• melk

Systemvetare eller förskollärare?

Jag studerar till systemvetare i Borås men har sökt o fått plats på GU till förskollärareprogram. Nu vet jag inte vad jag ska välja.
    Systemvetare är 2,5 år kvar
    Lärare 3,5 år som jag ska börja läsa.

Jag är 38 år och har 2 barn. Vet inte vad som är bäst och om det finns chans att få jobb i ngn av dessa områden när jag är klar.

Jag tycker att det är dåligt betalt inom läraryrket. Men det är himla kul vara m små barn. Eller är jag bebis sugen?

• Svar på tråden Systemvetare eller förskollärare?
  • Hemligalåda

Du är för gammal för systemvetare så det är nog bättre med förskolelärare.

• melk
    Svar på #1
    Kan du motivera ditt svar?
  • Hemligalåda

Du kommer vara över 40 när du är klar som systemvetare och det för förgammalt att komma ut som nyexaminerad systemvetare då.
    Jag själv jobbar i den branchen, dock inte med sysvetexamen, men jag har flera kollegor som har sådana.

• Lady J

Välj det du själv känner att du vill bli! Det är nog bäst att alltid följa hjärtat :) Jag hoppade på en utbildning som det kommer finnas en del jobb inom sen. Nu efter jul ska jag hoppa av för att jag känner att det inte alls är min grej även om jag jobbat inom det området tidigare.

• melk

Men Hemligalåda tycker att jag är för gammal!

• Lady J

Man är aldrig för gammal! I min klass är det flera stycken som är äldre och har barn. Som dessutom haft fasta jobb men valt att plugga istället :) Om du är 41 när du är klar har du ju ändå 24 år kvar att jobba. Lång tid med andra ord!

• melk
    Svar på #7
    Jag har ett jobb men är tjänstledig eftersom jag vill göra ngt annat. Jag tänkte precis som du skrev att jag har ca 24 år kvar att jobba.
  • Lady J

Ja 24 år är ju faktiskt en lång tid. Då tycker jag absolut det är värt att plugga till det man känner att man verkligen vill bli! :)

• Poena

Klart att du inte är för gammal! Jag jobbar i IT-branschen och medelåldern ligger på 37-40 år på mitt företag. Du ska däremot välja det yrke som du tror passar dig bäst. Jag jobbar som systemutvecklare och tycker det är ett väldigt kretaivt yrke med mycket fart och fläkt. Man ska nog vara flexibel och beredd på förändringar, ha en kretiv och logisk ådra och vara beredd på att i perioder jobba övertid.

Svar på tråden Systemvetare eller förskollärare?