• Liljeblomman

En "klo" på trampdynan?

Upptäckte att vår ena katt har som en hård utväxt på trampdynan, strax under klon. Utväxten ser ut som en kort klo. Vad är detta, är det vanligt? Kan/ska jag klippa bort den? Vad kan man göra för att få bort dessa? Jag har undersökt de andra trampdynorna också och tror att något liknande är på väg ut på en annan trampdyna också.

Vår andra katt har inget sånt alls på sina trampdynor.

• Svar på tråden En "klo" på trampdynan?
  • Jumsan83

jag skulle nog inte göra nått har katten ont av det jag skulle nog ha kontaktat vetrinär..

• skorpionen80

Min ena katt har sådana. Jag klipper ner dem så långt katten tillåter, mer gör jag inte. Jag har inte märkt att han har ont och det ser fint ut annars. det enda är att han inte är så glad för att klippa dem, men man får känna på dem.

Vilken färg är det på "klon"? Kotten har både små svarta och en längre som är vit.

• Kattägd

Min ena hona har så på några tassar, jag klipper dem med klotången när jag ändå tar klorna, men vågar inte ta för långt in utan tar bara det värsta.

• Jumsan83

så det är inte så ovanligt endå hade aldrig hört talas om det låter som om det ska göra ont men verkar visst inte så..

• Liljeblomman

Tack för era svar!

Den var svart och ganska hård, jag klippte bort den med kloklipparen och det gick bra. Men en liten bit är kvar, vågade inte klippa för långt in.

Den som är på väg fram är ljusare i färgen, ser vit ut. Det känns lite som en förhårdnad. Jag vågar inte klippa den för den är inte så stor ännu. Jag känner mig dock lite lugnare nu, har googlat och det verkar vara ganska vanligt med dessa utväxter/förhårdnader.

• tvål
    Liljeblomman skrev 2008-12-09 16:56:40 följande:
    Tack för era svar!Den var svart och ganska hård, jag klippte bort den med kloklipparen och det gick bra. Men en liten bit är kvar, vågade inte klippa för långt in.Den som är på väg fram är ljusare i färgen, ser vit ut. Det känns lite som en förhårdnad. Jag vågar inte klippa den för den är inte så stor ännu. Jag känner mig dock lite lugnare nu, har googlat och det verkar vara ganska vanligt med dessa utväxter/förhårdnader.
    jag blev oxå rädd först,men nu klipper jag bort dem när jag ändå klipper klorna.
  • Kantarellen

Flera av mina gamla katter har haft dessa utväxter. Har klippt dem sammtidigt som jag klippt klorna.

Svar på tråden En "klo" på trampdynan?