• Anonym

hepatit och myggor

Hej. Vi bor grannar med folk som har hepatit b + c. Idag läste jag i tidningen om mygginvasion osv och då började jag fundera på om hepatit kan spridas via myggor. Tänk om de sitter på sin balkong och vi på vår uteplats bredvid och en mygga som just stuckit dem sticker någon annan? Kan det smitta så? Dum fråga, jag vet men jag oroar mig lite ändå.

• Svar på tråden hepatit och myggor
  • 1978nettan

jag har själv hepatit c. och tyvärr kan jag inte svara på frågan men det skulle varit intressant att veta faktiskt.

• Thelonius

Har aldrig hört talas om att det skulle kunna vara så, men man vet ju aldrig. Ring till sjukvårdsupplysningen och fråga. Om de inte vet kanske de vet var du kan vända dig med din fråga.

• Arcanjo

Jag har hört att när myggan sugit blod så tappar den sin snabel... Men ring sjukvården och hör så får du svar direkt

• blåögd

är det inte getingar som tappar sin gadd då den sticker?

• Arcanjo

blåögd

jo det gör dom med! Men jag e inte säker på om myggan tappar snabeln

• Missboss

Vad jag vet så kan inte myggor sprida någon sorts blodsmitta. I såna fall skulle de ju kunna sprida t.ex. HIV.

Det är speciella myggor i utlandet, tzetze flugan som bär på malaria vad jag vet.

• LadyMarmalade

Hmmm...

Hur kan du veta att grannarna har hepatit???

Sannolikheten för att du ska bli smittad via ett myggbett är nog mindre än sannolikheten för att träffas av blixten eller vinna på lotto

Och isåfall, om det nu kunde smitta via mygg så kanske man borde överväga att antingen flytta till något land som inte har mygg(arktis?) eller skaffa skyddsutrustning som är helt myggsäker...för då borde HIV och liknande sjukdomar oxå sspridas på det viset???

Tror nog att man inte behöver oroa sig för den smittovägen

• Anonym

LadyMaramalade: jag vet det därför att de berättat det för mig. Vi är vänner.

• idiotblondinen

jag har hepatit c och jag är också nyfiken på om myggor kan smitta... men jag tror det är rätt osannolikt, va?

• Anonym

Det är tur att man får vara anonym här med tanke på hur idiotförklarad man blir av vissa besserwissers då man ställer en fråga. Jag sa ju själv att frågan kanske är dum men man måste ju få undra. Och tydligen undrar ju andra också över samma sak. Sedan tycker jag att det är löjligt att, så att säga, dölja hårda ord och ironi bakom smileys och andra glada gubbar.

• Chellovek

Precis som Missboss säger så sprider inte myggor blodsmitta (som hepatit C). För att myggor ska smitta måste dom själva bli smittade. Då innehåller deras saliv den smitta som sprids vidare vid bett. Det lilla blod som blir kvar på snabeln efter ett bett (om det nu är något) är inte på långa vägar nog för att infektera ytterligare en person.

• Anonym

tack för det svaret Chellovek. Äntligen ett riktigt svar.

• Anonym (Tidigare partner till en hepatit smittad)

Hej! Jag var sambo med en hepatit C smittad i fem års tid och jag blev aldrig smittad! Så du kan vara hur lugn som helst. Vi har antagligen blivit myggbitna av samma mygga många gånger? 

Svar på tråden hepatit och myggor