• Jaylin

Några frågor om att pumpa bröstmjölk till er som vet!

Jag ska börja försöka pumpa ut mjölk för att vänja min son vid flaskan då vi under ett par dagar efter jul kommer att behöva barnvakt på dagtid.

Jag försökte pumpa lite idag men tyckte att det var jättesvårt (använder Aventis). Jag satt i ca 30 minuter men fick inte ut mer än 40 ml. Ganska konstigt tycker jag eftersom min son växer som en tok (5 månader o 9 kg!) så jag borde ju ha bra med mjölk.

Hur mycket ska man pumpa ut för ett mål mat?
    När ska man pumpa på dagen?
    Om man bara får ut lite mjölk, kan man ställa flaskan i kylen till nästa pumptillfälle och sedan fortsätta pumpa i samma flaska?

Om ni har råd och tips vore jag jätteglad!

• Svar på tråden Några frågor om att pumpa bröstmjölk till er som vet!
  • 1638

Pumpa o förvara i kylen, fyll på i samam flaska under en dag så har du en måltid när kvällen kommer. Går ju sen att frysa in...

Sitt inte o träla med pumpen hur länge som heslt o tro att den ska fyllas med motsvarande mängd som barnet äter...
    För mig tog det vissa stunder 20 min att få ut 120 o nästa gång på lika lång tid fick jag bara ut 15... så fyll på istället för att sitta o kämpa

När julen kommer ska varenda unge vara glá
  • lia76

Försök att pumpa efter att han ätit.
    Pumpa eventuellt på natten då det är lugnt och skönt och inget som stressar en. (stress påverkar).
    Titta på en bild på honom så kan mjölken rinna till mer.
    Köp fetvadd eller bröstvärmare så brösten hålls varma, då rinner mjölken bättre.
    Massera brösten lite innan du pumpar för att stimulera utdrivningsreflexerna.
    Testa att pumpa utan att använda dte här "silikonskyddet" på tratten, det fungerar bättre för mej utan den.

Mjölk förvaras max 3 dygn i kylen och 3-6 månader i frysen.
    Om du har en flaska mjölk i kylen så ska du inte pumpa i ny mjölk i den direkt.
    utan at en ny flaska, kyl mjölken i kallvattenbad och sen häller du i den nypumpade mjölken i den gamla i kylen.
    Men kom bara ihåg att utgångsdatumet är densamma som första mjölken.
    Så är dte gårdagensmjölk du blandar i dagens mjölk så är detgårdagensdatum du ska gå efter

• Vattenpussen

Lite svårt att säga hur mycket ett mål mat är eftersom alla bebisar ätaer lite olika mycket och olika ofta. Min tös äter mellan 60 och 100 ml varje gång på dagtid, men sista kvällsmålet kan bli 120 ml. Man får prova sig fram i början och värma lite i taget vid matningen.

• lia76

Jag pumpar ut ca 120ml på 5 minuter på ena bröstet bara.
    Sen 120 på andra sidan också
    Brukar bara värma lite åt gången eftersom hon inte alltid äter allt på en gång, pch man får ju inte spara mjölken och värma på den sen igen

• Vattenpussen

Glömde säga att min tös ät ca. var tredje timme dagtid. Kvällsmålet fick hon vid 9 och åt sen igen vid 05.

• Vattenpussen

Jag brukade hålla på ca. 10 minuter för att få ut 120 ml, när jag väl fått lite kläm på pumpningen.

• Tutilure
    1638 skrev 2008-12-09 14:04:13 följande:
    Pumpa o förvara i kylen, fyll på i samam flaska under en dag så har du en måltid när kvällen kommer. Går ju sen att frysa in...
    Nej, man ska inte fylla på i samma flaska direkt!
    Kyl den nypumpade mjölken först och sen kan man hälla över den i flaskan med den kalla mjölken, när de har samma temperatur.
    ♥ C 050323 ♥ M 060518 ♥ M 080805♥
  • 1638
    Tutilure skrev 2008-12-09 14:11:25 följande:
    Nej, man ska inte fylla på i samma flaska direkt!Kyl den nypumpade mjölken först och sen kan man hälla över den i flaskan med den kalla mjölken, när de har samma temperatur.
    Är nog ingen fara, har 3 barn som jag gett sån mjölk till o de har varken varit magsjuka eller undernäriga..
    När julen kommer ska varenda unge vara glá
  • lia76

Säkert ingen fara att blanda nypumpad mjölk med äldre mjölk.
    Men med varm mjölk så kan det frodas bakterier och barnet _kan_ bli sjuk.
    Jag ställer heller inte in varm mat i kylen utan jag kyler ner den först innan jag sparar undnan i kylen.
    Samma sak med pumpad mjölk, kyler den först

• 3tjejer

Det kan vara väldigt svårt att få ut mjölk med pumpen, bebisen är mycket bättre på det. För mig funkade det bara att pumpa ett rätt fullt bröst. Alltså ammade jag det ena och pumpade det andra. Under de dagar då jag ville pumpa ihop till ett barnvaktstillfälle så ammade jag bara på ett bröst och lät det andra fyllas på rejält innan jag pumpade. Fick då såklart amma rätt ofta när jag ammade på samma bröst hela dan. Jag kan tycka att det är rätt jobbigt att pumpa och funkar det att ge ersättning nån enstaka gång så skulle jag rekommendera det.

• AT79

Pumen är inte lika effektiv som bebisen. Om du ska pumpa så rekommenderas det att man gör det på morgonen, det är då man har mest mjölk.

• Bobbenn

Pumpen är inte samma teknik som en bebis sug. Inte alla kan pumpa fast dom har massa mjölk. Min kompis tex fick pumpa samtidigt som dottern ammade på andra bröstet

Du ska ALDRIG blanda varm och kall mjölk. Du måste oxå kyla mjölken innan du ställer den i kylen annars frodas bakterier

BEFRIA PALESTINA*BOJKOTTA ISRAEL*STOPPA FOLKMORDEN I GAZA!
  • Zezana

Jag har pumpat dagligen sedan sonen föddes för 4 veckor sedan & jag får ur max 30 ml per sida vid varje pumptillfälle, ibland bara 5 ml.. (får ur mest på morgonen)

Svar på tråden Några frågor om att pumpa bröstmjölk till er som vet!