• Perry the Platypus

Amerikanska tvättråd???

Har fått en massa barnkläder från USA där tvättråden är luddigt anngivna till "cold wash" och "warm wash". Nån hade också "hot wash".

Nån vänlig själ som kan berätta vad dessa råd motsvarar i grader?

(¯`°?.¸ ღ♥ Se till att göra misstag så att du lär dig något av dem. ♥ღ¸.?°¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 22:44
    Jag VET att angivna stavas med ett n, men mitt tangentbord gillar dubbelslag.
  • Svar på tråden Amerikanska tvättråd???
  • Viewsonic

gissar:

cold wash 30
    warm wash 40
    hot wash 60

går säkert att googla på det

• Perry the Platypus
    Viewsonic skrev 2008-12-08 22:58:23 följande:
    gissar: cold wash 30 warm wash 40 hot wash 60 går säkert att googla på det
    Det är ju vad jag också tror, men jag vågar inte göra fel med de här kläderna. Ledsen Ok; ska se om det går att googla.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Se till att göra misstag så att du lär dig något av dem. ♥ღ¸.?°¯)
  • Emsebamse

Jag tror precis som viewsonic. Fast jag tvättar ändå allt som ska tvättas i cold wash i 40 grader. Och så brukar jag tvätta det som är 100 procent bomull i 60 grader fast det står warm. Just barnkläder tycker jag inte blir riktigt rena annars. Än så länge så har jag inte förstört några kläder

• rasajj

Grejen ar att har anges inte gradantal, darfor att amerikanska tvattmaskiner inte varmer vattnet, utan tar direkt fran kranen och den temp du har pa vattnet i din bostad, ar det du far i tvattmaskinen. Sa krasst uttryckt, sa ar cold, bara kallvatten.

Warm det ar 50-50, dvs bada kranarna ar pa..

Hot, da ar det endast varmvattenkranen sopm gar pa till maskinen.

Sedan beror det da helt pa hur varmt du far vattnet till din bostad.

Sjalv sa tvattar jag allt i hot eller warm. Anvander aldrig bara cold, da jag inte alls tycker att kallt vatten kan fa det rent, aven om det kanske mest ar en tanke utan vetenskaplig grund

Sa kulorta klader i Warm, och vitt i Hot, ar liksom min regel.. So far, so good.

• Mealla

Haller med de andra om tvattraden,

om det ar nagonting du har som ar i ull som det star cold wash pa skulle jag tvatta det pa ylleinstallningen som finns pa svenska maskiner.

Om det ocksa star gentle cycle skulle jag kora det pa skon/fintvatt.

• LLNLLLNB

Sedan är det ofta så att kläder från USA är lite för försiktigt märkta. De måste ha en tvättuppgift, men vill samtidigt inte bli stämda, så det kan stå kemtvätt på kläder vi kör i 60 grader.
    Använd ditt sunda förnuft så går det bra.
    De flesta kläder kör man väl i 40 grader t ex.

• Joonas
    LLNLLLNB skrev 2008-12-09 21:41:43 följande:
    Sedan är det ofta så att kläder från USA är lite för försiktigt märkta. De måste ha en tvättuppgift, men vill samtidigt inte bli stämda, så det kan stå kemtvätt på kläder vi kör i 60 grader.Använd ditt sunda förnuft så går det bra.De flesta kläder kör man väl i 40 grader t ex.
    Precis vad jag ockse ville tillägga. Amerikanska tvättråd kan man egentligen helt bortse från då de i underkant drar till med det som de vet inte kan krympa eller skada tvätten. Man får köra på erfarenhet. Kulört i 40, vitt i 60 (om bomull), ylle i 30. Så gör jag oavsett tvättråd!
Svar på tråden Amerikanska tvättråd???