• Lanloun

Vad är "bästa" åldersskillnaden mellan syskon?

Ja, hur stor åldersskillnad är den "ultimata"?

Jag tänker framförallt på aspekter som
    -svartsjuka
    -praktiska ting

• Svar på tråden Vad är "bästa" åldersskillnaden mellan syskon?
  • Nyfiken gul

finns ingen enligt mig - allt beror på en själv och vad man själv har får tålighetsnivå på allting.

jag har 21 månader mellan barn 1 och 2 och det gick jättesmidigt tycker jag då barn nr två bara fick hänga med då rutiner och regler redan fanns liksom. Nackdelen var att man fick en jättelång blöjperiod och att det ibland kändes som att man hade tvillingar..

nu har jag barn nr 3 som är en sladdis, han är 8 år yngre än den minsta och nu känns det kul att ha blöjbarn igen när syskonen är stora nog att klara sig själva och kan hjälpa till med barnpassning och sånt.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Lanloun

Nyfiken gul skrev 2008-12-08 22:23:34 följande:

finns ingen enligt mig - allt beror på en själv och vad man själv har får tålighetsnivå på allting. jag har 21 månader mellan barn 1 och 2 och det gick jättesmidigt tycker jag då barn nr två bara fick hänga med då rutiner och regler redan fanns liksom. Nackdelen var att man fick en jättelång blöjperiod och att det ibland kändes som att man hade tvillingar.. nu har jag barn nr 3 som är en sladdis, han är 8 år yngre än den minsta och nu känns det kul att ha blöjbarn igen när syskonen är stora nog att klara sig själva och kan hjälpa till med barnpassning och sånt.
    Ja, jag kan tänka mig att det känns skönt att redan ha rutiner osv som man kan anpassa nästa barn för.

Personligen så känns 2 år emellan lite lite och 4 år känns lite för mycket. Men samtidigt så verkar ju de flesta barnen komma i trotsåldern när de är 3 år, o det kan väl inte vara så kul med en trotsigt barn när man har en annan att amma!
  • Trisse78

Jag har 3,5 år mellan mina och för mig är det idealiskt, men jag tror att det kan variera beroende på hur man själv är som person och hur barnen är.

• aspie

Jag är 15 år yngre än min bror. Vi har aldrig bråkat om något. Ingen svartsjuka där liksom. Jag fick ta ALLA hans gamla leksaker. :)

• Fille Fjonkan

Vi har 23 och 22 månader mellan våra och anser det vara en idealisk ålderskillnad.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Nyfiken gul
    Lanloun skrev 2008-12-08 22:27:28 följande:
    Nyfiken gul skrev 2008-12-08 22:23:34 följande: Ja, jag kan tänka mig att det känns skönt att redan ha rutiner osv som man kan anpassa nästa barn för.Personligen så känns 2 år emellan lite lite och 4 år känns lite för mycket. Men samtidigt så verkar ju de flesta barnen komma i trotsåldern när de är 3 år, o det kan väl inte vara så kul med en trotsigt barn när man har en annan att amma!
    sen beror nog mycket på hur första barnet är till sitt sätt. ett krävande barn gör nog att man väljer att automatiskt vänta med syskon medans ett lugnt och tryggt barn gör kanske att man är sugen på ett syskon ganska tätt...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • J E S S

Jag har 8 år mellan 1an o 2an. Nu ska jag testa hur det är o ha ett år mellan nr 2 och nr 3.

Min Arvid blir 1 år i januari och sen kommer nästa febr/mars, så det återstår o se.

Men 8 år va väldigt skönt. Hon va stor o man kunde snacka med henne. Ingen avundsjuka och så mycke hjälp man får. de va nästan så jag fick säga till att hon kunde lämna lite arbete med bebisen till mej

Amy 000120 + Arvid 080101 + BF 090226
  • kengru

Det är nog väldigt individuellt, vi har en nov.04, en okt.06 o en jan.08, för oss är det toppen. De lekte för första gången alla tre tillsammans ikväll. De två större, fyr år o två år, sköt den yngsta i en läragå-vagnen från Brio (hon blir ett i januari), toppenskoj hade dom.

Visst är det ibland jobbigt att ha tre så tätt, men de två äldre har börjat leka riktigt bra ihop, o "mellan" leker ofta med bebisen, så de har stor "nytta" av varandra.

• Takhiza

Det är tre år mellan mig och min minsta storebror. Vi har haft mycket utbyte av varandra. Lekte mycket och så. Det enda jag saknade med de tre åren när jag var liten var första dagen i 1:an tex, då hade han slutat på den skolan för de hade bara upp till 3:an Och sen när jag var nervös och skulle börja 4:an på den andra skolan, ja då gick han upp i högstadiet som var i en annan byggnad. Men annars så

Det är 21 månader mellan min äldsta bror och syster och jag vet att mamma har sagt att visst var de skönt när de var större för de hade alltid en lekkamrat, men det var jobbigt i början då min bror var väldigt mammig och avundsjuk för hon kunde inte förklara VARFÖR hon var tvungen att tex mata bebisen och inte kunde leka med honom.

Så, för mig är 2år prefekt. Så individuellt.

Svar på tråden Vad är "bästa" åldersskillnaden mellan syskon?