• Rigor

Snabblagad, god middagsmat som inte är halvfabrikat, tips & recept?!

Har du nån favoriträtt som är enkel att göra, god som tusan, barnvänlig och går snabbt att svänga ihop!
    Inte färdigrätter, utan maten ska va "riktigt hemlagad"!

Tips!?
    Jag är hungrig!

• Svar på tråden Snabblagad, god middagsmat som inte är halvfabrikat, tips & recept?!
  • Engel och Noels mamma

Ärtsoppa
    Lägg ärtorna i blöt kvällen innan. Sen kokar du dagen efter. Enkelt, gott o nyttigt.

• Pshevil

Laxgryta (till 3 pers)

3 laxfiléer
    en halv påse asiatiska wokgrönsaker
    en liten burk kokosmjölk
    2,5 dl matlagningsgrädde
    1 buljongtärning (fisk el grönsaks)
    salt, peppar

Stek wokgrönsakerna i olja några minuter. Häll på kokosmjölk och grädde, blanda med buljongtärning. Låt koka ihop. Lägg i laxen skuren i småtärningar och krydda. Låt koka ca 10 min.
    Servera med ris.

• Lincon

"en halv påse asiatiska wokgrönsaker"

Detta är faktiskt halvfabrikat

• Pshevil

Lincon skrev 2008-12-09 15:22:24 följande:

"en halv påse asiatiska wokgrönsaker"Detta är faktiskt halvfabrikat
    Ja, och? Det stod inget om att det inte skulle vara halvfabrikat?

"Inte färdigrätter" tolkar jag som inte helfabrikat?
  • Pshevil

Lincon skrev 2008-12-09 15:22:24 följande:

"en halv påse asiatiska wokgrönsaker"Detta är faktiskt halvfabrikat
    Ah, nu såg jag att det stod i rubriken!

Men istället för den där färdiga påsen: köp grönsakerna - morötter etc, koka lite och gör sen den här maten!
  • Tisella

Jag brukar förbereda så mkt som jag bara kan kvällen innan, INTE kul att laga mat med en skrikandes unge i hasorna....

Carbonara
    Bacon
    Gul hackad lök
    Riven parmesan (så mkt man vill ha)
    3 dl grädde
    Svartpeppar
    1 äggula
    Pasta
    Jag skivar ner bacon dagen innan, 5 minuter är guld värt.
    Fräs baconen och ha i löken, pytsa i grädden och låt det småputtra ihop till tjockare konsistens. Ha i parmesan och smaka av med svartpeppar. När pastan kokat klart har jag på en äggula på baconen och blandar sedan ihop med pastan.

Hur mkt halvfabrikat får det vara?
    falukorv, keldasås?

• Rigor

Klart falukorv går bra och såser på både burk och i påse, men jag har ingen lust att tex köpa en påse pyttipanna eller värma en pirog.

Fler förslag?
    Idag blev det enchiladas, hittade recept på Ica!

• Tisella

Här kommer ett annat lätt snabblagat supergott recept.
    Har inga exakta mått utan höftar lite.

Spenat och kesorullar
    Färska lasagneplattor
    Hackad fryst spenat
    400 ml Kelda tomatsås "Tomato treat"
    1 burk keso (liten)
    Aivar relish
    Några ostskivor

Dela varje lasagneplatta i fyra delar, dom blir i cannelonistorlek.
    Tina upp spenaten (jag brukar ta ca 400g)och låt den puttra några minuter, krydda med salt, peppar och lite socker.
    Ta av från plattan och blanda i keso ca 2/3 av burken. Ha även i lite av tomatsåsen någon matsked. Pensla lasagneplattorna med aivar och ha på ena halvan en skiva ost, toppa med ett par skedar spenat och en ostskiva till, fäll över andra halvan platta. När alla plattor ligger fint i formen så slår man på tomatsåsen. In i ugnen 15 min 200 grader. (Kan ibland behöva lite mer tid beroende på plattorna.

Här skulle man nog kunna puttra upp spenaten kvällen innan och blanda med keso.

Supergott, smaken påminner av någon anledning om pizza...

• Tisella

Den här brukar jag göra kvällen innan men det är bara för att jag kokar hel kyckling själv... Det fungerar minst lika bra med köpt kyckling men jag brukar gå på det billigare alternativet.

Snabb kycklinggryta m curry
    1 Färdiggrillad kyckling
    Hönsbuljong
    Mjölk
    Mjöl
    Curry
    Paprika
    Smör

Dela kycklingen i mindre bitar.
    Fräs en klick smör med curry, ha i någon matsked mjöl och låt puttra ihop under ständig omrörning. Ha på varm hönsbuljong så det tjockar på sig. Någon/några deciliter. Konsistensen ska inte bli för tunn. Lät det puttra 5 minuter och ha på lite mjölk, salt och vitpeppar. Ha i kycklingen och hackad paprika och låt gotta till sig. Koka ris eller pasta till.

• Rigor

Mums va god den där kycklingen verkar vara!
    Hur gör du med kycklingen när du kokar den själv?

• fjäilen

skall det vara fågel fisk eller mitt emellan??
    så man har lite att gå på.. här är en som har många mat recept!

• Tisella
    Rigor skrev 2008-12-11 22:07:49 följande:
    Mums va god den där kycklingen verkar vara!Hur gör du med kycklingen när du kokar den själv?
    Det är mkt julstädning nu så man knappt hinner titta här....

Det är underbart gott, tar lite tid bara men känslan av att göra allt själv e så skön.

Lägg kycklingen i stor kastrull och häll på vatten så det precis täcker. Koka upp och låt koka 3-4 min. (Man får en klarare buljong och slipper skumma om man gör så) Slå av vattnet och ha på nytt så det täcker. Tillsätt 1-2 morötter i bitar, 1 klyftad gul lök, 5-6 vitpepparkorn, ev ett par kryddpepparkorn, salt och ca 1 msk timjan. Låt kycklingen småkoka 50-60 min, beräknat på 1,2 kg kyckling.
    Spara buljongen som blir men koka ner den något så smakar den mer. Använd den sedan när du gör såsen. =)

Lycka till!!
  • Tisella

Glömde skriva att du kan göra en snabbvariant med kycklingfile också. Samma grönsaker och kryddor men ha i 1-2 hönsbuljontärningar och koka fileerna i 10 minuter. Blir inte riktigt lika gott men absolut mumsigt

• Zanna1983

Bryn en hel fläskfilé i en gjutjärnsgryta. Salta och peppra. Häll på ca ½-1msk krossad grönpeppar. Släng i en grovhackad lök som får fräsa med en stund. Häll över 1 burk med hela champinjoner med spadet också. Ha i ca 1msk soya och 1 köttbuljongtärning. Ha i 1 liten burk med creme fraiche. Låt puttra i ca 25-35min. Om du tycker att såsen är för lös så red av den lite  och servera sedan med klyftpotatis och en god sallad

• ninmid

Kyckling med potatis och rotgrönsaker i ugn!

Smörj med olivolja i en ugnsform. 
    Lägg i stavar med morötter och palsternacka.
    Och även potatisklyftor, kycklingklubbor och hela vitlöksklyftor.
    Ringla över olivolja och honung.
    Krydda med salt, peppar och örter. Blanda.
    Ställ in i ugnen tills kycklingen är genomstekt.
    Sköter sig själv i ugnen, supersmidigt! Glad
  • Ciccilionaa

Igår kokade vi potatis, brocolli och stekte laxkotletter. Son1 vill dock ha mycket citron på!
    Gott, nyttigt och billigt (nu när laxen är billig).

C

• Rigor

Åh, jag blir så glad över att ha fått så många goda recept!

Har inskaffat rejält med lax, kyckling och bacon i frysen så nu blir det nya rätter på middaxbordet! Fläskfilé ska jag köpa nästa gång jag ser det på extrapris!

Och Fjäilen,
    Jag vill gärna ha recept på enkla, goda och "barnvänliga" rätter! Fisk är jag dålig på, har bara ett par varianter på min meny, och den ena är fiskpinnar! Kom med idéer! Sonen gillar att prova ny mat och det kan få vara lite kryddigt!

Mera tips!?

Svar på tråden Snabblagad, god middagsmat som inte är halvfabrikat, tips & recept?!