• Sefi

Hemsk klåda på fötterna

Är det någon annan som har detta. Det klias på och mellan tårna och på ovansidan samt under i "hålet" men inte på själva fotsulan. Får röda utslag då jag kliar. Har provat smörja men det har ingen effekt. Ibland klias det så mycket att jag använder fotfilen! Händerna kan jag få samma sak med. Men det är mest ovansidan och mellan fingrana. Nu använder jag sockar på natten för att inte klia mig. What to do?

• Svar på tråden Hemsk klåda på fötterna
  • Lilleskuttan

här är en till med kliand fötter och händer.När jag tog upp det med min Bm så tog hon leverprover(blodprov) för hon sa att det kan vara grviditetsklåda och i vissa fall kan det vara farligt.Har inte fått nåt svar än.
    Du kanske ska prata med din Bm.

• Straw

Det KAN vara graviditetsklåda-hepatos.
    Detta kan du fråga din barnmorska om och hon kan ta blodprov för att se om det finns förhöjda gallsyror i blodet...för att sätta in eventuella åtgärder.
    Hade själv detta under min graviditet och klådan var extrem. Men den var mer utspridd.

• Sefi
    Svar på #1
    Har gjort det en gång och hon trodde det var värmerelaterat och skulle försvinna om jag smörjde. Ska ta upp det igen på nästa besök. Onödigt om det skulle vara levern och det går oupptäckt.
  • tuffing

det kan oxå vara vanlig fotsvamp då man blir värmare och svettas lite mer en vanligt
    hoppas det inte är allvarligt
    lycka till

• Troll mor

Hej! Har exakt samma sak som du. Ska på provtagning imån. Håller på att bli galen på nätterna. Har du småsmå blåsor oxå?

• Troll mor

Dom ska utesluta graviditetsklåda.

• Sefi
    Svar på #6
    Jag får mest röda utslag där jag kliar inte just blåsor. Ska kolla med BM imorgon.
  • Troll mor

Skriv gärna här vad hon säger så man får se vad olika bm säger.

• lipgloss1980

Jag hade likadant och fick ta prover som visade sig vara utmärkta. Fick dock Tavegyl utskrivet och det har hjälpt från dag ett! :) Sååå skönt att kunna sova någorlunda om nätterna!
    Hoppas era värden är ok å att ni oxå får rätsida på er klåda!

• Sefi
    Svar på #9
    Jag skickade in ett mejl till BM som bad mig komma in och ta provet. Hon tyckte det lät som fel för att vara hepatos. Då brukar det kännas som det kliar på insidan foten liksom. Tavegyl lät ganska spännande om inte annat tror jag att jag har det hemma redan. Får tillbaka proverna nästa vecka på onsdag torsdag från BM så jag får veta mer då.
  • Sefi

Klådan har nu förflyttat sig till min mage. När jag kliat som en galning, vilket jag gjort i snart 2 veckor ser min mage helt plötsligt ut som ett minfält av bristningar och röda utslag.

Får alltså komma in igen för provtagning. Förra proverna såg tydligen väldigt bra ut och jag hoppas på detsamma nu. Fick dessutom några Tavegyl av en snäll BM som jag skulle ta. Även om hon sa att det tyvärr sällan hjälper.

Dels driver det mig till vansinne på nätterna + att jag kommer aldrig att kunna visa upp min mage igen eftersom jag har så vansinnigt mkt bristningar nu. Jag som inte knappt hade några alls innan klådan

Svar på tråden Hemsk klåda på fötterna