Pepparkakor och lussebullar är det OK???
Har fått lite nojja på pepparkakor och lussebullar. Men det är ju ganska starkt kryddat så min fråga är om det är farligt för bebisen??
Har fått lite nojja på pepparkakor och lussebullar. Men det är ju ganska starkt kryddat så min fråga är om det är farligt för bebisen??
Men självklart kan du äta det....
Kryddor är inte fosterskadande.
För oroliga:
www.slv.se
Om det inte står där under "saker att undvika vid graviditet" så behöver du inte oroa dig och svaret är alltså nej.
Du får äta stora mängder kanel och saffran för att det ska bli skadligt för dig och bebisen... typ 1 kg av varje
inte farligt.. dock ska man vara försiktig med pepparkakor då man ammar.
Från slv.se (en kanonbra sajt):
"Är det farligt för gravida att äta saffran?
Nej. Det cirkulerar uppgifter om att saffran skulle vara farligt för gravida. Det kan ha sin grund i att mycket höga doser av saffran, liksom av många andra kryddor, skulle kunna vara hälsofarliga. De mängder av saffran som används i matlagning och lussebullar är dock helt ofarliga, också för gravida och ammande."
ok då behöver jag inte oroa mig då...har ju lätt överkonsumerat pepparkakor senaste dagarna (jag vet självklart att det inte är bra att äta onyttigt ;))
Tyckte bebisen blev mer aktiv när jag åt pepparkakor men de kanske bara va inbillning......