• kema80

Mjölkersättning och förstoppning?!

Hej!
    Har en fråga.
    Ni som har problem med förstoppning som ger endast mjölkersättning till era barn, hur gör ni?!
    Är det vanligt att dom får förstoppning?
    Just nu ger jag både bröstmjölk och ersättning, så då får han inga problem med bajset, men det kan ju ändras...
    Tacksam för tips.

• Svar på tråden Mjölkersättning och förstoppning?!
  • DCLXVI

Då knallar man helt enkelt iväg till apoteket och köper "Bifidus" ersättning,sen ger man så mkt som det behövs av det för att hålla magen i trim. För min son räckte det med ett halvt mål sånt om dagen (blandade med NAN).

If you´re 555, I am 666... vanligjavlablogg.blogspot.com/
  • Kidz

Vi hade det så med min son och fick rådet att köpa Bifidus på apoteket mot förstoppning. Det hjälpte oss till en början.

Nu visade det sig att min son var mjölkalergiker därav förstoppningen.

• liten kotte

bifidus är vanlig ersättning men med lite laktulos tillsatt. det är mycket bättre att köpa ren laktulos och ge det om ditt barn blir hård i magen. bifidus är dessutom löjligt dyrt. rådgör först med en läkare om den lilla skulle få problem.

• SaraSara

Jag har tidigare kört med den gamla huskuren att blanda ner lite messmör i ersättningen när hon är förstoppad. Men tyvärr brukar det resultera i att hon iställe får diarre. Så det känns bara som en tråkig nödlösning.

Nu har jag istället börjat med att hon får en liten skvätt av sempers päronjuice varje dag. Ca 50-60 ml utspätt med ca 70-80 ml vatten som hon dricker av utspritt under hela dagen. Nu har hon fungerande mage, och man slipper det där med att ha förstoppning och diarré om vart annat. Men ska man börja med sånt är det ju viktigt att införa det som smakportion, i början fick hon bara jätelite och sedan har jag ökat lite varje dag för att magen inte skulle få en chock. Men nu när jag har hittat en lagom och fungerande mängd får hon det varje dag. Grejen med detta är att hon får i sig lite fibrer, men det är ändå så lite att hennes lilla 3-månadres mage klarar av att hantera det.

• Norea

bvc sa idag att barnet KAN få problem med gaser av lactulos. bara lite info..

• godizjen

Har gett lite katrinplommon efter matningen.. Detta hjälpte för oss under tiden vi bytte från ammning till ersättning.. Nu börjar hans mage vänja sig vid ersättningen och vi behöver inte ge efter varje mål längre

• Paoi90

jag kör med mat olja i ersättningen, en matsked fördelat på en dag. och byter ut två mål till bifidus (min son äter babysemp 1)

• JMM

Min dotter får nu bara ersättning, hon är tre månader gammal. Hon har också haft problem med förstoppning, vi började att ge henne 3 mål med sempers bifidus om dagen, och nu har vi trappat ner till 2 sådana mål om dagen och magen fungerar som den ska nu. Hon bajsar varannan dag.

Svar på tråden Mjölkersättning och förstoppning?!