• Kimmy

Vad mammor gör bäst är att döma andra mammor.

Varför hoppar vi mammor på andra mammor? Får det oss att framstå som bättre föräldrar då eller är det för att vi vill veta vad samhället tycker är rätt eller fel?

- Åh nu låg bebisen i 2 sekunder på skötbordet utan uppsyn.
    - Hur kan man ge sin 1-åring glass?
    - Vad tänker föräldrarna på när dem låter sitt barn...?

Jag menar har Du aldrig som mamma gjort något som samhället tycker är fel? Gör det dig till en dålig mamma för att du vände dig om för att blöta en handduk med din son/dotter ligger på skötbordet? Gör det dig till en dålig mamma för att ditt barn får titta på TV medan du lagar mat en dag? Om alla mammor skulle följa samhällets "bok" om hur du ska vara skulle vi vara bra mammor då? Jag vet faktiskt inte. Vad jag vet är att en mamma som gör sitt bästa och älskar sitt barn är en bra mamma, vare sig samhället säger det eller inte och att mammor ibland kanske ska se till sig själva innan de kritiserar någon annan.

• Svar på tråden Vad mammor gör bäst är att döma andra mammor.
  • happy2

Jag är nog den mamman som kritiserar sitt eget föräldrarskap mer än att kritisera andras sätt att uppfostra sina barn o hur de är som föräldrar,

• Kimmy

Självkritik är nog bra till en viss del. Fast jag tror inte man ska analysera sönder allt man gör som mamma. Fast självklart är det bra att sitta och fundera på vad man har gjort "rätt" och vad man kunde gjort annorlunda men jag tror man märker själv och på sina barn när man gått för långt eller när man kanske varit för snäll.

• Tingeling83
    jag har 2 barn .. jag kör mitt race ... står för de jag gör .. men vissa folk tror de e sååå bäst bara för de gör så o så .... för fan asså sånt gör mej skrattretande ....
    Man ska tro på sig själv o se vad som e bäst för JUST MITT BARN ,  inga barn e lika. Visst ska man kunna diskutera olika saker & skillander men såna Besserwissers kan ju dra ......
    Som tex nappflaskor e giftga,man ska ej jobba när barnen e små för då missa man mkt, man kan ej ha barnet i en framåtvänd vagn för tidigt, man måste amma så o så länge, man kan ej ha bilstolen på de viset, man ska ej mata barnet så osv ... shiiit man blir trött på de ..... Jag har 2 barn & kör mitt race , de sällan vatt sjuk & klarat sej galant i denna värld. Jag ger dem mat ur flaska, jobbat när barnen vatt små, jag vänder bilstolen efter kilot på stolen, jag kör med framåtvänd vagn tidigt m.m.
    Inget är rätt o fel egentligen de e bara vissa som tror de.
    Tänk på vår tid, våra föräldrar osv då fanns inga forum eller ngt .... o de barnen & vi klarat oss bra =)
    Tror vissa forum på nätet gör oss oroliga, nojjiga, tror vi vet bäst m.m.
    Man kan läsa men sen kör ditt eget race!!!!!
  • x Linda x

Jag kan inte se de på de viset du gör.
    Nån som kritiserat dig för nått?
    Tror att de e vanligare att man klandrar sig själv mer än att kritisera eller gräva i andras "misstag".
    Hur många unga har inte trillat ur föräldrarnas säng?
    Satt i halsen?
    Slagit i munnen?
    Mm Mm Mm
    Jag tror att vi kvinnor hellre snackar skit än diskuterar varandras Småbarns-förälkdraskap.
    Däremot då barnen kommer upp i lekålder å de mesas å daltas å föräldrana struntar i att barnen beter sig illa å mjäkar sig retar gallfeber på vem som hälst!
    Jag har en granne vars barn e så fruktansvärt elakt och fult i munnen ...
    -Mamman:
    Men oh ... "bruno" så får man väll inte göra?
    Ungen petar en pinne i ögat på stina å drämmer nils huvud i backen så många ggr han bara hinner med tindrande ögon innan nån vuxen hinner fram.
    Klart som fasen att man måste få ventilera och diskutera vad som fattas denna mamma och hennes förnuft?
    Ere okej att bli slöagen av sitt barn eller bitas?
    Slappa lata konflikträdda personer retar upp vem som hälst.
    Denna elaka unge ska gå på dagis, leka i samma park som oss mm mm Å föräldern mjäkar med bitande å slag å puttar å knuffar mm
    Hm .... Gaaaahhh!

• Kimmy

Väldigt bra skrivet "MammanEmma1983". Tror man blir tokig och nojig och en sämre mamma om man ska lyssna på allt andra säger. Och som du säger, alla barn är olika. Min son kanske vill sitta framåtvänd i vagnen "innan dem egentligen ska". Vem bestämd vad som är rätt för alla barn? Speciellt när man är ung mamma så gör man det mesta fel. Men min son mår fint och tror att dina barn gör det med :)

• fam kaos

Gud vad bra skrivet, har själv funderat på detta fenomen då man stöter på det på Fl nästan i varenda tråd. Detta extrema behov av att framhäva sig själv till varje pris och gärna genom att trycka till någon annan som gör annorlunda.
    Jag tror dock att det är just på Fl det är så och inte så mycket på riktigt, här överdriver nog många för att låta bättre än de verkligen är eftersom ingen kan kolla om det stämmer.
    Ett av de värsta ämnena är väl alla dessa "varför har man sitt barn på dagis när..."  trådarna där det fullkomligt kryllar av mammor som är sååå mycket duktigare och så mycket bättre än alla andra.

*kräkas*

• Kimmy

Jag förstår vad du menar x Linda x. klart man blir förbannad när mamman inte gör något åt sin son som är elak mot ditt barn. Och kan man inte prata med den mamman är det ju klart att man måste få ur sig sin ilska. Men det jag menar är när folk kritiserar mitt sätt att ta hand om min son. Det gör inte deras barn illa, jag är inte och trampar på deras områda utan gör det jag anser vara bäst för mig och mitt barn. Gör sen mina uppfostringsmetoder att min son gör illa andra barn har alla rätt att kritisera mig. För då rör det inte bara mig och min son.

• Kimmy
    Svar på #7
    Jo det är nog som du säger, det blir lite värre och grovare här på FL men vet att folk mammor kan vara såna annars också. Har stött på detta väldigt mycket. Speciellt från mammor som försökt få barn väldigt länge- För då har de läst och fått ideér från andra mammor. De har förberett sig för länge på barn så då ska de följa varje liten "regel". Jag kan få höra att jag nog inte riktigt vet vad som är bäst för ett barn för att jag är så ung. Men min pojk har aldrig ramlat ner från skötbordet, aldrig varit skadad eller etc. och what if om han ramlat från skötbordet? Hur många ungar har inte gjort det genom tiderna?
  • happy2

Jag är inte den som skäms för att tillrättavisa öppet om jag ser andra ungar beter sig illa,, jag hoppas innerligt att de är någon som höjer rösten o tillrättarvisar mina ungar om de behvös om jag inte skulle vara där o se vad du skulle handla om,

Även om jag är självkritisk o hård mot mig själv som förälder så vågar jag endå ta steget om debehövs att säga ifrån som vuxen o ta ansvar att man inte får bete sig hur som hellst, vare sig de e mitt eller någon annats barn,,
    Men jag tar mig ofta en funderare o frågar mina vänner när jag är osäker på hur jag ska hantera vissa situationer de somhar hänt eller de som kan hända,, Gemensamnt uppfostrar man sina barn kan man säga genom att ventilera tycka o tänka och kritisera, sen tyvärr blir de en o anna som kan känna sig mer tilltryckt eller så kör de på sitt race o skiter i vad andra tycker o tänker,, man gör egna val helt enkellt,,

Svar på tråden Vad mammor gör bäst är att döma andra mammor.