• o0Mia0o

Kaloririkt mellanmål!

Jag har en sprallig och väldigt aktiv ettåring här hemma som halkat efter i viktkurvan.

vi har extra fett i hennes mat så gott det går. men eftersom hon äter mycket plockmat så är det lite svårt vid de vanliga måltiderna.
    Så nu undrar jag om det är någon som har bra tips på smarriga mellis med hög fetthalt?
    Nån riktigt flottig yougurt eller så kanske . =)

• Svar på tråden Kaloririkt mellanmål!
  • SaramedM

Vill du få honom att gå upp i vikt är det mycket kolhydrader som gäller, fett mättar mer och gör att man äter mindre
    Smörgåsar till mellis tex

• o0Mia0o

SaramedM skrev 2008-12-08 15:47:46 följande:

Vill du få honom att gå upp i vikt är det mycket kolhydrader som gäller, fett mättar mer och gör att man äter mindreSmörgåsar till mellis tex
    okey.
    jag funderade på det också. men damen sa snällt att det var fett hon behövde?
    tips på bra pålägg? =) ost petar hon bort. haha
  • Lady Bling

Vi har också en ettåring (1 ½ år) som är lite smal av sig och har blivit rekommenderasd  att ge extra fett i maten och extra feta produkter. Jag brukar ge henne leverpastej på smörgåsen, hon älskar den och petar av den och stoppar i sig och ber om mer hur många gånger som helst. Själva brödet är det svårare att få i henne, men det är ju en helt anna sak. Kokt ägg kan man ju ge också, gulan är ju både näringsrik och rik på fett. Vår dotter är svår att ge mellanmål, hon petar ofta mest och kladdar och slänger omkring sig eller kletar på sig själv.

• SaramedM

Mia maräng skrev 2008-12-08 16:01:06 följande:

SaramedM skrev 2008-12-08 15:47:46 följande:
    okey.jag funderade på det också. men damen sa snällt att det var fett hon behövde?tips på bra pålägg? =) ost petar hon bort. haha
    Ja fett också så klart

Kanske ett rejält lager med smör på en smörgås? Svårt att plocka bort
  • o0Mia0o
    Lady Bling skrev 2008-12-08 16:53:55 följande:
    Vi har också en ettåring (1 ½ år) som är lite smal av sig och har blivit rekommenderasd  att ge extra fett i maten och extra feta produkter. Jag brukar ge henne leverpastej på smörgåsen, hon älskar den och petar av den och stoppar i sig och ber om mer hur många gånger som helst. Själva brödet är det svårare att få i henne, men det är ju en helt anna sak. Kokt ägg kan man ju ge också, gulan är ju både näringsrik och rik på fett. Vår dotter är svår att ge mellanmål, hon petar ofta mest och kladdar och slänger omkring sig eller kletar på sig själv.
    Ah, leverpastej är ju bra! (är själv vegetarian och tänkte inte så långt)
  • Mårbacka

Avocado! Går att mosa och kleta på smörgås. Och är vegetariskt!

• NiWa

Mm avocado är kanon ju! Makrill i tomatsås är jättefett men nyttigt och gott.

Prins Liam kom till oss 15/1 -08. Han är vårt underbara mirakel!
Svar på tråden Kaloririkt mellanmål!