• Myzan79

Barcelona, någon som varit där?

Hej

Ja o min sambo ska åka till Barcelona on 1½ vecka.

Är det någon som har varit där eller bara vet mycket om Barcelona som kan ge lite tips til oss.
    Vad är värt att se?
    Är det något man absolut måste se/göra?
    Området runt i kring Barcelona

Allt av intresse!!

Vi ska vara där mellan den 9-18 augusti, tänkte väl resa runt lite också, inte bara vara i själva Barcelona.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Barcelona, någon som varit där?
  • ursul

gaudi!
    Jag har varit där man jag missade Gaudi, skulle påatt jag var ung och dum! Jag tycker jättemycket om barcelona, la sagriada de familia (vet inte hur det stavas) får ni inte missa

• Skittles 77

Underbar stad!
    Bra shopping och bra strand!
    Rekommenderar att ta tunnelbanan så långt det går längs kusten när ni ska till stranden, nästan folktomt, bara spanjorer, ingen turisthysteri...

Typiska turistmål i Barcelona:
    La sagrada familia - katedralen som aldrig blir färdigbyggd
    Gaudís byggnader - utspridda överallt, hur häftiga som helst!

Räddar dagen:
    Starbucks - bra kaffe!

• Bonanza

Nu kommer jag med ett jättevirrigt tips som du säkert inte har någon nytta av:

Det finns en jättefin restaurang vid ett torg på en gata in från "ramblan" Det är vinkypare, vanlig kypare, silverbestick och riktigt flådigt, MEN jättejättebilligt! Jag vet inte vad den heter, men den ligger som sagt nära ramblan på ett torg och det brukar vara kö utanför. På "höger" sida om ramblan (om man står med ryggen mot havet) någonstans på mitten. Där ska den ligga. Ja, du har nog inte så stor nytta av mitt tips!

Ett tips till: Håll hårt i plånboken. Extremt mkt ficktjuvar!!

• Pistou

Då skulle jag vilja rekommendera en resturang som heter "Cervecería Catalana" (adress: C/Mallorca 236, metro Passeig de Gràcia). Detta är en tapasbar som serverar otroligt läckra tapasrätter och restaurangen är populär bland såväl lokalbefolkning som turister. Om ni äter kött kan jag varmt rekommendera deras Montadito de Solomillo (en liten bit grillad oxfilé på bröd), men det finns många andra goda saker på menyn. Det är bara att prova sig fram. Drick gärna "una clara" till maten (öl blandat med citron-fanta).
    Tänk på att det inte går att boka bord, så kom antingen tidigt på kvällen (med spanska mått mätt ca 19:00) eller var beredda på att få vänta ca 20-30 minuter på bord.

Det kan vara kul att åka ner och uppleva utelivet i Port Olímpic, men jag skulle inte rekommendera restaurangerna här. Många är riktiga turistfällor - dvs. dyra och kvaliteten på maten kan inte riktigt garanteras. Samma sak gäller för många av restaurangerna längs det kända stråket Ramblas.

Annars är det kul att beöka byggnaderna som arkitekten Gaudí har ritat när man är i Barcelona. Besök t.ex. Casa Mila (kallas också "La Pedrera") och Casa Batlló som båda ligger på den fina shoppinggatan Passeig de Gràcia.

Annars måste man ju åka till stranden förstås! Besök den mysiga badorten Sitges söder om Barcelona (det finns tåg som går direkt) eller åk till stranden i Castelldefels som är lång och bred så att man slipper trängas.

Ha en härlig semester!

• Pistou

Bonanza, jag tror du tänker på "Plaza Real". Det torget är verkligen jättefint!

• vanilla

Gaudis byggnader måste helt klart ses, antingen älskar man dem eller så hatar man dem. La Sagrada Familia såg jag inte inuti för de höll på att renovera då men gud vilken läcker katedral!

När jag var där åkte vi ut till ett ställe där de gör Cava (Spansk champagne) vilket var jättetrevligt, guidad tur och provsmakning ingick. (Tror det var Codorniu eller hur det nu stavas)

• Tant Green

Parc Guell tyckte jag var jättehäftig. Det är en park alltså, med Gaudi-byggnader.

• Myzan79

Tack för alla råden . Vilken tur att jag har er, vem skulle jag annars fråga

Det behövs alltid mer så tveka inte att tipsa.

• Pistou

Jag glömde att rekommendera en promenad i Barcelonas äldsta kvarter "Barri Gotic". Detta är stadens riktiga centrum "där allt började". Här finns Barcelonas kända katedral (alltså inte Sagrada Família som redan har nämnts) och ett omöjligt nätverk av trånga, mörka gränder. Det är lätt att gå vilse här, men så plötsligt har man hamnat på ett torg med en underbar uteservering.

Jag rekommenderar att ni köper en stadskarta för att lättare hitta. Michelin ger t.ex. ut en jättebra karta med spiralrygg som är liten och lätt att hantera. Det är knöligt att ta sig fram i stan med hjälp av en jättekarta, och detta lockar också ficktjuven i onödan...

• Vallie

sitter precis vid datorn nyss hemkommen från spanien (landade för 8 timar sen eller nått) spenderade över en vecka i bacelona och längtar redan tillbaka!!!

vet inte vad mer man kan ge för tips än de som redan givits. försök att gå så mycket som möjligt till alla ställen, det är verkligen mycket att se, statyer, fontäner och fina hus överallt kändes det som.
    vi spendrade en dag på barcelona zoo vilket vi verkligen tyckte var underbart!!! men man kanske inte uppskattar det om man inte har en sån djurtokig sambo som jag har

gå och bada på playan, njut av maten, gå till plaza real och sätt er vid fontänen och titta på människor.
    gå omkring i "gamla stan" det är verkligen jättemysigt, massa mysiga barer och cafeer överallt.
    var beredda på att ni kommer höra svenska i varje gatuhörn.

det är väldigt fuktigt så var beredda på det, och varmt 27-32 grader. drick mycket vatten, njut av atmosfären och av varandra. sätt er på stranden en kväll och titta på solnedgången eller månljuset och lyssna på gitarr spelet från andra som är där...

oj, var inte meningen att det skulle bli så långt jag längtar verkligen tillbaka.
    ha en jättebra resa!!!

• lakritspipa

Ok, med risk för att bli långrandig....
    Jag var i Barcelona i tre månader och tror ändå inte jag sett allt som finns att se!
    Det är en underbar stad både vad gäller sevärdheter, kultur och framför allt uteliv.

Förutom det som sagts tycker jag att både picassomuseet och miro-museet är värda ett besök.
    På plaza de espania brukar de på sommarkvällarna ha stora fontänshower med ljus och musik.
    En picnic i park citadella är också ett måste.
    Tapas måste givetvis avnjutas! Många krogar har bardisken fulla av dem och man plockar till sig så många man vill under tiden man står där och dricker sin öl och betalar sedan ärligt man går.

Det finns så många fantastiska uteställen:

champagneria (i barcelonetta) - här trängs man med spanjorerna och dricker fantastisk champagne oerhört billigt.

el bousque(nära la rambla)- jättemysig med skogsmiljö inomhus

På tibidabo finns ett fantastiskt ställe som jag glömt namnet på(men de flesta känner nog till det). Det är en stooor villa där alla rum är olika häftigt inredda barer. Ute finns en stor trädgård också den har två barer och relaxstolar.

Det finns också många dansställen där man kan dansa salsa. Ofta håller de en liten salsakurs på scen som alla på dansstället får får vara med på och försöka hänga med i stegen. Jättekul!

Kan fortsätta hur länge som hellst,
    ni kommer få en jättebra resa.

• Myzan79

Ohh, va ja längtar och värre blir denna längtan när jag hör er prata om Barcelona.

Tack!!!

Svar på tråden Barcelona, någon som varit där?