• HeartsOnFire

Tandkräm till bebis...vilken? Behöver råd!

Vad använder ni för tandkräm till era 9 månaders?
    Kan man använda Bamsetandkrämen med Xylitol? =/

• Svar på tråden Tandkräm till bebis...vilken? Behöver råd!
  • Jagbyttenick

Enligt Folktandvården i Skåne ska man inte använda tandkräm före ett års ålder, utan bara borsta med lite vatten morgon och kväll. Sedan, när man börjar med tandkräm, ska man använda en mängd som motsvarar barnets lillfingernagel.

• HeartsOnFire
    Jagbyttenick skrev 2008-12-09 00:07:42 följande:
    Enligt Folktandvården i Skåne ska man inte använda tandkräm före ett års ålder, utan bara borsta med lite vatten morgon och kväll. Sedan, när man börjar med tandkräm, ska man använda en mängd som motsvarar barnets lillfingernagel.
    Jaha okej. Då använder vi bara vatten först. Vi har redan köpt tandkräm så det var synd.
    Jag ska kolla vad de på bvc säger.
    Tack så mycket för svaret!
  • Redbit

Det beror helt på var i landet du bor, och framför allt på hur hög naturlig fluorhalt ditt kranvatten har!
    Är fluornivån hög (som i Skåne) ska du undvika tandkräm, eftersom barnet ändå får alldeles nog med fluor i sig (för mycket kan vara skadligt, men det ska vara mycket för mycket innan det bli allvarligt). Är den däremot låg är det inga problem att använda tandkräm från första tanden!

• D S

Har blivit rek. zensodynes barntandkräm eftersom den inte smakar godis som en del av de andra gör. Nu tycker hon att den smakar gott ändå och vill mest äta upp den...

• 3bm

Här rekommenderas vi att använda flourtandkräm från första tanden. Tabdhygienisten som gav informationen på BVC rekommenderade att inte introducera barntandkräm, då dessa generellt smakar godis, utan istället att använda valfri vuxentandkräm. Mängden skall dock vara ringa - motsvarande barnets egen lillfingernagel.

• HeartsOnFire

D S skrev 2008-12-09 07:25:03 följande:

Har blivit rek. zensodynes barntandkräm eftersom den inte smakar godis som en del av de andra gör. Nu tycker hon att den smakar gott ändå och vill mest äta upp den...
    Okej.
    Vi köpte den, den har fruktsmak. Är det den ni använder?
    Det står Xylitol gansak stort högst upp på framsidan av tuben...är det okej att använda den till en 9månaders?
  • MKAsson

Vi har köpt Colgate Kids 0-6 år, smakar mild mint. Personligen ville jag inte köpa tandkräm med frukt eller godissmak, tandkräm skall ju smaka mint... *ler*

Lycka till med tänderna!

• Spartacus

beror på flourhalten i dricksvattnet, vi använder tandkräm..

ytterst lite är det ändå som gäller, som barnets lillfingernagel typ

fick du ingen inbjudan till tandvården runt 6 månader?

• estrella81

vi fick rekomenderat apolivas tankkräm, ( apotekets) att använda från att de fått tänder, väldig lite dock, som barnets lillfingernagel..... den kör vi med.

• baby87
    Jagbyttenick skrev 2008-12-09 00:07:42 följande:
    Säger samma sak
  • JeanneDArc

är det inte dumt att använda vuxentandkräm till så små? Den innehåller ju mycket mer flour, vilket är skadligt i för hög dos. De små spottar ju inte ut utan sväljer flouret.

• Redbit

JeanneDArc skrev 2008-12-09 09:57:01 följande:

är det inte dumt att använda vuxentandkräm till så små? Den innehåller ju mycket mer flour, vilket är skadligt i för hög dos. De små spottar ju inte ut utan sväljer flouret.
    Man tar bara ännu mindre av den, det är ingen fara.
  • JeanneDArc

okej.. nej jag hade inte gjort det iaf. Det finns ju bra barntandkrämer med lagom dos flour. Finns även med mintsmak ju om man inte vill ge sitt barn god tandkräm. Fast för min del så tycker jag bara det är bra med god tandkräm så att man lyckas få barnet att faktiskt gå med på att öppna munnen vareviga dag

• Redbit

Har aldrig varit något problem med min tjej - har väl inte den allra starkaste vuxentandkrämen, men hon har alltid älskat pepparmintsmaken!

• CarlHerman

Du kan lugnt använda bamsetandkrämen med xylitol, det är ju som sagt en tandkräm gjord för barn.
    Jag är tandhygienist och kommer nog att använda en vanlig mild vuxentandkräm (t ex zendium, sensodyne) till min bebis när det blir dags för tandborstning.
    Man kan lugnt börja med tandkräm direkt vid första tanden. Det krävs väldigt mkt fluor för att det ska bli en skadlig dos. Kommer inte ihåg exakt men för småbarn är det några hundra fluortabletter eller en hel massa tandkräm och så mkt får de inte i sig så lätt utan att kräkas.
    Fluor är viktigt för de känsliga små mjölktänderna så man behöver inte vara orolig för mängden egentligen, bara man är någotsånär måttlig. Barnets lillfingernagel är en bra måttstock.

• HeartsOnFire
    CarlHerman skrev 2008-12-09 10:52:58 följande:
    Du kan lugnt använda bamsetandkrämen med xylitol, det är ju som sagt en tandkräm gjord för barn.Jag är tandhygienist och kommer nog att använda en vanlig mild vuxentandkräm (t ex zendium, sensodyne) till min bebis när det blir dags för tandborstning.Man kan lugnt börja med tandkräm direkt vid första tanden. Det krävs väldigt mkt fluor för att det ska bli en skadlig dos. Kommer inte ihåg exakt men för småbarn är det några hundra fluortabletter eller en hel massa tandkräm och så mkt får de inte i sig så lätt utan att kräkas.Fluor är viktigt för de känsliga små mjölktänderna så man behöver inte vara orolig för mängden egentligen, bara man är någotsånär måttlig. Barnets lillfingernagel är en bra måttstock.
    Tack så mycket för svaret!
    Vad ska man använda för tandborste?
    Vi fick en tandborste av tandhygienisten, men på den står det 2-3 år tror jag.
    Ska vi köpa en annan tandborste som är från 0-1 år?
Svar på tråden Tandkräm till bebis...vilken? Behöver råd!