• march

Min dotter kräktes en gång i natt och vi skickade till förskolan, fel??

Hela historien, min dotter har lätt för att kräkas. Hon är åksjuk, kräks om hon hostar för hårt osv.
    Vi vaknade inatt av att hon hostade och sedan kräktes. Sen var allt bra även på morgonen, när min man lämnade henne på förskolan talade han om för en av personalen att hon hade kräkts en gång och att de skulle höra av sig om hon mådde dåligt.(detta talades inte om för någon av de andra)

När jag kom för att hämta dotter så var personalen irriterade för dottern hade talat om att hon kräkts inatt.
    Då frågade jag om de inte fått höra det av min man, Svaret var då NEJ!
    Sedan frågade jag hur det hade gått, jo men hon har mått bra vi har inte märkt något.
    Och så frågade jag om hon bajsat eller så? Nej.
    Då misstänker jag att det inte är magsjuka.
    Sedan talade föreståndaren om att om de kräks så ska de vara hemma 48 timmar, vilket jag inte visste om annars hade jag inte skickat henne.

Har vi gjort fel eller har de gjort fel??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-09 19:27
    Tack för alla era svar. Jag kommer inte lämna min dotter på förskolan nästa gång hon kräks. Ska vänta 48 timmar fastän jag är ganska säker på att det inte är magsjuka.(hoppas det inte händer allt för ofta i framtiden) Förstår att personalen blev irriterade, men känner nu att det inte endast var vårt fel. Har inte fått info om 48 timmarsregeln och personalen borde ha informerat oss om att det inte var ok att lämna henne. Vi hade omedelbart tagit hem henne:)

• Svar på tråden Min dotter kräktes en gång i natt och vi skickade till förskolan, fel??
  • ludenben

Jag hade inte lämnat därför att man kan egentligen inte veta om det var ett tillfälligt virus eller att hostan gjorde det. Bättre att ta det säkra före det osäkra och hålla hemma en dag och se hur dagen blir. Tycker jag i allafall...

• marjalena

Om man misstänker att barnet har magsjuka så ska man ju inte skicka det till dagis. Men man kan ju kräkas av flera orsaker än just magsjuka. Jag hade oxå lämnat på dagis om det varit min dotter!

• planeraren

48-timmarsregeln är en VÄLDIGT bra regel som underskattas av alldeles för många och just därför ser smittspridningen av exempelvis vinterkräksjuka ut som den gör varje år.

I övrigt håller jag med ludenben. Det är svårt att veta vad som är vad och för allas skull är det då bäst att vara hemma. Det räcker inte att se att barnet är väldigt "piggt och verkar må bra" dagen efter eftersom det nästan alltid är precis så det går till med magsjuka - man spyr och är kass men sedan går det över snabbt och barnen är uppe och leker precis som vanligt. Men de sprider fortfarande smittan i MINST 48 timmar efter sista symtom. Minst 48 timmar.

• march

ok borde kanske ha haft henne hemma, men skulle inte personalen som min man talade om det för sagt till redan vid lämning att det är 48 timmars regel?

• Einstein

ludenben skrev 2008-12-09 16:49:12 följande:

Jag hade inte lämnat därför att man kan egentligen inte veta om det var ett tillfälligt virus eller att hostan gjorde det. Bättre att ta det säkra före det osäkra och hålla hemma en dag och se hur dagen blir. Tycker jag i allafall...
    Som astmaförälder kan jag skilja på magsjukekräk och hostkräk. Jag har skickat mina barn till förskolan flera gånger när de spytt på nätterna pga sin astmahosta. Fast så är det inte frågan om några host utan om en ganska lång och kraftig hostattck. Vid minsta tvekan så får barnet stanna hemma och jag tar även hänsyn till hur länge barnet varit vaket och hostat.
  • Bakeapple

Kräks man ska man vara hemma MINST 48 timmar efter senaste symtomet. Du kan ALDRIG veta om det just den här gången råkar vara calici, även om barnet har lätt för att kräkas annars.

• mandelblomma

Nu i calicitider hade jag tagit det säkra före det osäkra och hållit henne hemma.--även om detlåter som hosta ändå.
    Hade det inte blivit något mer hade jag troligen skickat dagen efter, men som sagt var kollat av och sett vart det arkat hän först.

• Soul

Jag hade nog gjort som ni, men samtidigt vet jag att det på vårt dagis är tvärtstopp att lämna barnet om det är det minsta snuvigt eller dåligt i magen oavsett orsak.

I vilket fall så visste ni ju inte om deras regel och den personal din man talade med på morgonen skulle ju kunna ha upplyst om det.

• march

som sagt visste jag tyvärr inte om 48 timmars regeln :(

• Trollmamma till 4
    march skrev 2008-12-09 16:52:07 följande:
    ok borde kanske ha haft henne hemma, men skulle inte personalen som min man talade om det för sagt till redan vid lämning att det är 48 timmars regel?
    Jo personalen borde ha rapporterat det till din man  men den personalen han lämnade till verkar inte kunna kommunicera med tanke på att dem andra i personalen inte visste att eran dotter hade kräkts..
    **Kärlek och hosta går inte att dölja**
Svar på tråden Min dotter kräktes en gång i natt och vi skickade till förskolan, fel??