• Anonym

Har ingenstans att bo, var kan jag få hjälp och hur snabbt? AKUTproblem... *ledsen*

Min sambo och jag ska gå isär. Väntar hans barn och jag är i vecka 33. Är 20 ½.
    Har inte haft något jobb efter skolan och min sambo har haft så god ekonomi att han försörjt oss båda utan problem.

Jag vill inte bo hos mina föräldrar, vill ha ett ordnat liv när jag väntar tillskott. Ser fram emot barnets ankomst.

Var ska jag vända mig, socialen? Hur lång tid tar det att få en bostad för mig? Hur mycket pengar kan jag få i månaden? Behöver ju köpa mat, möbler...

Kommer jag klara detta ens?...

• Svar på tråden Har ingenstans att bo, var kan jag få hjälp och hur snabbt? AKUTproblem... *ledsen*
  • aspie

Socialen är en bra början. Du behöver ju pengar.
    Man kan få förtur i bostadsköer om det finns speciella omständigheter (gravid...).

• aspie

Man kan köpa möbler på blocket eller myrorna, det är inte så dyrt. Annars finns det ibland möbler att "hämta" i grovsoprummet. :) Men de kräver ofta att man målar om dem eller gör andra insatser.

• Mamma S

Är det helt omöjligt för er att bo ihop tills du fått en egen lägenhet och barnet är fött? Står du i någon bostadskö? Utan inkomst är det såklart inte lätt att få lägenhet, men du kanske har någon som kan vara borgenär?

Klart du kommer att klara det även om det blir tufft! Börja med att kontakta socialkontoret där du bor och hör vad dom kan hjälpa till med. Tror inte dom brukar kunna hjälpa till med lägenhet, men du behöver ju pengar för att klara dej.

• Takhiza

Socialen ger extra pengar eftersom du inte har möbler till att köpa just detta. Du kan ju såklart inte köpa NYTT men de ser till att du kan köpa allt du behöver. En vän till mig som bor ensam fick 8000:- att handlar möbler för.

Soc fixar inte lägenhet åt dig utan detta måste du göra själv. Ring och prata med Soc så förklarar de allt för dig och hjälper dig med tipps om hur du kan göra.

Anonym skrev 2008-12-09 16:02:51 följande:
    Min sambo och jag ska gå isär. Väntar hans barn och jag är i vecka 33. Är 20 ½. Har inte haft något jobb efter skolan och min sambo har haft så god ekonomi att han försörjt oss båda utan problem. Jag vill inte bo hos mina föräldrar, vill ha ett ordnat liv när jag väntar tillskott. Ser fram emot barnets ankomst. Var ska jag vända mig, socialen? Hur lång tid tar det att få en bostad för mig? Hur mycket pengar kan jag få i månaden? Behöver ju köpa mat, möbler... Kommer jag klara detta ens?...
  • Takhiza

Och glömmde säga:

De hjälper även till med "startpaket" till bebisen. Lite kläder osv som den kan tänkas behöva, sen får du ju barnbidrag. Vagn, spjälsäng etc hjälper de naturligtvis också till med

Takhiza skrev 2008-12-09 16:21:17 följande:
    Socialen ger extra pengar eftersom du inte har möbler till att köpa just detta. Du kan ju såklart inte köpa NYTT men de ser till att du kan köpa allt du behöver. En vän till mig som bor ensam fick 8000:- att handlar möbler för. Soc fixar inte lägenhet åt dig utan detta måste du göra själv. Ring och prata med Soc så förklarar de allt för dig och hjälper dig med tipps om hur du kan göra.
  • Anonym (A)

Men kan inte han flytta? Det är ju lättare för honom att hitta lägenhet som har jobb och bra ekonomi. Det är mycket svårare för dig som inte har ngn inkomst. Men socialen kommer hjälpa dig så du har råd att bo där. Framför allt om du nu väntar barn också... Som sagt... Socialen brukar inte hjälpa till att hitta lägenhet, bara betala för dom.

• Mizz Turko

Kan du inte bo hos vän, släkt, familj etc tills du hittat eget boende. Som sagt så hjälper Soc aldrig till med detta nu för tiden, så länge det inte handlar om barnmisshandel etc.

Kontakta Soc annars för att få hjälp med ekonomisk ersättning.

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • Anonym (A)

För inte vill väll din sambo att du och barnet inte ska ha ngn stans att bo?

• Anonym (soc)

Mizz Turko skrev 2008-12-09 16:23:19 följande:

Kan du inte bo hos vän, släkt, familj etc tills du hittat eget boende. Som sagt så hjälper Soc aldrig till med detta nu för tiden, så länge det inte handlar om barnmisshandel etc. Kontakta Soc annars för att få hjälp med ekonomisk ersättning.
    Soc hjälper fortfarande till genom att bevilja förtur i den komunala bostadskön för de som har akut behov.
  • Anonym

Anonym (A) skrev 2008-12-09 16:22:31 följande:

Men kan inte han flytta? Det är ju lättare för honom att hitta lägenhet som har jobb och bra ekonomi. Det är mycket svårare för dig som inte har ngn inkomst. Men socialen kommer hjälpa dig så du har råd att bo där. Framför allt om du nu väntar barn också... Som sagt... Socialen brukar inte hjälpa till att hitta lägenhet, bara betala för dom.
    Inte direkt... Det är hans mammas lägenhet. Vill inte ha med dem att göra.
Svar på tråden Har ingenstans att bo, var kan jag få hjälp och hur snabbt? AKUTproblem... *ledsen*