• Foodlover

Söker recept på kyckling med balsamico vinegrette!

Jag åt en så vansinnigt god kyckling rätt på ett buffebord i helgen. Det var kall stekt kyckling med er urgod vinegrette med balsamico & ruccola men sedan vet jag inte vad det var mer i den. Är det någon som har ett riktigt gott recept på en liknande vinegrette?

• Svar på tråden Söker recept på kyckling med balsamico vinegrette!
  • Foodlover

vintjej, tack för svar.
    Nja, det kan nog vara något liknande fast utan mozzarella & oliver. Men sedan tror jag att det var mycket mer balsamico och någon eller några kryddor.
    Hmmmmm, det här var svårt!

• Waldo

Jag har en variant på det du beskriver.

Stek kycklingfileerna i ugn

Vipa ihop en "dressing" på
    2 msk balsamvinäger (av finare sort)
    1 msk flytande honung
    1 msk olja (själv använder jag en rapsolja med smörsmak)

Häll dressingen över de varma klycklingfileerna och strö över fetaost och ruccola

Minns inte var jag fått receptet ifrån. Kan kanske vara en hemsnickrad variant på något jag ätit, men gott är det - prova!

• Foodlover

Waldo, har du ingen krydda i? Jag tror att det ska vara någon krydda i också och mer balsamico.

• Waldo

Förutom salt och peppar har jag inget annat i.

Men vad kan det vara för krydda...?
    Någon örtkrydda kanske, minns du något av smaken?

• Queequeg

Kan det vara denna

Kall marinerad kyckling

4 kycklingfiléer

Stek kycklingen, salt och peppra.

Lägg den varma kycklingen i marinad.

Marinad
    ½ dl olivolja
    ½ dl balsamvinäger
    ½ dl flytande honung
    1 tsk salt
    1 pressad vitlöksklyfta
    några timjankvistar eller torkad timjan

Låt kycklingen ligga några timmar i marinaden. Skiva sedan filén och lägg lite marinad på.

Brukara lltid toppa med lite ruccolasallad

• Foodlover

Nej, det är det som är det värsta jag kan inte komma på vad det kan ha varit för krydda.

Queequen, ja det är nog inte omöjligt att det kan ha varit något liknande. Jag tror att jag måste testa mig fram helt enkelt. Jag ska testa dessa så har jag någopt att utgå ifrån. Tack så hemskt mycket alla ni som svarat.

Svar på tråden Söker recept på kyckling med balsamico vinegrette!