Er bästa rödvinssås, tack!!!!
Ska laga lyxigare mat och behöver recept på en god och bra rödvinssås. Vist kan man googla men då vet man ju inte om den är bra eller ej. Skall servera den till smördegsinbakad Hjortstek. Så snälla hjälp mig!!!
Ska laga lyxigare mat och behöver recept på en god och bra rödvinssås. Vist kan man googla men då vet man ju inte om den är bra eller ej. Skall servera den till smördegsinbakad Hjortstek. Så snälla hjälp mig!!!
Den här smarriga såsen har jag hittat här på FL.
3 hela vitlökar
2 gula lökar
1 flaska rödvin
1 dl socker
1,1/2 dl kalvfond
6 dl vatten
25 gram smör
Klyfta vitlökarna och de gula lökarna. Dessa rostas i ugn 200 grader i 20 min, mitt i ugnen.
Smält sockret i kastrullen, tillsätt lök, rödvinen, kalvfonden och vatten. OBS! Försiktigt - stänkrisk.
Allt skall koka tills ca 5 dl återstår. Sila av löken. Red med maizenaredning. Ha i 25 gr smör (för glansens skull) och smaka av med lite peppar.
låter ju jättegott, har du provat den själv?
Japp, den var smarrig. Funderar på att göra den på nyårsafton till oxfilé.
bra då kör vi på den, tack!!!
Har också provat att smälta mer lite mörk choklad i rödvinssåsen. Gott faktiskt!
Jag höftar bara till det, så några mått har jag inte
Finhackad charlottenlök
Rödvin (tycker man kan satsa på något halvfint om det ska vara "finsås")
Vatten
Kalvfond
Balsamvinäger
Farinsocker
Smör
Maizena
en knivsudd kanel.
Sedan har jag ibland varierat med att låta en liten bunt timjan koka med eller rosmarin
Vill man ha sting tar men med chili
Men här får man vara försiktig tycker jag. Man vill ju inte ha chilismak bara lite hetta
Däremot misslyckas jag alltid brutalt när jag använder vitlök.
Undras varför...?
Fräs färska champinjoner i smör häll på massor av grädde, blanda 0,5dl rödvin med en äggula och rör ner, smaka av med salt o pepper. gott gott
SofiaD skrev 2008-12-30 20:43:01 följande: