• Eisa

faaaaaaaaaaaaaaan mina glasögon gick i två delar!

Lekte med sonen och råkade sätta handen på glasögonen och POFF så var de i två delar.

HUR GÖRA??? Har tejat ihop dem nu men det är JÄVLIGT ostabilt.

Det tar ju flera veckor att få nya och jag är typ BLIND utan fungerande glasögon. Det fungerar inte.

HUR GÖRA????

/Olycklig som aldrig förr

• Svar på tråden faaaaaaaaaaaaaaan mina glasögon gick i två delar!
  • Sencha

Köp lim av lämpligt slag och limma. Blir fult men mer funktionellt än tejp.
    Du har inga gamla glasögon som är bättre än inget?

• Tant Groda

Detta har hänt mej oxå, då gick jag till min optiker och fick de lagade (kostade inget, garanti) sen lyckades jag prata till mej linser, fast att receptet nyss gått ut. Hade linser till det ena ögat men fattades 5 till det andra, så de fick jag

• 3 hjärtan

gå till optikern imorgon och se om de kan laga dem provisoriskt... vet att dom kan göra det med en del bågar.

• Tecken

Det hände faktiskt mig för några år sedan, dagen innan jag skulle åka bort (och skulle vara borta i två veckor). Som tur är så är jag inte blind utan glasögon + hade solgrajjer med styrka - och skulle till ett soligt ställe Så fort jag kom hem så köpte jag nya glasögon. Limningen (typ Karlsson Klister) höll under semestern + väntan på de nya glasögonen. Inte särskilt estetiskt, men funktionellt.

Självklart frågade jag en optiker innan jag limmade själv. Fick svaret att "visst, vi kan limma, men det är inte säkert att det funkar, men vi kan testa, för 500kr".

• 3 hjärtan
    Svar på #4
    oj, vilka snåljåpar!! min optiker har alltid varit hygglig och försökt fixa gratis, hade plastbågar som gick sönder, och de lagade provisoriskt gratis.
  • janne j

är det stålbågar kanske de kan svetsa dem det håller bättre än lim, annars kan du limma dem så de håller ihop tills du fixat nya glasögon.

Är det gamla glasögon eller ganska nya? Är de relativt nya kanske du kan få nya på din hemförsäkring om du har drulle/allriskförsäkring med den. Det täcker skador på föremål pga olyckor och oförutsedda händelser så det kan vara värt att kolla upp, då betalar du i bästa fall bara självrisken på 1-2k

• Eisa
    janne j skrev 2008-12-08 22:08:23 följande:
    är det stålbågar kanske de kan svetsa dem det håller bättre än lim, annars kan du limma dem så de håller ihop tills du fixat nya glasögon. Är det gamla glasögon eller ganska nya? Är de relativt nya kanske du kan få nya på din hemförsäkring om du har drulle/allriskförsäkring med den. Det täcker skador på föremål pga olyckor och oförutsedda händelser så det kan vara värt att kolla upp, då betalar du i bästa fall bara självrisken på 1-2k
    Mina glasögon är nog 3-4 år. Är det för gammalt?

Ska försöka limma. De är av plast.
  • Eisa
    Tecken skrev 2008-12-08 21:27:26 följande:
    Det hände faktiskt mig för några år sedan, dagen innan jag skulle åka bort (och skulle vara borta i två veckor). Som tur är så är jag inte blind utan glasögon + hade solgrajjer med styrka - och skulle till ett soligt ställe Så fort jag kom hem så köpte jag nya glasögon. Limningen (typ Karlsson Klister) höll under semestern + väntan på de nya glasögonen. Inte särskilt estetiskt, men funktionellt. Självklart frågade jag en optiker innan jag limmade själv. Fick svaret att "visst, vi kan limma, men det är inte säkert att det funkar, men vi kan testa, för 500kr".
    500 kr??????????
  • janne j

Eisa skrev 2008-12-08 22:29:52 följande:

Mina glasögon är nog 3-4 år. Är det för gammalt? Ska försöka limma. De är av plast.
    då lär du nog inte få så mycket av försäkringen då jag tror de räknar av 10-20% av glasögonens värde varje år men ring och fråga ditt försäkringsbolag.

Plast kan i vissa fall vara svår att limma men snacka med de som säljer lim så kanske de kan hjälpa dig att hitta ett som förhoppningsvis fungerar
  • Eisa
    janne j skrev 2008-12-08 22:34:42 följande:
    Eisa skrev 2008-12-08 22:29:52 följande: då lär du nog inte få så mycket av försäkringen då jag tror de räknar av 10-20% av glasögonens värde varje år men ring och fråga ditt försäkringsbolag. Plast kan i vissa fall vara svår att limma men snacka med de som säljer lim så kanske de kan hjälpa dig att hitta ett som förhoppningsvis fungerar
    grannen köpte nåt superlim på statoil nu
    det håller på och torkar, får se om det håller
    jag vet inte hur mycket jag ska ha
    det MÅSTE fungera annars vet jag inte vad jag gör
Svar på tråden faaaaaaaaaaaaaaan mina glasögon gick i två delar!