• Emmis 79

Jag vill veta allt om progesteron!

Jag tror jag lider av låg progesteron. Har aldrig fått det bekräftat av gyn eller kk. Jag har fött barn för ca 7 år sen men sen dess har jag lyckats bli gravid 3 ggr samtliga har slutat i mf eller ma. Fick göra en mf-utredning sist där man sa att jag skulle få progesteron när jag blev gravid nästa ggn fram till vecka 15. Men jag har läst en del på nätet om detta och insett att man kan få detta innan man är gravid efter äl (progesteron) jag har en kort lutealfas på 11 dagar ca, blödningar innan mens, liten mensblödning varje månad utan mensvärk (har läst att detta kan tyda på lågt progesteron) Hur gör jag för att kolla upp detta, varför äter ni progesteron?

• Svar på tråden Jag vill veta allt om progesteron!
  • kulan2010

Vet inte om det är till någon hjälp men jag kände spontant att det kanske kan vara bra att kolla upp om du har en 'normal' ägglossning med blodprov först?

Det är ju äggblåsan (gulkroppen) som blir kvar då ägget släppt som tillverkar progesteronet.

Jag har ingen/dålig ägglossning, och jag får kort lutealfas och har därmed bottenlåga progesteronvärden. Har samma som dig, sparsamma blödningar, ingen mensvärk osv men jag vet inte om det är typiskt då man har lågt progvärde.

• Emmis 79

Men guud tänk om jag har så som du har utan att veta om det o bara försöker månad för månad! Jag har kontaktat en privat klinik som ska ringa mig imorgon för att boka tid.
    Läste ngn stsns att om man har lite pms så har man lite progesteron, aldrig mensvärk men dock ömma bröst varje månad... men jag känner att jag absolut vill kolla upp detta!
    Ngn mer?

• Meddelande borttaget
  • kulan2010

Emmis 79: Tycker det är jättebra att du kollar upp dig. Det är väldigt jobbigt att gå och fundera på ifall något är galet.

Storkenflyger: Jag har länge undrat och funderat på det där. Hur vet man att det är progesteronbrist och inte kass ägglossning ?

• Rasmusnalle

Jag tror ju att jag inte har nån ÄL alls..alltså kan jag inte ha nåt progesteron?? Tillverkar kroppen bara progesteron efter en ÄL?

Jag har tagit progesteron i vårat första ivf, plussade, men fick MF.

(¯`·..Tar nya tag nu, började spraya 4 dec..·´¯)
  • kulan2010

Rasmusnalle: man har väl alltid en liten mängd progesteron i blodet tror jag. Jag hade ett progesteron-värde på 10 och jag har ju inte äl.

• Emmis 79

Vilka värden är normala och vid vilken tidpunkt i cykeln?

• kulan2010

Sju dagar efter ägglossning ska det minst ligga på 25-30 tror jag. Ju högre ju bättre skulle jag gissa på. Har man kanonhögt säger dom att det är två ägg som har släppt. Sen har klinikerna säkert olika gränser för vad som är normal värde i deras ögon.

• Teddisen

jag är helt ny i sammanhanget och var för första gången på storkkliniken igår för inledande samtal. fick då reda på att jag har lågt progresteron och ska ta om testet... surfade orolig runt men nu när jag läser denna tråd förstår jag det som att det ganska "enkelt" kan hjälpas upp med vagitorier. har jag förstått det rätt då?

Svar på tråden Jag vill veta allt om progesteron!