• denfina1

Ammar men ändå smal bebis...(5 månader)

Som bebis var jag mullig och min mamma ammade mig och likaså min man.

Vår dotter har jag helammat fram till 4 måander då vi börjad emed smakisar.

Vår juvel är dock smal medan andra ammande mammor har mer mullig abebisar och jag undrar hur det kommer sig?

Det sägs att ammande barn får mer fett i bröstmjölken??

• Svar på tråden Ammar men ändå smal bebis...(5 månader)
  • Tjohalia

tja, det är nog olika från barn till barn, min son var/är också rätt långsmal (särskilt när han var bebis) och han ammades.

• denfina1

Tjohalia, hur är det nu? Är han ännu smal?

• happy2

Endel är nätta o smala hellt enkellt vad säger bvc e de nöjda med dotterns viktuppgång,, kan ju var så att mjölkeninte är tillräkligt fet på kallorier som kan ge "hull"

Men så länge hon är godkännd på vikten hos bvc är de nog inget att oroa sig för,, Annars kanske de är dax att tänka om på nya vägar när de gäller ex ersättning lite extra utöver ammandet, Men absolut inte oroa dig så mycket om hon e frisk o kry i övrigt,, inte kräks för mycket osv,,

• Helene OSV

Det är en jäkla skillnad från barn till barn!

Jag har helammat mina tjejer i 6 mån. och då vid 6 mån vägde Olivia 7,7 kg och Sigrid bara 6,2 kg.
    (Valter är knappt 4 mån. nu, helammas och väger närmare 7 kg)

• denfina1

Ja, vår flicka följer sina kurvor och BVC har sagt att allt ser bra ut.

Men jag får ofta höra från andra mammor och på Öppna Förskolan att vår flicka ser så späd och liten ut.

Hon är lång för sin ålder men smal och har har världens mest gulliga hjärtformade ansikte.

Jag tycker ofta att man på Öppna Förskolan jämför sina barn med varandra (omedvetet) och därför är det skönt att besöka ÖF när det är lite äldre barn ön i samma ålder.

Har min 5 månaders iallafall samma utbyte av barnträffarna eller bör hon träffa barn i samma ålder tro?

• denfina1

happy2, jo vår flicka har kräkts mycket sedan hon föddes men går upp iallafall i vikt.

BVC har sagt att det är överskottet som kommer upp och att det har att göra med en outvecklad magmun och att hon reglerar det själv det här med bröstmjölken.

Men jag vet somliga bebisar som äter mycket, ökar ordentligt i vikt och som kräs ingenting. ...

• marsed

denfina1 skrev 2008-12-09 10:52:21 följande:

Ja, vår flicka följer sina kurvor och BVC har sagt att allt ser bra ut. Men jag får ofta höra från andra mammor och på Öppna Förskolan att vår flicka ser så späd och liten ut. Hon är lång för sin ålder men smal och har har världens mest gulliga hjärtformade ansikte.Jag tycker ofta att man på Öppna Förskolan jämför sina barn med varandra (omedvetet) och därför är det skönt att besöka ÖF när det är lite äldre barn ön i samma ålder. Har min 5 månaders iallafall samma utbyte av barnträffarna eller bör hon träffa barn i samma ålder tro?
    Min lilla tjej är 4 månader och lång och spänstig. Visst har hon lite babyveck men nån knubbis är hon verkligen inte. Har två olika kurvor som inte stämmer överens...en för längden och en för vikten. Hon är 65,5 cm lång och väger knappt 6 kg. BVC ser lite bekymrade ut eftersom hennes viktkurva "planat" ut lite men fortfarande går hon upp i vikt....bara inte så mycket som deras kurva tycker. Jag ser att hon mår bra och utvecklas som hon ska...är aktiv, glad och nöjd....så jag är nöjd ändå oavsett vad BVC säger. Jag tänker fortsätta helamma utan att ge tillägg sålänge dottern ser ut att må bra. Barn är väl olika liksom vi vuxna...eller!!?
  • Tjohalia

denfina1 skrev 2008-12-08 19:00:56 följande:

Tjohalia, hur är det nu? Är han ännu smal?
    nä han började lägga på sej när han började med vanlig mat (men då hade han ordentlig aptit med!), nu är han nog rätt normal skulle jag gissa...
  • lilla sandra

Vi har en liten smal kille, tösen var lika smal trots att hon fick ersättning, smakisar o gröt vid 5 månaders ålder.

• Alice mamma

Är ju olika från barn till barn. Min lilla var också lite liten men så fort vi började med smakport och gröt så tjockade hon till sig ganska ordentligt ;)

• Prinsarnas Mamma

storapojken va späd trots ammning OCH ersättning..
    Lillebror helammades till 4 mån o nu smakisar + ammning o e också han smal..
    Lillebror är ca 1kg mindre än storebror i samma ålder men båda har följt sina kurvor kanonbra o bvc har inte varit orolig.

Så det e nog bara så att barn e olika till formen, liksom vi vuxna.

**Mamma till Jakob (18/9-06) och Gabriel (25/6-08)
  • Duckan74

Siri har varit smal från början och är det ännu, snart 2 år.
    Jag var mulligare som bebis och likaså min man. De är olika allihopa. Så länge hon går stadigt uppåt enligt kurvan finns inget att undra över.

• bebbeskrutt

alltså...
    jag helammar min lille pöjk..
    han e väldigt lång o väldigt smal...
    idag e han nästan exakt 4 mån..
    han e 66 lång o väger 6240..
    följer viktkurvan perfekt. däremot har han hoppat till ny kurva på längden.. alla tjatar o säger ofta... å, va liten han e.. men han e ju han o så ser han ut..

• luzorsus

alla är inviduella, beisar och mammor. Din mjölk skiljer sig från andras etc. Man ska inte lyssna så mycket på folk som hela tiden vill jämföra en massa saker.....din underbara tjej är bara lång och smal medans andra är rundare....så ser det ut som vuxna och så ser det ut som barn.

Svar på tråden Ammar men ändå smal bebis...(5 månader)