Grah: När de är i den åldern så är de som en trotsig tonåring, det är då man verkligen MÅSTE vara konsekvent, bestämd och sätta gränser!
Jag hade en samojed tidigare, men det visade sig att jag hade behövt vara helt ledig för att hinna aktivera honom (var singel då, tog honom vid 6 mån, jobbade heltid). Dessa arbetande hundar så som malamute/alaskan/sammis är AVLADE för att springa och röra på sig hela dagarna, de blir otroligt lätt uttråkade. Man kan lätt behöva vara ute 5-6 timmar/DAG med en sån hund... Och har man inte den tiden till övers eller orken så kanske hunden mår bäst i att bo någon annanstans. Så löste jag mitt bekymmer, uppfödaren fick ta tillbaka honom för att det var bäst för honom (han var precis som du beskriver din hund) och nu är han hur lugn som helst och mår kanonbra, har t o m blivit pappa!
Huvudsaken att man ser till hundens bästa eftersom man ändå tagit in honom/henne i sitt hem, och att man inte låter det gå för långt.
Och detta med att tugga på saker är en typisk "jag är sååååå uttråkad"-beteende hos hunden. Kan ju hjälpas av genom att ha en massa roliga busesaker till hunden, men samtidigt är den viktiga träningen den mentala biten - det är DÅ de blir trötta - när de får klura på saker eller lära sig nåt nytt, gå kurser osv...
Prova ha honom i en hundbur när ni åker bort, ofta kan hundarna känna sig extra trygga där + att man gör det mjukt och mysigt där (glöm inte vattnet!). Funkar bra för våra vänner (de har 2 hundar å en 2-årig pojke) som har en bullterrier som är ganska energisk - kan blir hur lugn som helst och somnar som direkt han kommer in i buren. Värt att testa kanske?
Lycka till!