• the lovelylady

Förvaring av bröstmjölk!

Jag har läst överallt att man ska frysa in mjölken i en isbitslåda men för mig tycker jag det verkar enklare att frysa in lagom stora portioner i små burkar? Kan man använda vilka burkar som helst?

Det är detsamma med förvaringen i kylskåpet. Jag ska pumpa ut så jag har några portioner tills på lördag. Då tycker jag också att det vore enklare att ha det i burkar i kylen. (självklart ska jag inte förvara de längre än 3 dygn i kylen).

Hur gör ni när ni när ni förvarar bröstmjölk?

• Svar på tråden Förvaring av bröstmjölk!
  • stockholmsmamman

Det funkar nog alldeles utmärkt, se till att de är rena burkar bara, koka dem gärna först och i kylskåp skulle jag inte förvara mer än 2dagar. Frys i iskuber funkar jättebra också : )

• the lovelylady

stockholmsmamman skrev 2008-12-08 18:19:21 följande:

Det funkar nog alldeles utmärkt, se till att de är rena burkar bara, koka dem gärna först och i kylskåp skulle jag inte förvara mer än 2dagar. Frys i iskuber funkar jättebra också : )
    Okej, då blir det inte mer än 2 dagar. Ja, jag ska koka massa burkar och flaskor och sånt i kväll nu så allt är redo att användas! =)
  • HN79

Jag har mjölken i vanliga nappflaskor i kylen och du kan förvara den i kyl i tre dygn enligt mjölkbanken. Ska du därimot frysa den ska den inte vara i kyl mer än ett dygn. Viktigt är att inte blanda nypumpad mjölk med den som redan är kyld. När båda burkarna är kylda går det därimot bra att hälla ihop dem

• the lovelylady

HN79 skrev 2008-12-08 20:22:36 följande:

Jag har mjölken i vanliga nappflaskor i kylen och du kan förvara den i kyl i tre dygn enligt mjölkbanken. Ska du därimot frysa den ska den inte vara i kyl mer än ett dygn. Viktigt är att inte blanda nypumpad mjölk med den som redan är kyld. När båda burkarna är kylda går det därimot bra att hälla ihop dem
    Okej. Då vet jag det. Ett dygn i kyl om den ska frysas. Och det går bra att hälla ihop mjölk om båda är kylda.

Det är så mycket man ska hålla reda på så jag blir helt förvirrad!
  • HN79

Ja jag kom precis på att jag glömt ställa in en flaska i kylen så den var ju bara att kasta. Suck, när man kämpat så.

Svar på tråden Förvaring av bröstmjölk!