• Anonym (funderar)

ang att bli familjehem/jourfamilj

Min sambo föreslog för mig idag att vi skulle bli familjehem/jourhem, han hade kollat lite på ams hemsida ang nya jobb som både han och jag brukar "slösurfa" och då såg han den annonsen.

men det är mkt som funderar på...
    jag är just nu mamma ledig till januari ut, varit hemma totalt 3mån då min dotter och jag behövde lite tid tillsammans då hon själv önskade att vara hemma med mamma, dottern är 2½ år nu.

det är tänkt att jag ska börja jobba igen 1:a feb och jobbar då på shcmea med tiden mellan 07-22 och sju dagar i veckan.Har fast anställning, men dock pga den ekonomiska krisen så finns det en chans för att jag blir varslad.

så min fråga är då kan man vara familjehem/jourfamilj och ändå jobba?(arbetslös med akassa) eller måste man vara redo att vara tillgänglig.
    vet att det säkert beror på ålder och vilket barn man kan tänkas få placerat. Eller räknas det som jobb att vara jourhem/familjehem?

för gäller det ett äldre barn som är ju det barnet i skolan på dagarna och då kan man ju jobba dagtid.

sambon jobbar dag och brukar börja ´mellan 08-10 och sluta senast 17-18. och sedan jobbar han extra när han hinner på taxi.

vi har ordnad ekonomi, inga betalninsanärkningar eller probl med lagen osv. Har plats i vår 4:a på mer än 100kvm och med lite ommöblering så skulle vi ha ett jourrum som står tomt i väntan.

För mig kom hans förfrågan med stor förvåning då det inte alls är likt honom att, men antar att även han tycker att vi har plats för ett barn som behöver en familj, jag har tänkt på det tidigare men inte tagit det med honom då jag helt trodde han skulle säga nej.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 20:38
    inlägget är inte alls menat som att jag på något sätt vill tjäna pengar på att ta hand om barn.....jag vill bara veta om det går att ha ett jobb och samtidigt vara jourhem/familjehem.

tror ju knappast att genom att släppa in ett barn till i vår familj att det på ngt sätt skulle göra oss rikare på mer än kärlek och familj

• Svar på tråden ang att bli familjehem/jourfamilj
  • Anonym (funderar)

puffar

• Anonym (funderar)

åå tack...försökte leta tråd...kke nån kan svara på mina funderingar där...sambon ska ringa imorn ang att söka.

• Anonym (Viola)
    Anonym (funderar) skrev 2008-12-08 20:24:27 följande:
    åå tack...försökte leta tråd...kke nån kan svara på mina funderingar där...sambon ska ringa imorn ang att söka.
    Jodå där finns många som kan hjälpa dig. men att vara familjehem är tyvärr inget jobb o inget du kan tjäna några större sömmer på. Utan man är familjehem/jourhem för att man vill ta hand om utsatta barn/ungdomar.
  • Anonym (funderar)

Anonym (Viola) skrev 2008-12-08 20:27:24 följande:

Jodå där finns många som kan hjälpa dig. men att vara familjehem är tyvärr inget jobb o inget du kan tjäna några större sömmer på. Utan man är familjehem/jourhem för att man vill ta hand om utsatta barn/ungdomar.
    jo men kan man ha ett jobb..menar jag jobbar ju olika tider och även sambon...så det va mer som att får man jobba och vara familjehem samtidigt..givetvis på barnets ålder...är det genomför bart att jobba kvällar/helger och olika tider och samtidigt vara familjehem/jourhem, det va mest det jag undrade, eller om de har som krav att man ska ha dagjobb/deltid för att ha mer tid att ta hand om barn

vill ju säga upp mig från mitt fasta jobb och sen inte ha ngn inkomst alls, för att akassan kräver ju att man är till arbetsmarknads förfogande, och det är svårt om man får ett spädbarn placerat hos sig.
  • Turnit

Jag tror att väljer du att vara jourhem så tror jag inte du kan ha ett stadigvarande jobb, du kommer att behövas hemma när barnen blir placerade, ofta trasiga barn som man behöver jobba med. Tror du kan gå in och jobba extra, men barnen ska nog gå i första hand. Min pappa är jourfamilj, han jobbar extra när han kan, men annars så är han hemma heltid. Som familjehem är det bra om du har ett jobb när barnet blir placerat. Du får då ta tjänstledigt för att finnas hemma under den tid som du och soc kommer överrens om. De betalar då ditt inkomstbortfall. + arvode. Har du inget jobb, så betalar de arvode. Varför vill du säga upp dig från ett fast jobb?? Hade jag inte vågat göra i dag när marknaden ser ut som den gör. Du får gärna inboxa mig om du vill prata vidare.

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Anonym (funderar)

Turnit skrev 2008-12-08 20:43:55 följande:

Jag tror att väljer du att vara jourhem så tror jag inte du kan ha ett stadigvarande jobb, du kommer att behövas hemma när barnen blir placerade, ofta trasiga barn som man behöver jobba med. Tror du kan gå in och jobba extra, men barnen ska nog gå i första hand. Min pappa är jourfamilj, han jobbar extra när han kan, men annars så är han hemma heltid. Som familjehem är det bra om du har ett jobb när barnet blir placerat. Du får då ta tjänstledigt för att finnas hemma under den tid som du och soc kommer överrens om. De betalar då ditt inkomstbortfall. + arvode. Har du inget jobb, så betalar de arvode. Varför vill du säga upp dig från ett fast jobb?? Hade jag inte vågat göra i dag när marknaden ser ut som den gör. Du får gärna inboxa mig om du vill prata vidare.
    nej det va det jag INTE vill göra..säga upp mig..vill ju ha mitt jobb kvar...så man kan alltså ta tjänsteledig? det är lite sånna frågor och funderingar jag har...sen får jag se efter nyår OM jag har jobbet kvar...det varslar ju hej vilt just nu i hela sverige så
Svar på tråden ang att bli familjehem/jourfamilj