• Pemman

Katten kissar i soffan...

Har fått en liten kattunge. Hon är så mysig, leker med oss och allt. Hon äter bra, dricker som hon ska. Gosar med oss och är allmänt social.

Nu till problemet: Ända sen hon kom till oss har hon kissat i soffan i arbetsrummet. Hon gör det på nätter när vi sover och på dagarna när vi är på jobbet. I början bajsade hon i soffan också men det har hon slutat med. Jag börjar bli trött på allt tvättande och undrar om hon nånsin kommer att sluta...?

Jag har fått tipset att sätta henne vid kisset så att hon känner sin doft och skälla på henne och sen sätta henne i kattlådan. Det har jag gjort men det verkar inte funka. Hon kissar och bajsar i lådan förutom när hon kissar i soffan och hon kissar inte på något annat ställe än i soffan i vardagsrummet.

Kan det vara så att hon protesterar mot något - att vi är borta eller så? Kännner hon sig ensam eller kan hon vara sjuk på något sätt.

Ska ta henne till veterinären men undrar om det är någon som har någon erfarenhet. Hon var 12 veckor när hon kom till oss och nu är hon 14 veckor.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Katten kissar i soffan...
  • Soul

Du ska inte skälla på henne, hon förstår inte varför utan blir istället stressad. Att skälla på en katt som kissar på fel ställe ger snarare motsatt reaktion då den inte förstår att det är stället som är fel utan tror att det är själva kissandet. Att sätta den brevid kisset förstår den inte heller, utan blir istället rädd och stressad. Beröm istället massor när hon gör rätt.

Har en katt väl börjat kissa på ett ställe är det lätt hänt att den går tillbaka till samma ställe. Även om man tvättar sitter det ofta kvar lukt som katten känner. Ni kan inte stänga till rummet när ni inte är där?

Det kan också vara något medicinskt fel. Skadar inte att be en veterinär titta på henne.

Sen är jag en stor förespråkare av att ha två katter, framför allt om det är kattungar. De behöver en kattkompis och det är inte mycket mer jobb med två.

En sida på nätet där man kan få mycket tips är www.kattforum.se

Lycka till!

• Birgitta2

Den kan ha UVI. Har det gjort ont när den kissat på lådan, så vill den inte gärna kissa där. Gå till veterinären och kolla så att det åtminstone inte är det.

Dränk kissfläckarna på soffan i ättika. Lukten sitter i ett tag, men bättre än kisslukt.

Som ovan säger så är två katter bättre än en. Katter behöver leka, jaga och busa, och dessutom är det inte alls dumt med sällskap. Om du inte har två katter måste du själv lägga nån timme eller två varje kväll och leka aktivt med katten. Att lämna en ensam katt ensam hela dagarna är inte riktigt som att lämna en hund. Men jag tycker nog att en katt behöver visst sällskap.

kattforum.se är bra. Där finns t o m tjejer som jobbar på vet.klinik som kan råda dig hur du skall göra.

• LindaRebecca

Pemman skrev 2008-12-09 11:16:31 följande:

Nu till problemet: Ända sen hon kom till oss har hon kissat i soffan i arbetsrummet.
    .
    .
    .
    Hon kissar och bajsar i lådan förutom när hon kissar i soffan och hon kissar inte på något annat ställe än i soffan i vardagsrummet.
    Hur var det nu? Arbetsrummet eller vardagsrummet?
  • Cicci88

LindaRebecca - Vad fan spelar det för roll? Hon skrev väl fel!
    Gå och haka upp dig på ngt annat.

• skorpionen80

Vad händer om du stänger dörren till rummet? Då kan hon ju inte kissa där utan kommer förhoppningsvis kissa i lådan. Men låt en veterinär undersöka henne för säkerhets skull.

Var hon rumsren hos uppfödaren? Hur mycket är ni borta om dagarna?

• Pemman

Jag menade arbetsrummet såklart.

Nu har jag ringt veterinären. Vi fick en tid i nästa vecka.

Veterinären sa att jag skulle ställa en låda i soffan så det ska jag göra. Då ska katten tydligen fatta att det är i lådan som den ska göra sina behov.

• Pemman

Vi har ingen dörr till rummet så vi kan inte bara stänga.

• satyria

testa o gnid in lite vaniljsocker där hon kissar
    funkar på mina katter

• Cicci88

Lindarebecca - Förstår inte vad det spelar för roll! vem bryr sig om vilket rum det är?? kan du hjälpa bättre om det är ett visst rum eller?!

• Flikkzz

Suck. Alltid är det två stycken som ska börja tjaffasa. Typiskt kvinnor=) Cicci88 och LindaRebecca= skolålder

Ts behövde råd här, jag tror inte hon ville starta någon tråd där folk hackar på varandra.

jag håller med att åk till veterinären. kan vara urinvägsinfektion, de fick min lilla katt. Lycka till

• Birgitta2

Flikkzz skrev 2008-12-09 13:47:19 följande:

Suck. Alltid är det två stycken som ska börja tjaffasa. jag tror inte hon ville starta någon tråd där folk hackar på varandra.
    Du, är folk på retligt humör så kan de till och med hacka på en tråd om en stackars soffkissande katt. Var stod soffan EGENTLIGEN? För det har säkert en enorm betydelse för att lämna tips om hur man kommer tillrätta med det. Eller....? Står soffan i vardagsrummet så gör man si, står den i arbetsrummet så gör man så, står den i köket så måste man göra på ett tredje sätt? Eller...?

Nä, ibland tar man sig för pannan hur folk orkar....
  • Pemman

LindaRebecca skrev 2008-12-09 13:40:02 följande:

Cicci88 skrev 2008-12-09 12:21:25 följande:
    TS, kanske kan stänga av rummet med kompostgaller?Lycka till iaf.
    Kompostgaller - har du prövat det, jag tänker mig att katten kanske hoppar över eller kryper igenom?
Svar på tråden Katten kissar i soffan...