• coolchick

Hur länge kan man använda en vagga?

Ni som har använt er av en vagga av den här modellen, hur länge har ni kunnat ha den innan det är dags att byta till spjälsäng med högre kanter?
    Är det onödigt att köpa en sån här först? Om man ändå inte kan ha den så länge tänkte jag.

• Svar på tråden Hur länge kan man använda en vagga?
  • LAV0LINA

Underar lite samma som dig TS. Vi kommer först använda oss av en vagga från sambons familj (sambons morfar gjorde den till sambon) och sen kommer vi använda oss av spjälsäng. Kommer itne köpa varken vagga eller spjälsäng (spjälsäng har mamma sparat från det jag var liten så den ska vi använda) så jag tycker absolut att man kan ha både och!
    Dock rymmer vi inte båda två samtidigt, så vi kommer börja med vaggan. Men ungefär hur länge kan man ha den tro?

• skogsmor

Vi har haft vagga till vår son och han är 5,5 månader nu och igår tog vi bort vaggan för att han börjar bli för lång för den. (han följer normalkurvan)

Vagga byggd av blivande morfar Hansdetta är vaggan vi haft (min pappa byggde den till Valdemar.

~*¤*~ Valdemar -08 ~*¤*~
  • LAV0LINA
    Svar på #3
    Ungefär sånt stuk är det på vaggan vi ska använda!
  • skogsmor

det är nog väldigt olika hur länge man anväder vagga. Många har tyckt att vi använt våran väldigt länge. Hade använt den längre om han inte hade varit på G att växa ur den.

~*¤*~ Valdemar -08 ~*¤*~
  • skogsmor
    Svar på #5
    kan tillägga att han var 67 cm för knappt 3 veckoe sedan
    ~*¤*~ Valdemar -08 ~*¤*~
  • ElinOlsson

Jag har haft vagga till bägge mina barn för att vi har en som gått i släkten. Den ör ganska grund, så de har bara sovit där tills de blivit ett par tre månader. Men den du visar på bilden tror jag att su skulle kunna navända betydligt längre. Den ser ju ut att vara lika djup som en spjälsäng som man sänkt ett hack, om du förstår vad jag menar. Jag sänkte väl sängen när de var ett halvår drygt. Sänkte till nedersta hacket när de kunde resa sej (eller straxt innan) några månader senare.

• mamalo

Ca 6 mån, sen börjar risken för att de sätter sig upp bli för stor, ungefär i samma ålder sänker man botten i spjälsängen...

• coolchick

Ok. För det är inte själva vaggeffekten vi är ute efter först och främst, då kan vi lika gärna köpa vyssan lull. Tyckte mest det var smidigt att vaggan är lite mindre än en spjälsäng i början, och så kan man ju flytta runt den lite här hemma.
    Plus att det kan bli lite mer ombonat och mysigt för en pyttebebis i en vagga som är lite mindre än en stooor spjälis.

• m00nfl0wer

Var tvungen att byta till spjälsäng när hon var runt 5mån. Då började hon ställa sig upp och luta sig mot kanten! Livsfarligt, tänkte jag. Och har nu bestämt mig för att aldrig ha vagga till ett barn.

• Kaxmaja

Vi fick byta till spjälis då sonen var mellan 2-3 månader. Då han låg och fick värsta gunget på vaggan och låg och lekte i den så istället før att sova Busunge redan då

• coolchick

Men den vaggan som jag har länkat till måste man väl kunna ha längre än 2-3 månader? Och de är dessutom låsbara, så att gunget inte fungerar.

• Kajak

Vi bor i en hus så vaggan får vara nere o bebisen kommer att ligga där när han/hon sover på dagen.

Sen ca halvår senare (eller någar månader senare?) när barnets sovrutin har fasta sovtid.
    Så går vi upp med barnet till spjälsäng på dagen.

Vi tycker det känns bekvämt så.
    För många kommer ju o vill kolla på bebisen när dom kommer o hälsa på.

Svar på tråden Hur länge kan man använda en vagga?