• vera82

Är detta nyttigt?

Torkade aprikoser,dadlar samt annan torkad frukt.
    Jag läste på innehållet och det stod inget om något socker men det är ju fruktsocker åtminstone.
    Torkade bananer är det väl honung på?
    Är det dåligt?
    På maxi har dom så att man kan blanda sin egen musli själv i lösvikt.Jättegott!

• Svar på tråden Är detta nyttigt?
  • vera82

*Puffar*
    Ska åka till ica maxi snart

• ThisIsMe

Det är vääääldigt högt sockerinnehåll i torkad frukt. Om det är honung på torkade bananer har jag ingen aning om. Ät vanlig frukt istället!

• vera82

Jag har i du är vad du äter någongång att Anna Skipper haft torkad frukt på det BRA bordet,därför trodde jag att det var bra hehe.

• Raka Pungen

torkad frukt innehåller ju lika mycket kalorier och socker som vanligt godis. Skillnaden är att torkad frukt oftast inte innehåller tillsatsämnen, färgämnen eller vanligt socker, utan det är fruktsocker.

Så, det är ju nyttigare än vanligt godis, men du blir ju inte smal bara för att du byter ut ditt vanliga lördagsgodis mot torkad frukt..

• vera82

men varför är torkad frukt onyttigare än vanlig frukt?

• sweetpea

Inte onyttigare, egentligen, men mycket mer koncentrerat. I en torkad aprikos finns det lika många kalorier som i en vanlig färsk aprikos - men det är mycket lättare (och går mycket snabbare) att äta 20 torkade aprikoser än 20 färska. Vätskan i den färska frukten gör att du känner dig mätt och därmed äter mindre mängd.

• Raka Pungen

vera82 skrev 2008-12-09 12:39:11 följande:

men varför är torkad frukt onyttigare än vanlig frukt?
    Du blir mer mätt på ett färskt äpple än ett skivat torkat äpple. Så då kanske du måste äta 2-3 torkade äpplen för att bli lika mätt som av ett färskt.

Sen vet jag inte om viktiga näringsämnen försvinner när man torkar?

I vissa fall har de dessutom tillsatt socker i torkad frukt (torkar du den själv vet du ju iallafall vad den innehåller).
  • vera82

Ok då skippar jag den torkade frukten och tillsätter färsk frukt sen ist

• ThisIsMe

vera82 skrev 2008-12-09 12:46:42 följande:

Ok då skippar jag den torkade frukten och tillsätter färsk frukt sen ist
    Låter klokt! Den torkade frukten är i sig inte onyttig men det blir väldigt lätt att man äter för mycket och den är som sagt väldigt sockertät.
  • MBert

Fast fördelen med torkad frukt är att man har den "fräsch" och bevarat många av näringsämnena. Du har den hemma till skillnad från frukt du inte har hemma. Aprikoser t.ex. är ju inte vanligt att man har färska hemma och just aprikoser innehåller mycket nyttigt.
    Annars är ett alternativ att ha frysta bär hemma! Blåbär och hallon är både väldigt nyttigt och väldigt gott!!

• vera82

MBert:ja frysta bär äter jag ofta.
    I fil,i gröt och gärna blandat med keso,mums!!

Svar på tråden Är detta nyttigt?