• DHF

Känner du till nån som heter Konrad??

Om du gör det - vet du om han kallas för Conny??

Vi funderar på att döpa vårt andra barn till Konrad, men vill ju inte att alla ska kalla honom för Conny, det är ju ett helt annat namn. Vet inte hur stor den risken är...

• Svar på tråden Känner du till nån som heter Konrad??
  • MalinAnnaJosefine

Jag vet en kille som heter Konrad, men han kallas inte för Conny, vet att han har nått smeknamn, men är iaf säker på att det inte är Conny!

• Jossa 79

Jag känner en gammal farbror som heter Konrad och han har inget smeknamn.

Ärligt talat så tänkte jag inte alls på att Konrad kan få smeknamnet Conny, eftersom det är just som skriver, ett helt annat namn.

• tjorven80

nej kallas inte conny utan alla säger konrad

• fröken ida

Jag vet också en Konrad och jag tror inte han kallas Conny

• Nyfiken gul

men konrad och conny är ju inte samma namn!!

Heter man Conny blir man kallad för Conny - har en Conny i bekantskapskretsen som är polis och han kallas det han heter.

Har en gammal lärare som heter Konrad och han heter bara det också. Han har aldrig haft något smeknamn (var tvungen att ringa o kolla det.. ).  I lumpen blev han kallad för Furir Konrad eftersom han var furir...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Storråda

Nej, känner ingen Konrad. Men jag har svårt att tänka mig att någon skulle kalla en Konrad för Conny..? Inte i Sverige i alla fall - här betraktas ju Conny (felaktigt, men dock) som ett riktigt namn.

Du frågade inte vad vi tyckte om namnet Konrad, men jag tror att jag måste säga det ändå. Jag tycker att det är urfult och hemskt gubbigt och töntigt..! Tycker synd om ungen om han får det namnet... :(

• Storråda

Tillägg: Conny är alltså INTE smeknamn för Conrad i England heller - såg att jag skrev som att det skulle kunna vara så. Jag TROR att Conny kan vara ett smeknamn för det keltiska namnet Con. Men jag är inte säker.

På en tjej är Connie i alla fall ett smeknamn för Constance. Det är alltså INTE så som många tror, att Connie/Conny är ett och samma namn som går att använda på båda könen.

• Marlene5

Hej! Känner en liten Konrad som är supersöt. Kan inte tänka mig att Conny skulle bli smeknamn till Konrad? Känns inte som att det finns något smeknamn på Konrad... 

MVH Marlene
  • stjärndamm

Nej, inte Conny.
    Jag tycker Konrad/Conrad är supersött och det är ett av våra killnamn.

• DHF

Det är vad jag också tror - Konrad bör inte bli Conny.
    Ska säga det till min man och hoppas att han litar på er ;)

• Tudor 05

Jag hade världens goaste kanin som hette Konrad ;) hihi
    Men som vanligt på alla djur (ursäkta att jag drar in djur, men det är namnet som är poängen) så drar man ju till med smeknamn även på dem. Men Konrad gick det aldrig att få till nåt annat än just Konrad.

• Polly S

ja, Konrad, men har aldrig hört nån såga Conny.

• Anghammarad

Min morfar hette Konrad, det var aldrig någon som kallade honom något annat än Konrad.

Svar på tråden Känner du till nån som heter Konrad??