• HelenaMaria

Socionomer, var hittar ni era arbeten?

Jag blir galen snart! Högskolan här på orten utbildar såklart socionomer sedan några år tillbaka och givetvis stannar många av dem i staden samt att de via sina praktikplatser fått kontakter.
    Hur sjutton ska man kunna få ett arbete? I nuläget har jag jobb men jag börjar tröttna nu efter fyra år inom samma sektion.
    Socialtjänsten på högskoleorten verkar mest internrekrytera och deras löner är inte de bästa, skolkuratorstjänsterna verkar vara obefintliga och på lasarettet verkar kuratorerna vara cementerade på sina stolar..

Ni andra socionomer, vad jobbbar ni med och hur tänker ni kring detta med massutbildningen av socionomer? Alla kan väl inte bli socionomer, någonstans måste ju gränsen dras!

• Svar på tråden Socionomer, var hittar ni era arbeten?
  • annelie9

Är samma sak här på orten. Söker jobb för fullt, utan framgång :(

• Flätad

Jag har tänkt mycket på det du skriver ts. Jag har planer på att söka till socionomprogrammet till ht 09 och bor istaden där utbildningen hålls. Undrar just hur det ser ut med jobb efter utbildningen. Om man har någon chans att få inom det man verkligen vill...

Jag är undersköterska idag och tänker även på alla dessa undersköterskor som "pumpas" ut från alla möjliga utbildningar hela tiden, var ska alla de få jobb...? Hos oss finns det inte någon tjänst att få, knappt vik möjligtvis lite timanställning.

Nåväl man får väl slåss om jobben och visa framfötterna hur man nu gör det Önskar dig lycka till i alla fall!!! Hoppas du hittar nåt som du verkligen vill göra!

• HelenaMaria
    Flätad skrev 2008-12-09 21:08:23 följande:
    Jag har tänkt mycket på det du skriver ts. Jag har planer på att söka till socionomprogrammet till ht 09 och bor istaden där utbildningen hålls. Undrar just hur det ser ut med jobb efter utbildningen. Om man har någon chans att få inom det man verkligen vill... Jag är undersköterska idag och tänker även på alla dessa undersköterskor som "pumpas" ut från alla möjliga utbildningar hela tiden, var ska alla de få jobb...? Hos oss finns det inte någon tjänst att få, knappt vik möjligtvis lite timanställning. Nåväl man får väl slåss om jobben och visa framfötterna hur man nu gör det Önskar dig lycka till i alla fall!!! Hoppas du hittar nåt som du verkligen vill göra!
    Tyvärr så avråder jag dig att söka till socionomprogrammet. Det är en bra och bred utbildning och man kan arbeta med ganska mycket, MEN det finns för många socionomer nu och det kommer att vara så ett bra tag framöver tror jag. Jag kan inte förstå varför de ska trycka in folk på socionomprogrammen medan de vägrar att ta in fler på läkarutbildningarna när sjukhus och vårdcentraler skriker efter läkare.. Sjukt!
  • Ziggy75

Massutbildning? Hm... Så har jag inte upplevt det alls. Men å andra sidan bor jag i en större stad (ej Malmö- där jag har förstått att det finns ett visst överskott av soc.). Fick jobb direkt efter examen och är nu på väg att byta inriktning (efter f-ledigheten) samt kommun. Både för att få upp lönen samt för att jag känner för att göra nåt nytt.

Sen är det väl så att man måste överväga att flytta till var det finns arbete, det gäller ju verkligen inte bara socionomer utan väldigt många yrkesgrupper.

Hoppas det löser sig!

• Muminski

Ja flytta får man nog räkna med att göra för att få jobb. Så där ser det ju ofta ut på utbildningsorter.

Hoppas att du hittar något i närheten så att pendling kan vara ett alternativ.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Ziggy75

Kom också ihåg att pensionsavgångarna kommer att vara väldigt stora hos t ex socialtjänsten de kommande åren, så jag tycker absolut att man ska läsa till socionom om man vill. Det kommer att finnas jobb!

Men, räkna inte med att få jobb på utbildningsorten - med undantag för Stockholm och kanske någon annan större stad.

• Myndighetschefen

Socionomer "pumpas" verkligen inte ut. Alla jag känner som har gått utbildningen har antingen fått jobb strax efter examen eller t.o.m. innan! Bor man i en mindre universitetsstad bör man nog flytta för att öka chanserna till att få jobb, det gäller ju dom flesta utbildningar.

Att det finns fler socionomer utexamnierade varje år än läkare, vet jag ingenting om. Dock bör man ju ha i åtanke att läkarutbilningen är betydligt dyrare en än socionomutbildning, därav det "låga" antalet platser inom läkarprogrammet.

Svar på tråden Socionomer, var hittar ni era arbeten?