vitt jag förstår är det viktiga att man får lite blodgenomströmmning i musklerna.
  • gravid85

Om du inte varit hos en sjukgymnast så kan de visa övningar som är bra att träna när man har foglossning. Enligt sjukgymnasten är cykla som du redan gör en bra träningsform.

Svar på tråden Gravid yoga ej bra för foglossning?