• Mammatilltretroll

Tvist ang badrumsrenovering - kan någon vvskunnig samt juridiskt kunnig läsa och svara så blir jag jätteglad!!

Vi påbörjade totalrenovering av badrummet i november.
    Innan projektet påbörjades skrev vi avtal där det står att projektet skulle pågå mellan 081107-081122 och betalning sker via faktura som ska skickas ut 10 dagar efter avslutat projekt och förfallotid 10 dagar.

För en vecka sedan var en i firman här och passade på att lämna en faktura som förföll igår.

Enligt avtalet skulle hela golvbrunnen i badrummet bytas, men efter att de rivit upp hela golvet ansåg de att de kunde låta bli att byta brunnen för att den såg så fin ut fortfarande (den är 13 år gammal). De frågade oss om det var okej att inte byta ut brunnen. Vi svarade att vi inte är kunniga inom vvs men litade på dem. Men att en förutsättning för att de kunde hoppa över att byta brunnen var att de bytte ut vattenlåset som är hemskt äckligt efter 13 år.. De lovade att göra det.

Så de lät brunnen vara. Golvet höjdes knappt 1 dm med golvvärme och klinkers. Innan golvet höjdes och renoveringen påbörjades så om man lyfte på själva golvbrunnssilen och kikade ner i hålet så var det liksom klätt i vit plast - lätt att skura rent.
    Men nu när de höjt golvet så när man lyfter på golvbrunnssilen så är det betongklumpar, brun massa och ser äckligt ut i hålet... Så först kommer ca 1 dm av äckligt betonghål, sedan kommer den vita plastbeklädda delen som var innan renoveringen påbörjades och sedan det gamla vattenlåset.

Jag har idag fått mail av firman att de lagt på en påminnelseavgift och dröjesmålsränta på 13% pga att vi inte betalat fakturan.
    Jag förklarade att vi inte betalat eftersom vi inte anser att projketet är färdigt enligt avtal och enligt avtalet så ska faktura skickas efter avslutat projekt och med 10 dagars förfallotid.
    De hotar med inkasso och blabla..

Vad gör vi?
    Vi har ju ett avtal på att brunnen skulle bytas - de frågade om det var ok att inte byta hela brunnen och vi okejade ju det under förutsättning att de bytte vattenlås och att det skulle bli fräscht i avloppshålet när man kikade ner... Vilket det absolut inte är!
    Jag vet ju inte om det är fackmannamässigt gjort och jag vet inte, det kan vara så att det bara ser hemskt ut men att det inte påverkar funktionen.. men betalar man 100 000 kr för ett nytt badrum så vill man liksom att allt ska vara tipp topp..

Hjälp!!

Nu påstår de att de gjort allt för att hitta ett nytt vattenlås men att det är omöjligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-09 16:34
    Måste tillägga att projektet drog ut rejält på tiden och allt annat (bortsett från golvbrunnen då) var inte färdigt 081122 utan 081202.. Men som sagt så är inte avloppet klart ännu enligt oss..

De säger att de har rätt att skicka en faktura nu eftersom de anser att projektet är klart...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-19 17:28
    Okej, nu står det klart hur illa det är med vårt stackars badrum som renoverades för 3 veckor sedan.
    Vi har ännu inte betalat fakturan på 59 000 kr och bestridit fakturan eftersom det enligt vårt avtal står att "Betalning sker 10 dagar efter avslutat arbete" och det inte är färdigt utan enligt chefstekinker på Casco, tekiker på bkr och besiktningsmännen så måste badrummet rivas och göras om helt från början

Firman har nu "erkänt" att de använt vanligt gips och inte våtrumsgips, de har glömt viktiga delar i brunnen, det är fel med rördragning på två ställen minst och de har satt på golvvärmen efter 3 dagar de flytspacklat när tillverkaren av golvvärmen skriver att man måste vänta 3-6 veckor innan man sätter på.

Det står i vårt avtal att de skulle använda våtrumsgips, men tyvärr har vi aldrig bett om deras papper på att de är våtrumsbehöriga. Hon sa att de gör det här helt enligt alla regler och vi har aldrig anlitat hantverkare förut så vi gjorde grova missar när vi valde företag helt enkelt.
    Nu kommer hon och säger att om vi skulle velat haft det här bra på alla sätt så skulle vi minsann valt ett företag med våtrumsbehörighet eller vad det heter..
    Men jag menar på att tar man in en offert på ett badrum, företaget säger att de har försäkringar och att de arbetar enligt bkr så förutsätter man som kund att de gör detta enligt de reglerverk som finns.

Nu står vi hur som helst inför denna situation och vet inte hur vi ska gå vidare?
    Går vi via arn så tar det 6 månader att få ett beslut och firman får ju bara en rekommendation på hur detta ska lösas men behöver inte följa deras rekommendation.
    Därför känner väl vi att det är lika bra att gå till botten från början och anlita en advokat och dra det här rättsligt.

Vi har pratat med firman och de erbjuder sig att riva avtal och faktura och låta oss anlita en helt ny firma för jobbet eftersom de vill slippa en rättslig process.
    Efter alla de konsumentvägledare, besiktingsmän och tekniker jag pratat med är jag väldigt övertygad om att vi vinner i en tvist så därför är vi inte främmande för att ta in advokater i detta och dra det rättsligt eftersom det i slutändan är firman som förlorar som får stå för även våra advokatkostnader.

Men jag ogillar att bråka och vi vill helst inte ligga ute med massa pengar, och därför vill vi ju lösa det här så enkelt det går såklart.
    Mitt förslag till firman vi använt oss av var att vi river fakturan, de ersätter oss för kakel, klinkers och de 5000 kr i materialkostnad som vi redan betalat samt kostnad för besiktningsman på 8000 kr (det tog lång tid att besiktiga för det var så många fel och var mycket att skriva...).
    De hävdar att i en ev rättegång skulle de aldrig behöva betala besiktningsman eller material utan domen skulle bli att vi slapp betala vår faktura bara.

Nu undrar jag om någon har något råd till oss hur vi ska gå vidare?
    Tror ni/Vet ni om chansen är stor att i en rättegång få ut pengar få besiktningsman, kakel och material? Kan vi tillochmed kräva någon form av skadestånd för sveda och värk med tanke på att enligt avtalet skulle de varit färdiga 22 Nov och vi hade då bott borta i 2 veckor och nu måste vi flytta hemifrån i 2 veckor till om detta ska göras om..
    Och kan vi kräva att en annan firma gör detta eftersom vi starkt betvivlar deras kompetens att lyckas göra rätt på alla moment med tanke på de extremt grova missar de gjort?

Help Help!

• Svar på tråden Tvist ang badrumsrenovering - kan någon vvskunnig samt juridiskt kunnig läsa och svara så blir jag jätteglad!!
  • johandra

Golvbrunnar som är äldre än 1996 ska bytas ut för att det ska vara fackmannamässigt gjort..detta står att läsa på byggkeramiska rådets hemsida..

I övrigt så är jag inte tillräckligt kunnig men hör av er till allmänna reklamationsnämnden och fråga vad de säger?Ni kan oxå ringa konsumentvägledaren i er kommun,de hjälper gärna till vid såna här tvister..

jag avundas er verkligen inte alltså och hoppas ni får ordning på detta..

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • sommar2001

Men om jag förstår det hela rätt rinner det ner vatten i brunnen och det är ingen "avloppsplast" där golvet är upphöjt?
    Då lär ni få en fin fin fuktskada.. Är ens något tätskikt?
    Det är långt ifrån en godkännd golvbrunn om jag förstår rätt.
    Skulle ta hem en representent från ert försäkringsbolag som får kolla på saken. Det brukar vara gratis.

• sommar2001

sommar2001 skrev 2008-12-09 21:10:09 följande:

Men om jag förstår det hela rätt rinner det ner vatten i brunnen och det är ingen "avloppsplast" där golvet är upphöjt?Då lär ni få en fin fin fuktskada.. Är ens något tätskikt? Det är långt ifrån en godkännd golvbrunn om jag förstår rätt.Skulle ta hem en representent från ert försäkringsbolag som får kolla på saken. Det brukar vara gratis.
    representant ska det vara
  • planerat09

När ni nu överklagar en faktura så måste ni skriva an överklagan, det räcker inte juridiskt att överklaga muntligt om detta ´skulle leda till inkasso. Ni ska inte betala förrän ni anser att ha stöd på benen från utomstående håll.
    När jag har överklagat något så har jag skickat iväg ett rekomenderat brev där det står anledning datum och vilken faktura det gäller. Då får du ett mottagningsbevis på att de hämtat ut brevet. Spar sedan en kopia av detta om det blir fortsatta problem med inkasso samt kronofogden.

/Stefan

• Mammatilltretroll

oh jag är så oerhört tacksam för all hjälp jag får!

Idag har jag pratat med renoveringsfirman. Hon jag har kontakt med har själv inte gjort jobbet utan det är en firma som hon anlitat. Hon hade ringt till sin underarbetare och förklarat hur det såg ut.
    Svaret hon fick var typ "Hoppsan vi glömde kanske sätta in en förhöjningsring och frigoliten som syns ska iofs vara där då den hör till golvvärmen men det kanske inte är så bra att den sticker fram och är i kontakt med vatten... Men om det kommer in fukt så torkar ändå golvvärmen upp det.." Gråa massan är flytspackel.

Hantverkarna hade tydligen varit på Bauhaus idag och köpt en förhöjningsring (utan att ha en blekaste aning om märke på vår brunn eller mått eller så). Kan man köpa bara vilken som helst, finns det universalmodeller eller är de ute och cyklar??
    Deras lösning på problemet är att bila upp en del av golvet runt brunnen, sätta ner förhöjningsringen och sedan rolla på fuktspärr igen runt brunnen precis och sen sätta nytt klinkers närmast brunnen.
    Jag ifrågasatte hur detta påverkar resterande fuktspärr med tanke på att man inte kan göra om ett helt golv utan att riva väggarna osv..
    Men hon svarade att enligt alla gällande regler ska det vara okej att göra så här - bila upp en del av golvet bara...

Hon vill absolut att vi betalar snarast och undrar hur jag kan misstro dem. Hon menar på att hon varit tillmötesgående under hela projektet, tex svarat i telefon när jag ringt på helgen och därför ska vi tro dem och betala hela fakturan nu och sedan bara lita på att de gör allt korrekt nu.

Besiktningsman sa hon att jag gärna fick ta dit om jag bekostar det, men jag har ingen rätt att vänta med att betala fakturan pga att vi väntar på att en besiktningsman ska komma. Och iofs har hon kanske rätt? I kontraktet står att vi ska betala när arbetet är slutfört och om de nu slutför som de tycker är korrekt så kanske de har rätt att kräva oss på de pengarna?
    Men innan de ens åtgärdat detta så kan vi omöjligen vara betalningsskyldiga, speciellt nu när hon medgett att de glömt vesäntliga delar i brunnen??

Och hur är det med vattenlås och så? Köper man ett som passar till vår nuvarande brunn eller fäster man det i förhöjningsringen som ska sättas dit? Och hur funkar det rent tekniskt - rinner allt vatten ner då 1 dm till den riktiga brunnen?
    Och får man öht enligt bkrs regler bilar upp en del, sätta i en förhöjningsring, köra på fuktspärr och sen kakla?

Tacktacktack tusen gånger om för hjälpen!!

• johandra

Ring konsumentvägledaren i stan angående fakturan...ring dom redan imorrn så du vet vad som gäller..

angående det andra så ring bkr och fråga dom om det är ok att bila upp en del av golvet??Jag tycker det låter tveksamt men jag kan inte tillräckligt om det för att våga säga nåt defenitivt..

• editta2990

betade ni 100 000 kr för badrummet?
    hur stort ert badrum e?
    låter konstigt att firman frågade er om det e ok att slippa byta brunn.
    var det med i offerten att dem skulle göra detta?
    fick ni betala mindre eftersom de inte gjorde det?

• Eddismamma

Har precis byggt hus och även hamnat i en del tvister. Man får lov att hålla inne med 10% av betalningen. En del företag godtar att man håller inne med hela beloppet men dom är inte många.
    Man har alltså lagen på sin sida om man håller inne med 10%.

• Mammatilltretroll

Men om avtalet säger att vi ska betala när arbetet är slutfört och de inte är färdiga kan de väl knappast ha rätt att fakturera oss öht?

• och

Nej, håller med. Ni borde kunna vänta med att betala.

Mammatilltretroll skrev 2008-12-12 14:04:25 följande:
    Men om avtalet säger att vi ska betala när arbetet är slutfört och de inte är färdiga kan de väl knappast ha rätt att fakturera oss öht?
  • sommar2001

När jag läser detta så får jar rysningar.
    Finns inte ett enda försäkringsbolag som skulle täcka en eventuell vattenskada med motiveringen att golvvärmen skulle ha torkat upp det.
    Det ska vara helt tätt så inget vatten ska ha möjlighet att komma in, det är just därför det är så viktigt med rätt typ av fuktspärr osv.

Prata med konsumentvägledningen ang. fakturan men prata även med ert försäkringsbolag. Så länge ni är ärliga mot dem och de godkänner arbetet har ni skydd om något händer. Skulle något hända för att det kommit fukt mellan flytspacklet och golvet och de bedömmer att det inte gjorts fackmannamässigt korrekt så sitter ni i skiten när ni ska försöka att få de att antingen göra om arbetet eller stå för kostnaden.

Mammatilltretroll skrev 2008-12-11 17:37:13 följande:
    [citat]
    Svaret hon fick var typ "Hoppsan vi glömde kanske sätta in en förhöjningsring och frigoliten som syns ska I Och För Sig vara där då den hör till golvvärmen men det kanske inte är så bra att den sticker fram och är i kontakt med vatten... Men om det kommer in fukt så torkar ändå golvvärmen upp det.."
  • Sar

Ligger man i tvist kan man sätta in pengarna på ett speciellt konto (minns tyvärr inte vad det heter, tillfällig hjärnöverhettning?!) där de ligger säkert och utbetalas först när tvisten är löst. Då kan ni heller inte bli skickade till inkasso.

• Mammatilltretroll

sommar2001 skrev 2008-12-12 22:11:31 följande:

När jag läser detta så får jar rysningar. Finns inte ett enda försäkringsbolag som skulle täcka en eventuell vattenskada med motiveringen att golvvärmen skulle ha torkat upp det.Det ska vara helt tätt så inget vatten ska ha möjlighet att komma in, det är just därför det är så viktigt med rätt typ av fuktspärr osv. Prata med konsumentvägledningen ang. fakturan men prata även med ert försäkringsbolag. Så länge ni är ärliga mot dem och de godkänner arbetet har ni skydd om något händer. Skulle något hända för att det kommit fukt mellan flytspacklet och golvet och de bedömmer att det inte gjorts fackmannamässigt korrekt så sitter ni i skiten när ni ska försöka att få de att antingen göra om arbetet eller stå för kostnaden.
    [citat]Svaret hon fick var typ "Hoppsan vi glömde kanske sätta in en förhöjningsring och frigoliten som syns ska I Och För Sig vara där då den hör till golvvärmen men det kanske inte är så bra att den sticker fram och är i kontakt med vatten... Men om det kommer in fukt så torkar ändå golvvärmen upp det.."
    Vi har pratat med konsumentvägledare och försäkringsbolag.

Nu är det så att firman vi anlitat vill lösa detta genom att bila upp en del av golvet, kleta på ny aquastopp, sätta dit förhöjningsring, lägga nytt klinkers.
    Jag har ringt 7 oliuka andra vvsfirmor och de säger bara att de aldrig skulle gjort så eftersom man aldrig kan garantera att tätskitet inte blir förstört utan att hela badrummet behöver göras om, väggar och golv från grunden.
    Jag hade hoppats på att försäkringsbolaget hade högre krav och skulle säga att de inte godtar en sådan lösning, men tyvärr så säger de att det är byggaren som lämnar garanti på arbtetet och det är det enda som de kräver..
    Tyvärr är det så att blir det en fuktskada om 3 år så är det ändå vi som står för kakel, klinkers, självrisk på 4000 kr samt en del av plattsättningskostnaden. Och har dessutom det här lilla skitbolaget gått i konkurs så har vi inga att ställa till svars heller..

Jag har varit i kontakt med besiktningsman från bkr och han säger att de skickligaste hantverkarna kanske skulle kunna lyckas med en lösning så som våra byggare vill göra utan att förstöra tätskitet, men det är en tveksam lösning...
  • sommar2001
    Mammatilltretroll skrev 2008-12-14 08:38:02 följande:
    Vi har pratat med konsumentvägledare och försäkringsbolag. Nu är det så att firman vi anlitat vill lösa detta genom att bila upp en del av golvet, kleta på ny aquastopp, sätta dit förhöjningsring, lägga nytt klinkers. Jag har ringt 7 oliuka andra vvsfirmor och de säger bara att de aldrig skulle gjort så eftersom man aldrig kan garantera att tätskitet inte blir förstört utan att hela badrummet behöver göras om, väggar och golv från grunden.Jag hade hoppats på att försäkringsbolaget hade högre krav och skulle säga att de inte godtar en sådan lösning, men tyvärr så säger de att det är byggaren som lämnar garanti på arbtetet och det är det enda som de kräver..Tyvärr är det så att blir det en fuktskada om 3 år så är det ändå vi som står för kakel, klinkers, självrisk på 4000 kr samt en del av plattsättningskostnaden. Och har dessutom det här lilla skitbolaget gått i konkurs så har vi inga att ställa till svars heller..Jag har varit i kontakt med besiktningsman från bkr och han säger att de skickligaste hantverkarna kanske skulle kunna lyckas med en lösning så som våra byggare vill göra utan att förstöra tätskitet, men det är en tveksam lösning...OK det var tråkigt. Hoppas at det löser sig och att det inte blir några problem. Så länge de kan vara helt säkra på att det inte är någon fukt mellan plattorna och golvet när de lägger nytt tätskikt så ska det ju faktiskt inte kunna bli några problem i framtiden.
  • Mammatilltretroll

Okej, nu står det klart hur illa det är med vårt stackars badrum som renoverades för 3 veckor sedan.
    Vi har ännu inte betalat fakturan på 59 000 kr och bestridit fakturan eftersom det enligt vårt avtal står att "Betalning sker 10 dagar efter avslutat arbete" och det inte är färdigt utan enligt chefstekinker på Casco, tekiker på bkr och besiktningsmännen så måste badrummet rivas och göras om helt från början

Firman har nu "erkänt" att de använt vanligt gips och inte våtrumsgips, de har glömt viktiga delar i brunnen, det är fel med rördragning på två ställen minst och de har satt på golvvärmen efter 3 dagar de flytspacklat när tillverkaren av golvvärmen skriver att man måste vänta 3-6 veckor innan man sätter på.

Det står i vårt avtal att de skulle använda våtrumsgips, men tyvärr har vi aldrig bett om deras papper på att de är våtrumsbehöriga. Hon sa att de gör det här helt enligt alla regler och vi har aldrig anlitat hantverkare förut så vi gjorde grova missar när vi valde företag helt enkelt.
    Nu kommer hon och säger att om vi skulle velat haft det här bra på alla sätt så skulle vi minsann valt ett företag med våtrumsbehörighet eller vad det heter..
    Men jag menar på att tar man in en offert på ett badrum, företaget säger att de har försäkringar och att de arbetar enligt bkr så förutsätter man som kund att de gör detta enligt de reglerverk som finns.

Nu står vi hur som helst inför denna situation och vet inte hur vi ska gå vidare?
    Går vi via arn så tar det 6 månader att få ett beslut och firman får ju bara en rekommendation på hur detta ska lösas men behöver inte följa deras rekommendation.
    Därför känner väl vi att det är lika bra att gå till botten från början och anlita en advokat och dra det här rättsligt.

Vi har pratat med firman och de erbjuder sig att riva avtal och faktura och låta oss anlita en helt ny firma för jobbet eftersom de vill slippa en rättslig process.
    Efter alla de konsumentvägledare, besiktingsmän och tekniker jag pratat med är jag väldigt övertygad om att vi vinner i en tvist så därför är vi inte främmande för att ta in advokater i detta och dra det rättsligt eftersom det i slutändan är firman som förlorar som får stå för även våra advokatkostnader.

Men jag ogillar att bråka och vi vill helst inte ligga ute med massa pengar, och därför vill vi ju lösa det här så enkelt det går såklart.
    Mitt förslag till firman vi använt oss av var att vi river fakturan, de ersätter oss för kakel, klinkers och de 5000 kr i materialkostnad som vi redan betalat samt kostnad för besiktningsman på 8000 kr (det tog lång tid att besiktiga för det var så många fel och var mycket att skriva...).
    De hävdar att i en ev rättegång skulle de aldrig behöva betala besiktningsman eller material utan domen skulle bli att vi slapp betala vår faktura bara.

Nu undrar jag om någon har något råd till oss hur vi ska gå vidare?
    Tror ni/Vet ni om chansen är stor att i en rättegång få ut pengar få besiktningsman, kakel och material? Kan vi tillochmed kräva någon form av skadestånd för sveda och värk med tanke på att enligt avtalet skulle de varit färdiga 22 Nov och vi hade då bott borta i 2 veckor och nu måste vi flytta hemifrån i 2 veckor till om detta ska göras om..
    Och kan vi kräva att en annan firma gör detta eftersom vi starkt betvivlar deras kompetens att lyckas göra rätt på alla moment med tanke på de extremt grova missar de gjort?

Help Help!

• johandra

Men oj oj oj!

Usch vad jag känner för er alltså...

Kan ingenting om juridiken men jag föreslår att ni går till en advokat och förklarar ert ärende...dom borde kunna ge er indikationer på vad ni skulle kunna tänkas få för ersättning om ni går vidare rättsligt...

När ni fått veta det kan ni gå tillbaka till firman och säga att så här kan det gå,då kommer dom säkert ge efter..Jag tycker helt klart ni ska dra det rättsligt!

• Sar

Minns jag inte fel så brukar det vara så att man ska ge firman chansen att fixa till de fel de begått. Jag skulle nog vara beredd att jämka lite på kravet att betala besiktningsman snarare än att få in firman i huset igen!

jag skulle definitivt ta budet att riva faktura och få in en ny firma. Jag vet dock inte vad extrakostnaden för ev. rivning av klinker (går det att fixa utan att riskera att skada golvvärmen)!

• Olivers  Mamma

Har inte läst hela tråden men måste bara säga att det inte är hela världen om det går till inkasso (beroende på vilket bolag ni hamnar på iofs)
    Har man en saklig bestridan ska inkassobolaget "reda ut" fallet.
    Skulle de trots en saklig bestridan skicka till kronofogden kan man bestrida dit.
    Det är först när det fastställs att du är betalningsansvarig och INTE betalar som du får konsekvenser av det hela.
    Om det är något som låter luddigt i det jag skriver (e lite trött) så får du gärna inboxa

• Tjoflöjt

Jag skulle ta riva kontrakt-lösningen, under förutsättning att besiktningsmannen gjort en heltäckande besiktning så att ni inte upptäcker en vattenskada om ett par år. Trots att det ser solklart ut på pappret vet man aldrig vad en domstol kommer fram till. Jag kan heller inte se att ni skulle ha rätt till mer i skadestånd än vad det hela kostat er. Och vill ni verkligen vänta i i värsta fall flera år?

Men se till att upprätta ett ordentligt avtal om slutregleringen med hjälp av en advokat, så ni inte missar något.

Svar på tråden Tvist ang badrumsrenovering - kan någon vvskunnig samt juridiskt kunnig läsa och svara så blir jag jätteglad!!