ang att bli familjehem/jourfamilj
Min sambo föreslog för mig idag att vi skulle bli familjehem/jourhem, han hade kollat lite på ams hemsida ang nya jobb som både han och jag brukar "slösurfa" och då såg han den annonsen.
men det är mkt som funderar på...
jag är just nu mamma ledig till januari ut, varit hemma totalt 3mån då min dotter och jag behövde lite tid tillsammans då hon själv önskade att vara hemma med mamma, dottern är 2½ år nu.
det är tänkt att jag ska börja jobba igen 1:a feb och jobbar då på shcmea med tiden mellan 07-22 och sju dagar i veckan.Har fast anställning, men dock pga den ekonomiska krisen så finns det en chans för att jag blir varslad.
så min fråga är då kan man vara familjehem/jourfamilj och ändå jobba?(arbetslös med akassa) eller måste man vara redo att vara tillgänglig.
vet att det säkert beror på ålder och vilket barn man kan tänkas få placerat. Eller räknas det som jobb att vara jourhem/familjehem?
för gäller det ett äldre barn som är ju det barnet i skolan på dagarna och då kan man ju jobba dagtid.
sambon jobbar dag och brukar börja ´mellan 08-10 och sluta senast 17-18. och sedan jobbar han extra när han hinner på taxi.
vi har ordnad ekonomi, inga betalninsanärkningar eller probl med lagen osv. Har plats i vår 4:a på mer än 100kvm och med lite ommöblering så skulle vi ha ett jourrum som står tomt i väntan.
För mig kom hans förfrågan med stor förvåning då det inte alls är likt honom att, men antar att även han tycker att vi har plats för ett barn som behöver en familj, jag har tänkt på det tidigare men inte tagit det med honom då jag helt trodde han skulle säga nej.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 20:38
inlägget är inte alls menat som att jag på något sätt vill tjäna pengar på att ta hand om barn.....jag vill bara veta om det går att ha ett jobb och samtidigt vara jourhem/familjehem.
tror ju knappast att genom att släppa in ett barn till i vår familj att det på ngt sätt skulle göra oss rikare på mer än kärlek och familj