• Nifesoj

Vi ska ha kak-buffé på dopet, ge mig tips på mumsiga recept =)

Som rubriken lyder ska vi ha kak-buffé på vår sons dop, så nu letar jag efter smarriga, gärna lättbakade, recept som ger många kakor

♥Albin 080924♥
  • Svar på tråden Vi ska ha kak-buffé på dopet, ge mig tips på mumsiga recept =)
  • charlie81

De här är jätte goda! Gör dubbel stas och gör kakorna lite mindre! Blir väl stora ändå!

Ingredienser
    250 g mjukt smör
    0.5 tsk salt
    1 dl strösocker
    1.5 dl farinsocker
    1 tsk vaniljsocker
    2 tsk malen kanel
    1 st ägg
    4.5 dl siktat vetemjöl
    0.5 tsk bikarbonat
    150 g mörk kvalitetschoklad, 70 %
    Tips
    Receptet ger 12 kakor!
    Gör så här
    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Vispa smör, salt, strösocker, farinsocker, vaniljsocker och kanel krämigt. Tillsätt ägg och vispa lite till.
    3. Rör ner vetemjöl med bikarbonat och forma till en deg, tillsätt grovhackad choklad.
    4. Forma degen till en rulle, plasta in och låt den vila i kylen någon timme.
    5. Forma 12 bollar av degen och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
    6. Grädda kakorna gyllene 12-15 minuter.

• Nifesoj
    charlie81 skrev 2008-12-09 13:04:49 följande:
    De här är jätte goda! Gör dubbel stas och gör kakorna lite mindre! Blir väl stora ändå!Ingredienser250 g mjukt smör0.5 tsk salt1 dl strösocker1.5 dl farinsocker1 tsk vaniljsocker2 tsk malen kanel1 st ägg4.5 dl siktat vetemjöl0.5 tsk bikarbonat150 g mörk kvalitetschoklad, 70 %TipsReceptet ger 12 kakor!Gör så här1. Sätt ugnen på 175 grader.2. Vispa smör, salt, strösocker, farinsocker, vaniljsocker och kanel krämigt. Tillsätt ägg och vispa lite till.3. Rör ner vetemjöl med bikarbonat och forma till en deg, tillsätt grovhackad choklad.4. Forma degen till en rulle, plasta in och låt den vila i kylen någon timme.5. Forma 12 bollar av degen och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.6. Grädda kakorna gyllene 12-15 minuter.
    Låter jättegoda, tack
    ♥Albin 080924♥
  • Nifesoj
    CMH skrev 2008-12-09 20:22:12 följande:
    kryddburken.wordpress.com/2007/09/13/brysselk.../   Mina favoritkakor! Grymt lätta att göra. Eftersom det är en pojke som ska döpas kan du ju ha blå eller grön hushållsfärg istället för röd :)
    Ja va festligt, tack

Någon mer som har något favoritrecept att dela med sig av?
    ♥Albin 080924♥
  • Nifesoj

Några fler tips?

♥Albin 080924♥
  • Trollsaga

Här är min favorit!!!

MJUK PEPPARKAKA MED GLASYR

Glasyr:
    1 ask philadelphiaost
    200 gr rumstempererat smör
    2½ dl florsocker
    2 tsk vaniljsocker

Tillagning
    8 dl mjöl
    6 dl socker
    6 dl filmjölk
    2 tsk kanel
    2 tsk nejlika
    3 tsk bikarbonat
    1 1/2 dl smält smör

Blanda alla ingredienserna, häll i stor långpanna
    Grädda i 200 grader i ca 20 min
    Skär upp i lagom stora rutor när kakan svalnat

Tips!
    Köp 2 färdiga kakmixar, mjuk pepparkaka och grädda i en långpanna?..

• bubblan80

Jag är inte så duktig på att baka men på dotterns dop hade vi
    bl a kladdkakor med Philadelphiaost i smeten (blir såååå saftigt) och sen köpte vi dekorationer på:
    www.kakburken.se

• spuff

Vi hade småkakor på vårt bröllop istället för tårta, upplagt på trevåningskakfat, superfint! Minns inte exakt, men tror vi hade hallongrottor, minibrownies, minimuffins, brysselkex, schackrutor, chokladsnittar och kolasnittar. Alla kunde hitta sin favorit!

• jenn79

Jag har inte recepte (ännu) Men åt dessa nu under julen!

Man tar "vanlig" mördeg, lägger en klick i muffinsform, i med en halv dumle. Grädda. Lägg på en nobless - den smälter. Låt svalna. Klart

Dotter 051211 och Son 080428
  • Ilene

Kolla in Leila bakar på tv4.se
    Massa smarriga recept där...
    Till sonens dop hade jag ingen klassisk doptårta utan några olika alternativ då vi hade både gluten och mjölkallergiker med på festen...
    Hade en choklad och hasselnötstårta med färska bär och grädde sidan om, mazarintårta och jordgubbstårta med lemon curd fyllning...mums....
    Har även gjort hennes cupcakes med choklad frosting och även hennes christmas cupcakes e supergoda...

• mitchi

något som är väldigt lätt är.

om man tar choklad och smälter det typ 200g och så har du i en god mussli ca 4dl och blandar runt och har ner i formar. låt sen bara stelna. klart.

• Nifesoj

Å tack för alla smarriga recept, mera mera

♥Albin 080924♥
  • bustösen

har inget recept men sylviakaka är jättegott, det är som sockerkaka med glasyr och kokos på, man gör i långpanna så det är lätt att få ihop många bitar!
    den finns ju även som kärleksmums eller snoddas (kärt barn har många namn) då man har kakao i smeten och glasyren, jättegott det med!

• Nifesoj
    bubblan80 skrev 2008-12-28 00:05:50 följande:
    Jag är inte så duktig på att baka men på dotterns dop hade vi bl a kladdkakor med Philadelphiaost i smeten (blir såååå saftigt) och sen köpte vi dekorationer på:www.kakburken.se
    vilken uuuuuunderbar sida
    ♥Albin 080924♥
  • Theina

puffar för fler recept..

★(¯`°?.¸ ღ♥ Linnéa 081005♥ღ¸.?°¯)★
Svar på tråden Vi ska ha kak-buffé på dopet, ge mig tips på mumsiga recept =)