• Joggy

Minskar risken för missfall för varje vecka?

Hej!

Jag har läst att risken för missfall kan variera mellan 5-35% men att 90% av alla missfall sker för vecka 12.

Men är det så att risken för missfall minskar för varje dag fram till v 12 eller finns det särskilt "kritiska perioder" i fostrets utveckling som gör att man under dessa är extra känslig för missfall? Så att risken t.ex kan vara lika stor i vecka 11 som vecka 5?

• Svar på tråden Minskar risken för missfall för varje vecka?
  • Shirley

Jag frågade en läkare på KK om det stämmer att risken är mindre om man sett hjärtat slå i v 7 tex. Men hon sa att risken är alltid lika stor tills man gått 12 fulla veckor. Endel påstår dock att risken är lite mindre om man sett hjärtat. Det finns 2 perioder som är mer kritiska och det är 1. Då hjärtat ska börja slå. Och 2. Då moderkakan ska ta över. Har man sett att barnet lever och att hjärtat slår som det ska i v 12+0 så är risken för missfall mycket mindre än innan.

• Jesster

Risken är som störst när hjärtat bildas och börjar slå i v.6 och sedan när moderkakan tar över näringstillförseln från gulkroppen vid v.10-12 någongång. Om det går fel så gör det oftast det när hjärtat börjar slå men det är ju inte alltid kroppen inser att något gått galet och stöter inte bort fostret på några veckor, men oftast sker det innan v.13.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Philofix

Min läkare sa att när man sett hjärtat slå på VUL i v.8-9 så är risken för MF eller MA endast 1-2%. Stämmer inte det?

Hon sa att jag kunde släppa oron helt å hållet att något skulle kunna gå fel när vi båda sett hjärtat slå på skärmen och att fostret motsvarande längdmässigt den vecka jag befann mig i då.
    Jag litade verkligen på detta, men nu vet man ju inte vad man ska tro inför en ev ny graviditet. Om man kan släppa oron då om man ser att allt ser bra ut på VUL i v.9

Hur är det egentligen? Varför säger läkaren så om det inte alls stämmer?

Äntligen.....efter 50 dagars väntan
  • Shirley

Till mig sa läkaren att det inte stämmer, för risken att man får mf då moderkakan ska ta över senare är lika stor som man får missfall då hjärtat ska börja slå. Verkar som de säger olika. Min väninna såg hjärtat slå men fick ma i v 10.

Philofix skrev 2008-12-08 22:35:00 följande:
    Min läkare sa att när man sett hjärtat slå på VUL i v.8-9 så är risken för MF eller MA endast 1-2%. Stämmer inte det?Hon sa att jag kunde släppa oron helt å hållet att något skulle kunna gå fel när vi båda sett hjärtat slå på skärmen och att fostret motsvarande längdmässigt den vecka jag befann mig i då.Jag litade verkligen på detta, men nu vet man ju inte vad man ska tro inför en ev ny graviditet. Om man kan släppa oron då om man ser att allt ser bra ut på VUL i v.9Hur är det egentligen? Varför säger läkaren så om det inte alls stämmer?
  • Hanna36
    Philofix skrev 2008-12-08 22:35:00 följande:
    Min läkare sa att när man sett hjärtat slå på VUL i v.8-9 så är risken för MF eller MA endast 1-2%. Stämmer inte det?Hon sa att jag kunde släppa oron helt å hållet att något skulle kunna gå fel när vi båda sett hjärtat slå på skärmen och att fostret motsvarande längdmässigt den vecka jag befann mig i då.Jag litade verkligen på detta, men nu vet man ju inte vad man ska tro inför en ev ny graviditet. Om man kan släppa oron då om man ser att allt ser bra ut på VUL i v.9Hur är det egentligen? Varför säger läkaren så om det inte alls stämmer?
    När jag väntade mitt första barn gjorde doktorn ett VUL på mig i v.10. Hon sa samma sak, att om man sett hjärtat slå är risken för missfall minimal. Och hon hade forskat på detta i 25 år och borde veta vad hon pratar om.. Glad
  • Martina 76

Min väninna fick just MA i vecka 10 och hon fick se hjärtat slå på VUL tidigare. Jag försöker tänka så att det man inte kan påverka är det ingen idé att oroa sig för. Men det är ju inte alltid så lätt...

• Hanniz84

jag har läst mkt om det där o buden är många...

jag har bestämmt mej för att inte tro nånting förens jag har mitt barn i min famn... blir lättast så... ;)

• Hanniz84

fråga min läkare igår om risken va stor att få 2 MA i rad, han sa bara "-det kan hända"
    tyckte det va bra... han sa varken bu lr bä.. han va bara saklig att sånt här händer, o händer det för mej igen, ja då ska vi vara mer förbereda så du slipper gå med det 1månad,.. men det kan oxå gå hur bra som helst..

• Läntandelavendel
    Hanna36 skrev 2008-12-09 08:50:28 följande:
    När jag väntade mitt första barn gjorde doktorn ett VUL på mig i v.10. Hon sa samma sak, att om man sett hjärtat slå är risken för missfall minimal. Och hon hade forskat på detta i 25 år och borde veta vad hon pratar om..
    Det kan man tycka!! Och jag hoppas verkl att hon vet vad hon pratar om! :)) Man vill ju kunna slappna av lite! Men jag frågar mig varf läkare säger så olika?? Det måste väl finnas forskning inom området som deras svar tar grund i!?
  • Martina 76

Bara en sådan sak som att man har helt olika rutiner i olika län vad gäller vul, ultraljud etc tyder på att man inte har en enhetlig bild. Jag förstår inte varför det skiljer sig så mycket åt i olika delar av landet. Borde man inte kunna göra en utvärdering så att alla anammar de bästa metoderna? Lite OT...

Svar på tråden Minskar risken för missfall för varje vecka?