• Anonym (osäker)

Flytta mycket under småbarnsåren

Idag har vi 2 barn, det äldsta på 2½.
    Under 2 år har vi redan flyttat 2ggr, och till hösten blir det nog en 3:e gång.
    Första gången för att det var för litet, men sedan beror det på att vi inte trivs dit vi kommit.

Natruligtvis vill vi bo där vi alla trivs och hoppas stanna i samma område under hela barnens uppväxt.

Men själva frågan är hur mycket påverkas små barn om att man flyttar på dem ofta? Säg upp till 4-5 års ålder ungefär.
    Det viktigaste känns ju ändå att vi som föräldrar mår bra och visar vår kärlek mot varandra och barnen.

Det finns säkert fler av er som flyttat mycket, hur har det varit för er? Hur har ni tänkt?

• Svar på tråden Flytta mycket under småbarnsåren
  • DHF

Min son är 14 månader och snart ska vi nog flytta för andra gången i hans liv. Så jag vill också gärna veta hur det kan påverka sådana små - för det kommer nog bli fler gånger för vår del innan han blir 3-4 år.

Personligen tror jag inte det spelar så jätte stor roll om de inte måste byta dagis!

• KMJ

Jag har flyttat 5 gånger med min dotter som nu är 6 år. Jag tror inte att det påverkat henne så mycket, så länge jag varit trygg och positiv inför flyttarna.

Hon har dock fått gå på samma dagis hela tiden. Jag tror att det varit viktigt för henne. Jag har åsido satt min bekvämlighet och rest lite längre väg till dagis och det har helt klart varit värt det.

Jag är själv uppväxt med många flyttar och då tvärs över Sverige till olika städer. Så länge familjen är stabil och trygg så tror jag att det inte måste bli negativt.

• Anonym

vi flyttade när dottern var 1år (nu 1.5år) hon vart väldigt otrygg o vart väldigt mammig och det höll i sig nån vecka efter flytten. jag tror det värsta var allt packade o stökade för det var då hon var som menst gnällig o mammig.

• KMJ

När barnen blir något älder kan man göra dem mer delaktiga i flytten, De kan få vara med och välja ny färg, gardiner och annat till sitt rum och göra fint på olika sätt.

• Anonym

Vi har tyvärr flyttat många gånger. Tre ställen har vi bott i samma stad, sen flyttade vi helt till Sverige, och ska till sommaren flytta tillbaks till den första staden. Första stället vi bodde spökade det, andra stället var det möss, sen flyttade vi ju till Sverige.
    Jag tror inte vår son har blivit påverkad av det. Dvs, självklart tror jag han blev lite påverkad av att flytta till ett annat land, men jag tycker även det har gått väldigt bra! Men det kännes däremot inte så kul att ha flyttat honom så mycket. Både jag och sambon har växt upp i ett hus under hela uppväxten. Egentligen skulle jag ju vilja det för mina barn också..

• Anonym

Vi har flyttat 2 gånger på ett år. Våra barn är 4 år, 3 år och 3,5 mån. Den minsta har däremot inte varit med om någon flytt, om hon varit det hade hon antagligen inte brytt sig.

Den som har haft svårast för flyttandet har varit mellanbarnet, vid första flytten blev han väldigt orolig och klängig. Det släppte efter några veckor. Nu vid andra flytten var det inga problem alls. VId andra flytten fick de även byta förskola och det var det bästa beslut vi har tagit! De vantrivdes på sin andra förskola och nu på den nya trivs de jättebra!

Min bror flyttade mycket som barn och tog inte skada av det, idag är han en fullt normal 30-åring. Min bonusdotters mamma flyttade uppåt 10 ggr innan hon var 5 år och hon blev väldigt orolig och otrygg delvis pga det. Så länge det inte är extremt många gånger är det nog ingen fara.

Svar på tråden Flytta mycket under småbarnsåren