• Shasti

Övergång ersättning/välling/mat?

En korkad fråga från ovetande förstagångsmamma: dottern på 6 mån får Babysemp 2 o smakisar, äter banan, fruktmos o gröt. Har fått välling några gånger. Nu känner jag mig lite förvirrad när det gäller näringsintaget. Babysemp:en är ju sammansatt så de får i sig vad de behöver, men ska man gå över helt till välling och mat nu, och hur mycket av ersättning/välling/mat ska hon ha under övergången för att man ska vara säker på att hon får i sig all näring? Hon är inte särskilt förtjust i vällingen och äter hellre ersättning. Kött o fisk har vi inte börjat med än och i övrigt är hon rätt kräsen med smakisarna. Hjälp önskas!

• Svar på tråden Övergång ersättning/välling/mat?
  • vinterbabyn

men äter hon inte gärna vällingen så skippa den. Inget barnet behöver äta. Gröt mättar oftast mycket bättre.
    Vår 6 månaders äter;
    07.30 100ml ersättning, 1,5dl gröt
    10.30 100ml ersättning, liten burk mat
    12.00 en burk frukt
    15.00 100ml ersättning, liten burk mat, liten burk frukt
    18.30 100ml ersättning, 1,5dl gröt och lite frukt

• Shasti

Tack för svar! Jag fick av någon anledning för mig att de ska ha välling. Fler får gärna skriva vad ni ger era ca 6 månaders/dag!

• kofta

jag har haft samma funderingar. vi ger nu vår dotter som blir 6 månader om drygt en vecka, gröt morgon och kväll, smakportion till lunch om det passar. sen får hon under dagen 2- 3 flaskor ersättning om 180 ml, under dagen. men jag har också tänkt att köra välling sen, får se hur det blir.
    ser att vinterbabyn ger 1,5 dl gröt, vi ger just nu bara 1 dl, samt att lunchportionen inte brukar vara särskild stor, hon är inte så intresserad. kanske ska hon ha mer mat, men hon är så nöjd under dagarna. svårt att avgöra då.

• vinterbabyn

storebror åt rätt lika också, men har väldigt hungriga pojkar. men jag skulle nog hellre öka mängden gröt än att ge välling också. Och absolut inte ge välling innan hon är ordentligt intresserad av maten, om det inte är så att hon växer verkligt dåligt, för då kan de lätt bli så att hon äter ännu mindre mat och mer välling och ännu sen välling hela natten.

jag har gett välling åt mina när de varit sjuka eller tidvis då de ännu efter att ha ätit en stor portion gröt varit hungriga, men aldrig under dagen. Då har de ätit mat+ersättning och efter ett år mat+riktigt mjölk.

kofta skrev 2008-12-09 19:39:45 följande:
    jag har haft samma funderingar. vi ger nu vår dotter som blir 6 månader om drygt en vecka, gröt morgon och kväll, smakportion till lunch om det passar. sen får hon under dagen 2- 3 flaskor ersättning om 180 ml, under dagen. men jag har också tänkt att köra välling sen, får se hur det blir. ser att vinterbabyn ger 1,5 dl gröt, vi ger just nu bara 1 dl, samt att lunchportionen inte brukar vara särskild stor, hon är inte så intresserad. kanske ska hon ha mer mat, men hon är så nöjd under dagarna. svårt att avgöra då.
  • kofta

vinterbabyn - så du har fortsatt med ersätting hela tiden? hur länge då? förstår det som att du ger det senare även när det kanske inte mättar så mkt så att de äter maten bättre?

ammade du tidigare?

• TipTop86

Vi hade lite problem med att sonen var kräsen med maten så vi har endast gett riktig mat 1 gång/dag antingen till lunch eller middag.. Ville han inte äta eller åt lite bara så fick han ersättning efteråt så han blev mätt.. Nu har han börjat äta den mesta maten han får så då ska vi börja med 2 mål/dag snart men det blir även ersättning ifall maten inte duger nån dag.. Ersättning kommer vi fortsätta ge så länge han inte äter nog mycket mat, mellanmål och gröt för att vara mätt och nöjd.. Är ju väldigt praktiskt att kunna ge ersättning till mellanmål eller på kvällen ifall han var för trött för att orka all gröt med mera..

Fortsätt med ersättningen istället för att börja med välling om dottern din ändå inte gillar vällingen speciellt mycket.. Det är ju nyttigare med ersättning för den innehåller ju alla näringsämnen som ditt barn behöver och det gör inte vällingen.. Därför är det bättre att komplettera maten med ersättning ifall hon inte äter nog mycket mat för att bli mätt..

Lycka till!

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • vinterbabyn

till ett år ja har jag gett det, som ersättning för bröstmjölk som annars rekommenderas till ett år. Nej de blir liksom mer som vätske ersättning än mat för dom ersättningen då de ingendera druckit alltför mycke vatten.

ammade till 4 månader

kofta skrev 2008-12-10 16:36:34 följande:
    vinterbabyn - så du har fortsatt med ersätting hela tiden? hur länge då? förstår det som att du ger det senare även när det kanske inte mättar så mkt så att de äter maten bättre?ammade du tidigare?
  • kofta

jag har också ammat till fyra månader. då tappade lilltjej intresset och eftersom hon gick upp dåligt i vikt hade jag inga större problem att sluta med det.
    men ok fortsätter mer ersättning då istället för välling.

• Shasti

Tack för alla svar. Har fortsatt att ge ersättning och struntar i vällingen. Testade välling också för att hon kanske skulle sova bättre på natten ifall det mättade mer, men det verkade inte funka. Nu kämpar vi på med mat, det är lite gnälligt och kräset men ibland smaskar hon i sig för glatta livet. Nu undrar jag hur mycket mat man ska ge per gång - kan man ge för mycket eller äter de inte mer när de är mätta? Både dottern och jag är lite förvirrade över det här med skedar och tuggor, båda vana vid amning/ersättning...

• TipTop86

Nja, ge tills hon inte vill ha mera av maten iaf.. De flesta barn slutar äta när dom är mätta.. Ger man fruktpuré så kanske man inte ska ge tills dom slutar gapa för då kan det bli väldigt mycket =) .. I början är väl 1 dl ganska lagom portion och sen öka efter hand när du märker att hon äter större portioner eller vill äta oftare..

Du ger ingen gröt inför natten då? Är ju oxå mättande..

• marsed

Jag håller med andra här att hellre ge gröt än välling, framför allt för att det är skonsammare mot magen men även för att det mättar bättre. Välling är ju i huvudsak baserat på mjölk och mjöl. Titta här vad Amningshjälpen skriver om välling. www.amningshjalpen.se/amningsnytt/valling.htm

• Shasti

Tiptop86 - jo, vi ger gröt nu på kvällen. Vet inte om det har någon effekt på uppvaknande, märks inte direkt. Tack, då vet jag att ca 1 dl är lagom.

marsed - men oj! Det visste jag inte alls om välling. Väldigt bra att veta. Och inte hade jag någon aning om att det var något unikt svenskt, trodde välling fanns överallt.

• TipTop86

Har ni testat att bara söva om då hon vaknar på natten? Att dra ner på maten på natten alltså? Om hon äter ordentligt på dagen så är det säkert inte för att hon är hungrig som hon vaknar på natten..

Sonen åt ersättning typ 1 gång/natt vid 5,5 månader men sen blev han sjuk å åt 3-4 gånger/natt å det fortsatte han med när han blivit frisk igen.. Då sluta vi helt med maten på natten å då börja han sova hela nätterna.. Fast det funkar inte på alla barn för vissa slutar äta på natten men fortsätter vakna..

• marsed
    Shasti skrev 2008-12-12 20:08:05 följande:
    Tiptop86 - jo, vi ger gröt nu på kvällen. Vet inte om det har någon effekt på uppvaknande, märks inte direkt. Tack, då vet jag att ca 1 dl är lagom.marsed - men oj! Det visste jag inte alls om välling. Väldigt bra att veta. Och inte hade jag någon aning om att det var något unikt svenskt, trodde välling fanns överallt.
    Nja helt svenskt fenomen är det ju inte....det förekommer bl a i Oliver Twist som fattigmansmat till barnhemsbarnen. Däremot kanske det har haft störst genomslagskraft i Sverige som bra grundmat till små barn vilket ju är lite lustigt just med tanke på dess ursprung.
  • Shasti

TipTop86 skrev 2008-12-12 21:27:47 följande:

Har ni testat att bara söva om då hon vaknar på natten? Att dra ner på maten på natten alltså? Om hon äter ordentligt på dagen så är det säkert inte för att hon är hungrig som hon vaknar på natten..Sonen åt ersättning typ 1 gång/natt vid 5,5 månader men sen blev han sjuk å åt 3-4 gånger/natt å det fortsatte han med när han blivit frisk igen.. Då sluta vi helt med maten på natten å då börja han sova hela nätterna.. Fast det funkar inte på alla barn för vissa slutar äta på natten men fortsätter vakna..
    Nä, har inte provat att inte ge henne nåt alls på natten, inte blivit av eftersom hon somnar om direkt om man ger henne flaskan men annars börjar skrika... men vi får nog testa det. Provade att ge henne vatten istället för ersättning ett tag, men då sög hon glatt i sig vatten och vaknade vare timme! Igår kväll åt hon en stor portion gröt o nästan en hel banan, plus 250 ml ersättning och vaknade sen varje timme fram till 12 o var tredje sen till 6.
  • TipTop86

Ja, äter hon så pass mycket kan hon omöjligt vara hungrig.. Min son vaknade ju bara tre gånger/natt så det blir ju inte riktigt samma sak.. Hoppas ni får ordning på det iaf! =)

Svar på tråden Övergång ersättning/välling/mat?