• Pigelinen

Er bästa rödvinssås, tack!!!!

Ska laga lyxigare mat och behöver recept på en god och bra rödvinssås. Vist kan man googla men då vet man ju inte om den är bra eller ej. Skall servera den till smördegsinbakad Hjortstek. Så snälla hjälp mig!!!

• Svar på tråden Er bästa rödvinssås, tack!!!!
  • levandecharader

Den här smarriga såsen har jag hittat här på FL.

3 hela vitlökar
    2 gula lökar
    1 flaska rödvin
    1 dl socker
    1,1/2 dl kalvfond
    6 dl vatten
    25 gram smör

Klyfta vitlökarna och de gula lökarna. Dessa rostas i ugn 200 grader i 20 min, mitt i ugnen.

Smält sockret i kastrullen, tillsätt lök, rödvinen, kalvfonden och vatten. OBS! Försiktigt - stänkrisk.

Allt skall koka tills ca 5 dl återstår. Sila av löken. Red med maizenaredning. Ha i 25 gr smör (för glansens skull) och smaka av med lite peppar.

• levandecharader

Japp, den var smarrig. Funderar på att göra den på nyårsafton till oxfilé.

• mummelman

Har också provat att smälta mer lite mörk choklad i rödvinssåsen. Gott faktiskt!

• Waldo

Jag höftar bara till det, så några mått har jag inte

Finhackad charlottenlök
    Rödvin (tycker man kan satsa på något halvfint om det ska vara "finsås")
    Vatten
    Kalvfond
    Balsamvinäger
    Farinsocker
    Smör
    Maizena
    en knivsudd kanel.

Sedan har jag ibland varierat med att låta en liten bunt timjan koka med eller rosmarin
    Vill man ha sting tar men med chili
    Men här får man vara försiktig tycker jag. Man vill ju inte ha chilismak bara lite hetta

Däremot misslyckas jag alltid brutalt när jag använder vitlök.
    Undras varför...?

• tjorvenmamma

Fräs färska champinjoner i smör häll på massor av grädde, blanda 0,5dl rödvin med en äggula och rör ner, smaka av med salt o pepper. gott gott

• SofiaD
    levandecharader skrev 2008-12-08 19:09:39 följande:
    Den här smarriga såsen har jag hittat här på FL.3 hela vitlökar2 gula lökar1 flaska rödvin1 dl socker1,1/2 dl kalvfond6 dl vatten25 gram smörKlyfta vitlökarna och de gula lökarna. Dessa rostas i ugn 200 grader i 20 min, mitt i ugnen.Smält sockret i kastrullen, tillsätt lök, rödvinen, kalvfonden och vatten. OBS! Försiktigt - stänkrisk. Allt skall koka tills ca 5 dl återstår. Sila av löken. Red med maizenaredning. Ha i 25 gr smör (för glansens skull) och smaka av med lite peppar.
    Ska det verkligen bara bli 5 dl kvar??
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • levandecharader

SofiaD skrev 2008-12-30 20:43:01 följande:

Ska det verkligen bara bli 5 dl kvar??
    Ja, den ska reduceras rejält, det koncentrerar smakerna
  • SofiaD
    levandecharader skrev 2008-12-30 21:49:26 följande:
    SofiaD skrev 2008-12-30 20:43:01 följande: Ja, den ska reduceras rejält, det koncentrerar smakerna
    Ok, tack för svaret! Blev bara lite osäker på om det stämde Ska göra den till oxfilén i morgon!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Er bästa rödvinssås, tack!!!!