Vi ska ha kak-buffé på dopet, ge mig tips på mumsiga recept =)
Som rubriken lyder ska vi ha kak-buffé på vår sons dop, så nu letar jag efter smarriga, gärna lättbakade, recept som ger många kakor
Som rubriken lyder ska vi ha kak-buffé på vår sons dop, så nu letar jag efter smarriga, gärna lättbakade, recept som ger många kakor
De här är jätte goda! Gör dubbel stas och gör kakorna lite mindre! Blir väl stora ändå!
Ingredienser
250 g mjukt smör
0.5 tsk salt
1 dl strösocker
1.5 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk malen kanel
1 st ägg
4.5 dl siktat vetemjöl
0.5 tsk bikarbonat
150 g mörk kvalitetschoklad, 70 %
Tips
Receptet ger 12 kakor!
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör, salt, strösocker, farinsocker, vaniljsocker och kanel krämigt. Tillsätt ägg och vispa lite till.
3. Rör ner vetemjöl med bikarbonat och forma till en deg, tillsätt grovhackad choklad.
4. Forma degen till en rulle, plasta in och låt den vila i kylen någon timme.
5. Forma 12 bollar av degen och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
6. Grädda kakorna gyllene 12-15 minuter.
Några fler tips?
Här är min favorit!!!
MJUK PEPPARKAKA MED GLASYR
Glasyr:
1 ask philadelphiaost
200 gr rumstempererat smör
2½ dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Tillagning
8 dl mjöl
6 dl socker
6 dl filmjölk
2 tsk kanel
2 tsk nejlika
3 tsk bikarbonat
1 1/2 dl smält smör
Blanda alla ingredienserna, häll i stor långpanna
Grädda i 200 grader i ca 20 min
Skär upp i lagom stora rutor när kakan svalnat
Tips!
Köp 2 färdiga kakmixar, mjuk pepparkaka och grädda i en långpanna?..
Jag är inte så duktig på att baka men på dotterns dop hade vi
bl a kladdkakor med Philadelphiaost i smeten (blir såååå saftigt) och sen köpte vi dekorationer på:
www.kakburken.se
Hallongrottor är så söta, finns recept överallt om du googlar, tex www.icakuriren.se/recept_visa.asp
Den här är helt underbar! servera med grädde
www.recepten.se/recept/kokos_tosca_kaka.html
Vi hade småkakor på vårt bröllop istället för tårta, upplagt på trevåningskakfat, superfint! Minns inte exakt, men tror vi hade hallongrottor, minibrownies, minimuffins, brysselkex, schackrutor, chokladsnittar och kolasnittar. Alla kunde hitta sin favorit!
Jag har inte recepte (ännu) Men åt dessa nu under julen!
Man tar "vanlig" mördeg, lägger en klick i muffinsform, i med en halv dumle. Grädda. Lägg på en nobless - den smälter. Låt svalna. Klart
Kolla in Leila bakar på tv4.se
Massa smarriga recept där...
Till sonens dop hade jag ingen klassisk doptårta utan några olika alternativ då vi hade både gluten och mjölkallergiker med på festen...
Hade en choklad och hasselnötstårta med färska bär och grädde sidan om, mazarintårta och jordgubbstårta med lemon curd fyllning...mums....
Har även gjort hennes cupcakes med choklad frosting och även hennes christmas cupcakes e supergoda...
något som är väldigt lätt är.
om man tar choklad och smälter det typ 200g och så har du i en god mussli ca 4dl och blandar runt och har ner i formar. låt sen bara stelna. klart.
Å tack för alla smarriga recept, mera mera
har inget recept men sylviakaka är jättegott, det är som sockerkaka med glasyr och kokos på, man gör i långpanna så det är lätt att få ihop många bitar!
den finns ju även som kärleksmums eller snoddas (kärt barn har många namn) då man har kakao i smeten och glasyren, jättegott det med!
puffar för fler recept..
*puff*